Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dębica z pierwszym Autosanem. SanCity 12LF

infobus
31.05.2019 12:00

Autosan rozpoczął dostawy autobusów do Dębicy. Wczoraj, 31 maja do miasta dojechał SanCity 12LF. To pierwszy z ośmiu pojazdów, na które Dębica czeka od końca października. Łącznie w tym roku miasto wzbogaci się o 10 autobusów z fabryki w Sanoku.

To oznacza początek realizacji dostaw, które są efektem umowy zawartej między miastem a producentem „bocianów” 16 lutego 2018 r. Zamówienie opiewało na dostawę łącznie ośmiu całkowicie niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla Euro 6. Do 25 października 2018 r. w Dębicy miało się pojawić pięć SanCity 12LF i trzy „dziesiątki”. Kontrakt opiewał na na 9 666 570 PLN brutto. A to cało średnią cenę za „bociana” w wysokości 982 375 PLN netto.

Autosan zarobi jednak znacznie mniej. Dębica bowiem to jedno z kilku zamówień sanockiego producenta, które złapało wielomiesięczne opóźnienie w realizacji. Wreszcie jednak wychodzi to na prostą. Od wczoraj w Dębicy jest już pierwszy autobus z tego zamówienia. To SanCity 12LF.

Wygląda na to, że „bocian” pomieści 105 pasażerów, w tym 26 na fotelach Ster NewCity. Prawdopodobnie dziewięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Niestety wśród nich jest jeden półtorak, który zlokalizowano przy trzecich drzwiach. Naszym zdaniem to nienajlepszy pomysł. Bardzo ciekawie prezentuje się wnętrze, które jest utrzymane w przeważającej mierze w odcieniach szarości. Ładnie podkreśla to nowa dębicka tapicerka oraz chromowane poręcze.

Co i jak?
Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych autobusów jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 2-2-2. Autosan wykorzystał drzwi firmy Rawag z Rawicza z napędami BODE. Na życzenie miasta producent zamontował zewnętrzne oświetlenie progów wejściowych.

Pora zajrzeć w serce „dwunastki”. A tutaj standardowy komplet Autosana. Zastosowano silnik Cummins ISB6.7E6 280B. To niespełna siedmiolitrowa jednostka napędowa o mocy 204 kW i 1082 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Została ona zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D854.6 Diwa 6. Układ jezdny jest oparty na osiach ZF. Przednia to najprawdopodobniej zależna typu RL82A. Jako napędową wykorzystano wolny portalowy most AV133/80.

Autosany są wyposażone w klimatyzację, co powinno poprawić komfort podróży, szczególnie w okresie letnim i zimowym. Przestrzeń pasażerska jest chłodzona za pomocą agregatu Spheros Aerosphere o mocy 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia siedem okien przesuwnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy.

Ponadto wyposażenie autobusów służyć będzie poprawie bezpieczeństwa pasażerów, gdyż w każdym jest zamontowany system monitoringu wizyjnego. Pasażerowie poruszający się po Dębicy i okolicznych miejscowościach nowym Autosanem będą mogli podładować swojego smartfona dzięki zainstalowanym ładowarkom USB.

System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G. Są więc zewnętrzne tablice diodowe, wewnętrzny monitory- na pewne jeden ETM-38 (tzw. „e-korale”) oraz LED typu ETL416120 lub LCD ETM-23, system GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Jeszcze nie wiemy jaki autokomputer steruje całością.

Co dalej?
Do dostarczenia w ramach ubiegłorocznego zamówienia zostało Autosanowi jeszcze siedem autobusów. To cztery „dwunastki” i trzy „dziesiątki”. Ale na jesieni czeka nas jeszcze jedna dostawa z Sanoka do Dębicy. 18 kwietnia miasto podpisało z Autosanem umowę na dostawę dwóch SanCity 12LF za 2 488 290 PLN brutto. Te egzemplarze w porównaniu z teraz dostarczanymi będą dodatkowo wyposażone w rekuperację.