Debiut Solarisa Urbino 18 Hybrid w szczecińskich barwach
Pierwszy z szesnastu hybrydowych autobusów, kupionych przez Szczecin, wyjechał właśnie z fabrycznej hali w Bolechowie. Pojazdy powinny trafić do floty SPAK z początkiem listopada br.
Pierwszy pojazd to debiutujący w szczecińskich Solaris Urbino 18 Hybrid. Miasto łącznie kupiło 16 autobusów marki Solaris w tym:
-
8 szt. przegubowych klasy MEGA autobusów Solaris Urbino 18 Hybrid,
-
8 szt. standardowych klasy MAXI autobusów Solaris Urbino 12 Hybrid.
Projekt pn. „Zakup 16 autobusów hybrydowych dla Miasta Szczecin w podziale na części” współfinansowany jest przez Unię Europejską z zachodniopomorskiego RPO. Zakup autobusów hybrydowych to jedno z działań realizowanych w ramach strategii miasta Floating Garden 2050. Koszt inwestycji to ponad 41 mln zł. I uwaga – nowe autobusy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica.
Hybrydowy przegub
Szczecin to drugie miasto w Polsce, które będzie eksploatować przegubowe Urbino 18 Hybrid. Wcześniej pierwsze takie modele w naszym kraju odebrał Płock – łącznie 25 hybrydowych autobusów do Płocka, w tym 17 sztuk Nowych Urbino 12 hybrid i 9 szt. Nowych Urbino 18 hybrid. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Nowe hybrydowe Solarisy odznaczają się znakomitymi parametrami jezdnymi. W szczególności cechuje je energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w superkondensatorach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w warunkach miejskich, autobusy te powinny osiągnąć ok. 20% oszczędności w zużyciu oleju napędowe, w stosunku do tradycyjnego autobusu z silnikiem diesla.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I kilka słów o napędzie – w szczecińskich hybrydach przegubowych zastosowano silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7CE6 310H z szeregowym napędem HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Jednostka spalinowa zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 210 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.
Szczeciński standard
Szczecińskie najnowsze Urbino – podobnie jak wszystkie fabrycznie nowe autobusy zamawiane przez Szczecin – na przestrzeni ostatnich lat, są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zapewniają bezstopniowe wejście wszystkimi drzwiami, posiadają system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru silnika, klimatyzację, rozbudowany system monitoringu, porty USB do ładowania telefonów przez pasażerów, nowoczesne wyświetlacze, a także oświetlenie LED.
„