Debiut eCitaro G w Polsce! Na gdańskim Dniu Elektromobilności
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje jako pierwsza w Polsce będzie testować elektryczny autobus przegubowy marki Mercedes-Benz.
18 września - podczas Dnia Elektromobilności, który odbędzie się w godz. od 10 do 18 na Wyspie Ołowianka – spółka EvoBus Polska zaprezentuje pojazd przedstawicielom miasta i pasażerom.
Elektryczny monitoring
Model eCitaro G będzie jednocześnie pierwszym elektrobusem klasy MEGA, który wyjedzie na gdańskie ulice. Sprawdzian potrwa dwa tygodnie.
-„To dla nas ważne doświadczenie, ponieważ naszą flotę autobusów zeroemisyjnych stanowić będą również pojazdy przegubowe – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki.
Na gdańskie ulice autobus wyjedzie już w najbliższą niedzielę, 19 września. Tego dnia kursował będzie na trasie Jasień PKM – Oliwa PKP. W kolejnych dniach pojawi się także na innych gdańskich liniach.
Gdańsk śledzi trendy na rynku elektromobilności i testuje kolejne pojazdy. Pierwszy autobus elektryczny testowany był w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro. – W tym roku testujemy już trzeci autobus elektryczny – testowaliśmy autobus Yutong E12 oraz – jako pierwsze miasto w Polsce – całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion’s City E. Teraz, także
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trochę techniki
Testowany przez Gdańsk, autobus miejski z napędem elektrycznym Mercdes eCitaro G to pojazd o długości 18 125 mm i ważący około 20 ton. Zasilany jest akumulatorami litowo-polimerowymi o łącznej mocy do 441 kWh. Mają one budowę modułową – akumulatory zostały podzielone na siedem modułów, z których każdy dostarcza około 63 kWh. Pięć modułów znajduje się na dachu pojazdu, natomiast dwa zestawy z tyłu autobusu. Jak zaznacza producent, w każdym szczególe zoptymalizowana została kwestia zarządzania temperaturą w pojeździe, co przekłada się na obniżenie zużycia energii. W porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40%. Jak podkreśla producent, bardzo dobrą trakcję pojazdu zapewnia napęd dwóch osi.
Autobus wyposażony jest zarówno w asystenta skrętu (Sideguard Assist), jak i w aktywnego asystenta hamowania (Preventive Brake Assist). Asystent skrętu znacznie ogranicza ryzyko kolizji zwłaszcza w miastach, ponieważ pomaga kierowcy odpowiednio wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje podczas wykonywania manewru skrętu. Asystent hamowania zastosowany w pojeździe to pierwszy na świecie aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją automatycznie inicjuje hamowanie częściowe.