Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Debiut Volvo 8900 LE w Polsce. Kleszczów!

infobus
20.03.2017 15:42

W lutym 2017 r. Gmina Kleszczów odebrała pięć wyjątkowychautobusów międzymiastowych marki Volvo, w tym pierwsze w Polsce nowe modele 8900 o obniżonej podłodze – Low Entry

Dzięki tak potężnemu zastrzykowi nowego taboru, flotaZakładu Komunalnego „Kleszczów” została na początku bieżącego roku gruntowaniezmodernizowana. Teraz mieszkańcy najbogatszej gminy w Polsce mogą podróżować doszkół czy pracy komfortowymi i bezpiecznym i autobusami. Na pewno wzrosła teżatrakcyjność taboru przewoźnika pod kątem ewentualnego wynajmu.

Przypomnijmy, że w połowie 2016 r. Zakład ogłosił przetargna zakup pięciu nowych autobusów do obsługi połączeń lokalnych imiędzymiastowych. Zamówienie w sierpniu wygrała firma Volvo Bus Corporation zGoeteborga z ceną 6764 877 zł brutto. O ten lukratywny kontrakt Szwedzirywalizowali ze spółką MAN Truck & Bus Polska, która przedstawiła tańsząpropozycję. Producent „lwów” za dostawę pięciu autobusów zaproponował sumę5 958 102,78 zł brutto. Volvo wypadło jednak korzystniej w ocenie technicznej.Urzędnicy wyżej ocenili szwedzkiego producenta m.in. za atrakcyjniejsze warunkiserwisu, charakterystykę ekologiczną oraz sposób zabezpieczenia przewozu osóbniepełnosprawnych. Dodatkowo na wszystkie autokary Volvo udzieliło60-miesięcznej gwarancji. 29 sierpnia 2016 r. szwedzki producent podpisał z ZakłademKomunalnym „Kleszczów stosowną umowę.

Dwie premiery w Kleszczowie

W ramach zamówienia Volvo zobowiązało się do dostawy pięciu autokarówciągu 160 dni w aż trzech różnych wersjach, w tym:

  • dwa premierowe niskowejściowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI ?Volvo 8900RLE 4×2 o długości 12,1 m, maksymalnej pojemności 41 miejscsiedzących oraz 43. miejscach stojących, przeznaczone do obsługi ruchulokalnego. Autobusy w wersji fabrycznej są przystosowane do przewozu jednegowózka inwalidzkiego. Miejsce dla drugiego można wygospodarować po zdemontowaniu siedzeń.

  • dwa standardowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI ? Volvo8900R 4×2 o długości 12,2 m, maksymalnej pojemności 53 siedzących miejscpasażerskich, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego Wyróżniają jepodpodłogowe bagażniki o pojemności 3,5 m3.

  • jeden trzyosiowy debiutant, czyli pierwszy w Polsce nowy autobus międzymiastowy klasy MEGA ? Volvo8900R 6×2 o długości 15 m, maksymalnej pojemności 65 siedzących miejscpasażerskich, przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego i turystycznego.Wyróżniają go podpodłogowe bagażniki o pojemności 4,5 m3 oraz toaleta.

Bogate wyposażenie

Dostawa wszystkich pięciu pojazdów zrealizowana zostałapunktualnie, w lutym 2017 r. Wspólną cechą zamówionych przez Kleszczów pojazdówsą 350-konne silniki, automatyczne skrzynie biegów, podwójnie przyciemnianeboczne szyby panoramiczne, monitoring wnętrza pojazdu oraz z zewnątrz, a takżebłękitna barwa lakieru (zbliżona malatury dwóch autokarów Scania-Irizar PB,które w 2014 r. Kleszczów kupił za 2,6 mln zł? do tej pory najmłodszych pojazdów w taborze Zakładu Komunalnego”Kleszczów”).

Przypomnijmy, żeKleszczów jest najbogatszą gminą w Polsce. I dlatego nie żałujepieniędzy na komfort i bezpieczeństwo mieszkańców podróżujących gminnymiautobusami. Dwa nowe niskopodłogoweautobusy zastąpią stare ponad 20-letnie autosany.

