Debata o elektromobilnej noweli. Bezemisyjne autobusy od 2030 [FILM]
Filarem strategii rozwoju elektromobilności w Polsce jest czysty transport publiczny - powiedział Szymon Byliński z Ministerstwa Klimatu i Środowiska podczas debaty w PAP.
Dodał, że nowa ustawa o elektromobilności wprowadzi ułatwienia w instalowaniu stacji ładowania pojazdów elektrycznych m.in. w domach wielorodzinnych.
Od 2030
Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska podkreślił, że w polskiej strategii rozwój tego sektora ujęty jest jako szersze zjawisko i zmiana na rynku. Przewiduje ona przechodzenie od transportu indywidualnego na rzecz carsharingu (systemu wspólnego użytkowania aut) i transportu publicznego.
-„W ramach filaru związanego z czystym powietrzem jest dążenie zmierzające do tego, żeby w roku 2030 we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców transport publiczny był zeroemisyjny” - powiedział Szymon Byliński.
-„Również w Krajowym Planie Odbudowy skupiamy się głównie na rozwoju zrównoważonego transportu publicznego oraz budowy infrastruktury. Rozmawiamy z Komisją Europejską, aby określić kwotę wparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce, która może wynieść ok 1 mld euro" - uzupełnił.
Elektrobusy z Unii
Byliński wskazał, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z powodzeniem realizuje programy wsparcia rozwoju elektromobilności poprzez udzielanie samorządom dopłat do zakupu nisko i zeroemisyjnych autobusów, wykorzystywanych w transporcie publicznym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski podkreślił w dyskusji, że Fundusz ze środków z poprzedniej perspektywy UE dofinansował samorządom zakup właściwie wszystkich z ponad 400 zarejestrowanych w ostatnim czasie elektrycznych autobusów.
-„Narodowy Fundusz kontynuuje to działanie. W oczekiwaniu na nową perspektywę ogłosiliśmy nabór do programu >>zielony transport publiczny<< dla samorządów, w ramach którego rozdysponujemy kwotę 1,1 mld zł” - podał.
Zobaczcie całą debatę na filmie: