Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Debiut Trollino 18 dla Bergen. Start w grudniu

infobus
24.09.2020 17:00

Pierwszy z floty dziesięciu nowych trolejbusów Solaris Trollino18 z napędem czeskiej firmy Skoda we wrześniu dotarł do norweskiego miastaBergen.

Wszystkie zamówione pojazdy powinny dotrzeć do norweskiegomiasta jesienią tego roku. Początek obsługi linii planowany jest z kolei nagrudzień.

Brama fiordów

Bergen jest jednym z zaledwie dwóch w całej Skandynawii, obokszwedzkiej Landskrony, gdzie funkcjonują trolejbusy. Norweska linia trolejbusowaliczy obecnie 7,5 km. Zgodnie z umową podpisaną z przewoźnikiem Keolis NorgeAS, firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy 10 przegubowych trolejbusówSolaris Trollino 18. Wartość kontraktu to 8 milionów euro.

Zamówione przez Keolis przegubowe trolejbusy Trollino 18napędzane są elektrycznym silnikiem Skodyo mocy 240 kW. Pojazdy ponadto wyposażono w baterie trakcyjne o pojemności 55kWh, dzięki którym możliwe będzie pokonanie dystansu ponad 11 kilometrów bezkonieczności korzystania z trakcji. Baterie ładowane będą w trakcie jazdytrolejbusu z wykorzystaniem technologii 'in motion charging' (poprzezzamontowane na pojeździe odbieraki prądu połączone z nadziemną sieciątrakcyjną).

Z pasami i alkomatem

Dzięki ergonomicznemu zagospodarowaniu przestrzenipasażerskiej, norweskie Trollino 18 oferują aż 47 miejsc siedzących – wszystkiewyposażone w pasy bezpieczeństwa. Wśród nich 10 miejsc dostępnych jest zpoziomu niskiej podłogi, co ułatwia zajęcie miejsca pasażerom o ograniczonejmobilności. Co ciekawe, jedno z siedzeń znajdujące się za kabiną kierowcy ma możliwośćzłożenia, dzięki czemu stworzone zostanie miejsce dedykowane dla psaprzewodnika towarzyszącego w podróży osobom niewidomym. Z myślą o podróżującychna wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi przewidziano dwie zatoki wrazz pasami mocującymi, a w drugich drzwiach pojazdów znajduje się ułatwiającawjazd na pokład rampa. Trolejbusy są oczywiście w pełni niskopodłogowe iposiadają tzw. funkcję przyklęku, dodatkowo obniżającą prawą stronę trolejbusówo 7 cm podczas postoju na przystanku.

Warto zwrócić uwagę, że trolejbusy dla Bergen są równieżwyposażone w monitoring wizyjny składający się z kamer monitorujących wnętrzepojazdu, kamer obszaru drzwi, kamery cofania oraz jednej umieszczonej na dachu,obserwującej pantograf. Nad drzwiami, zamontowanymi w układzie 2-2-2-0 znajdująsię z kolei bramki liczące pasażerów.

Ponadto zamówione przez Keolis Norge AS trolejbusy posiadająwbudowany alkomat sprawdzający trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu. Dotego dochodzi w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, którypoprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowychskandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą m.in. dodatkowaizolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, a takżepodwójne szyby boczne.

I na koniec ciekawostka – pojazdy są przystosowane dozastosowania łańcuchów śniegowych.

Historia współpracy

Polski producent dostarczył do tej pory do Bergen dwapojazdy, oba do obsługi lokalnego lotniska. Zamówione Trollino 18 będąpierwszymi trolejbusami z Bolechowa, które trafią do Norwegii, ale niepierwszymi w Skandynawii. Będący liderem rynku trolejbusowego na obszarze UniiEuropejskiej Solaris zrealizował bowiem wcześniej dostawy pięciu trolejbusów doszwedzkiej Landskrony (także z napędem Skody),

Z kolei dla marki Škoda zPilzna, norweski kontrakt to także powrót na ten rynek. W Bergen w latach1972-86 jeździło dwadzieścia trolejbusów Škoda 9 Tr.