– „Nowe autobusy będą jeździły pomiędzy Kleszczowem iBełchatowem, a także służyły do dowozu dzieci do szkół – mówi Bruno Siemieniuk,wiceprezes Zakładu Komunalnego w Kleszczowie. – Pozostałe trzy autobusy, wramach odmłodzenia taboru, zastąpią przygotowywane do wycofania z ruchuautosany przeznaczone głównie do przewozów szkolno-międzymiastowych.

Z myślą o dzieciach

Warto podkreślić, że zakupione przez Kleszczów autobusy ?jako pierwsze w Polsce ? oferująspecjalne rozwiązania techniczne pod kątem bezpiecznego przewozu dzieci. Jakmówi Bruno Siemieniuk – członek zarządu spółki Zakład Komunalny „Kleszczów”,przy tworzeniu specyfikacji technicznej, potrzebnej do ogłoszenia przetargu,były brane pod uwagę m.in. sugestie dyrektorów szkół, przedszkoli, a takżeGminnego Ośrodka Kultury.

– Grono to zwracało uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwoprzewozu dzieci w wieku od przedszkola do gimnazjum – mówi. – To dzięki tymkonsultacjom zadbano o odpowiednie skuteczne nagłośnienie wraz z bezprzewodowymmikrofonem opiekuna. Zamontowane bezwładnościowe pasy pozwalają na bezpiecznezapięcie dzieci. W pasach bezpieczeństwa górny punkt mocowania można obniżyć oprawie 20 cm, przeciągając pas przez ruchomą szlufkę. Pas przytrzymuje barkdziecka i nie przebiega przez jego szyję.

Po raz pierwszy w Polsce, autobusowe fotele od strony okienzostały zaopatrzone w system szybkiego zatrzaskowego zapięcia ISOFIX (fot. 4).Umożliwia to bezpieczne przewożenie małych dzieci w fotelikach lub napodkładkach, wyposażonych w ten standard zapięć. To pozwoli na wspólny,bezpieczny wyjazd rodzicom wraz z pociechami.

Kleszczowskie Volvo posiadają jeszcze jedno, unikatowe wPolsce, rozwiązanie. To dwa specjalnej konstrukcji fotele pasażerskie zuchylnym oparciem. Po zwolnieniu specjalnej blokady i odchyleniu oparciarozkłada się automatycznie fotelik z 4-punktowym systemem zapięcia dlaniemowlaka (fot. 5). Fotelik jest ustawiony tyłem do kierunku jazdy, dziękiczemu opiekun może siedzieć naprzeciwko dziecka. To rozwiązanie zadowoli osobypodróżujące z niemowlakiem na rękach, w nosidełku czy w składanym wózku.

Z myślą o niepełnosprawnych

Ponadto w dwóch niskowejściowych autobusach Volvo 8900RLEwygospodarowano miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich, w tym takżecięższych, elektrycznych. Ręcznie rozkładany najazd ułatwi dostanie się dośrodka i opuszczenie pojazdu. W każdym z tych dwóch autobusów są miejsca dobezpiecznego zakotwiczenia dwóch wózków. Bezstopniowe wejście przez szerokiedrzwi to także istotne ułatwienie dla starszych pasażerów czy kobiet z wózkamidziecięcymi.

Oprócz tych istotnych rozwiązań technicznych warto zauważyć,że trzy wewnętrzne kamery umożliwiają kierowcy monitorowanie całego wnętrza(fot. 5) – szczególnie zatoki na wózek i środkowych drzwi. Autobusy wyposażonesą w blokadę, która uniemożliwia ruszenie pojazdu przy otwartych drzwiach idźwiękową sygnalizację („zapnij pasy”, STOP na żądanie, otwieranie drzwi).

Dobrze widoczne są miejsca (jaskrawożółte poręcze), którychbezpiecznie może się trzymać stojący pasażer. Bezpieczeństwo zwiększa LED-owepodświetlenie krawędzi oraz oświetlenie zewnętrzne przestrzeni przy środkowychdrzwiach.