Debiut integralnego Irizara i4H 10.8

infobus
28.07.2015 13:31

Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego w Bytomiu zamówiła autobus bojowy marki Irizar do przewozu ratowników.

Tym razem jest to jeden egzemplarz, podczas gdy rok temu stacja zakupiła dwa takie pojazdy.  Co do marki i typu autokaru to wybór górników pozostał ten sam co przed rokiem. To krótki autokar (klasa MIDI) Irizar i4H o długości 10,8 m z zabudową firmy Spyra z Mikołowa. Główna różnica (oprócz liczby zamówionych pojazdów) to zastosowanie integralnej platformy firmy Irizar, podczas gdy rok temu dostarczone egzemplarze bazowały na podwoziach Volvo B7R. Przypomnijmy, że wówczas Stacja zakupiła dwa pojazdy Irizar-Volvo i4H dla OSRG Zabrze oraz OSRG Wodzisław Śl. o długości 10 780 mm, wysokości 3 300 mm (wraz z panelem klimatyzacji i sygnalizacją pojazdu uprzywilejowanego) i masie własnej 11,900 kg. Ich ładowność to 6.000 kg, minimalna pojemność bagażowa 11 m3, wysokość luków bagażowych 850 mm. W środku zamontowano 14 foteli dla ratowników. W układzie napędowym zeszłorocznych ?ratowników? mieliśmy silnik Volvo EURO 5 o mocy 213 kW, skrzynię biegów automatyczną Volvo i-shift.

W tym roku mieliśmy niejako powtórkę z zeszłorocznego kontraktu. O górnicze zamówienie ubiegała się tak samo jedna firma i ponownie kontrakt wygrała firma Wanicki (diler Irizara) z ceną 1 098 068 PLN netto za pojazd. Podobnie jak przed rokiem specjalistyczną zabudową wnętrza wykona śląska firma Spyra, a parametry techniczne modelu Irizar i4 H 10.8 w wersji ?integral? są bardzo zbliżone do zeszłorocznych modeli na platformie Volvo. Ich długość to 10 800 mm, szerokość 2 550 mm, wysokość 3 340 mm (wraz z panelem klimatyzacji i sygnalizacją pojazdu uprzywilejowanego), po zastosowaniu systemu opuszczania nadwozia, masa własna bez wyposażenia 11.900 kg, ładowność 6.000 kg, minimalna pojemność bagażowa 11 m3, wysokość luków bagażowych 850 mm. Pojemność pasażerska to nadal 14 miejsc siedzących. Natomiast w układzie napędowym mamy teraz silnik z normą Euro 6 ? DAF MX 11 o mocy 271 kW współpracujący z zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF AS-Tronic 12.

Pojazdy mają być dostarczone ratownikom jeszcze w tym roku (w łącznym terminie 6 m-cy). Warto dodać, że w ramach przetargu na zakup bojowego autobusu, CSRG ogłosiła również drugie zadanie ? na zakup wozu bojowego dla pogotowia specjalistycznego oraz wozu bojowego dla pogotowia specjalistycznego nurkowego. Nikt jednak nie złożył oferty w tym zakresie. Dlatego 27 lipca Stacja ponowiła zamówienie w tym zakresie.
W lipcu Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego rozstrzygnęła także postępowanie pn. ,,Całodobowa usługa transportowa polegająca na obsłudze wozów bojowych (w tym także autobusów) dla 6 wybranych lokalizacji. W zakresie Zabrza, Wodzisławia, Jaworzna wygrała oferta firmy FHU ADAMEX z Jastrzębia Zdroju. Zadania 1, 5 oraz 6 zostały unieważnione, gdyż cena ofert przewyższała kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Teraz ogłoszono na nie kolejny przetarg.