Debiut Citaro NGT w Polsce! Testy w PKS Bielsko-Biała
Trwa intensywny sezon gazowych testów w PKS Bielsko-Biała. Tym razem padło na autobus, dla którego jest to jednocześnie polska premiera. Od 11 kwietnia przewoźnik testuje jako pierwszy w naszym kraju Mercedesa Citaro NGT!
Związkowe plany
Będący właścicielem PKS, Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny mam ambitny plan. Autobusy zasilane CNG już wkrótce mają zostać wizytówką powiatu bielskiego. Zdaniem urzędników zastosowanie pojazdów na takie paliwo jest rozwiązaniem sprawdzonym w kontekście zabezpieczenia przed niszczącym działaniem zarówno smogu jak i hałasu. Gaz ziemny jako paliwo ma więc ważne miejsce w systemie ochrony środowiska.
Łącznie związek chce i PKS chcą pozyskać 26 autobusów na CNG. Pierwsze kroki zostały już podjęte. Do końca 2019 roku na terenie bazy PKS przy ul. Legionów w Bielsku- Białej ma powstać stacja tankowania CNG.
Stąd seria testów autobusów z napędem gazowym. Związkowy przewoźnik miał okazję przeprowadzić sprawdzian dwóch pojazdów. Każdy z nich był ich polskim debiutem. Mowa o Iveco Crossway'u 12LE Natural Power oraz Scanii Interlink MD CNG. Teraz przyszedł czas na kolejny autobus i co ważne to równie krajowa premiera. Od tygodnia PKS jako pierwszy polski operator ma możliwość testowania Mercedesa Citaro C2 NGT.
Citaro NGT
Nowy Citaro na gaz w porównaniu ze swoimi poprzednikami posiada zupełnie nowy silnik. Jego serce stanowi stojąca jednostka M936 o pojemności 7,7 litra i spełniająca normę Euro 6. Osiąga ona moc 222 kW i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Postawienie przez Mercedesa na nowy silnik pozwoliło osiągnąć kilka korzyści. To m.in. niższa waga, odpowiednio większa liczba miejsc pasażerskich, lepsze osiągi, niskie zużycie paliwa i wydłużenie okresów międzyobsługowych. Czy trzeba czegoś więcej?
Podstawową zaletą nowego systemu napędowego jest jego lekkość. To efekt zarówno niższej masy nowego silnika, jak i kompaktowej zabudowy kompozytowych butli z gazem, która teraz waży zaledwie 485 kg. Jak wiadomo gazowy „garb” zwiększa całkowitą wysokość autobusów CNG do niespełna 3,39 m. Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelach Citaro z silnikami diesla. Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczone są nad przednią osią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Demonstracyjnym Citaro NGT wersji demo może podróżować ok. 90 pasażerów. Ci, którzy preferują przejazdy na siedząco mają zapewnioną podróż na fotelach CSE. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-0. Drugie drzwi są odskokowo-przesuwne.
To nie koniec
Po gazowym Citaro planowany jest test kolejnego autobusu przez PKS. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić też będzie to konstrukcja gazowa i również to będzie jej polska premiera na linii. Na Podbeskidziu mamy zatem bardzo ciekawy okres.
„