Niemieckie Koleje sukcesywnie rozwijają swoją sieć połączeń z Europą Środkową. We współpracy z czeska firmą Student Agency wzmocniono linia IC Bus z Pragi do Monachium, Norymbergi i Mannheim. Dzięki podpisanej umowie, Czesi wraz z końcem czerwca br. wycofali swoje charakterystyczne, żółte Irizary z tej trasy w zamian przejmując w całości obsługę tego połączenia na zlecenie Deutsche Bahn. W tym celu „studenci”zakupili aż 9 szt. piętrowych autobusów Setra S 431 DT Euro 6. To pierwsze tego typu pojazdy we flocie czeskiej spółki. Tym samym Student Agency umocniła swoją pozycję największej firmy autokarowej w Czechach. –„To kolejny krok strategicznego partnerstwa między naszą firmą a Deutsche Bahn, z którą to spółką współpracujemy już od grudnia 2011 roku – mówi Ivana Kašická, dyrektor ds. autobusów w Student Agency – Byliśmy pierwszym zagranicznym przewoźnikiem spoza struktur DB, która nawiązała z niemieckim kolejami tak ścisłą współpracę. Dzięki temu możemy tworzyć nowe połączenia i inwestować w nowoczesną flotę pojazdów.”Wszystkie zamówione „piętrusy”występują w biało-czerwonych kolorach DB. Wyróżniają się logiem Student Agency oraz czeskimi tablicami rejestracyjnymi. Pierwsze egzemplarze zostały oddane do eksploatacji pod koniec maja br. Osiem z nich jest praktycznie cały czas w ruchu, dziewiąty pełni rolę rezerwy. Ich pojemność to 73 miejsca, co oznacza zdecydowany, 22% wzrost w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi tutaj trzyosiowymi pojazdami typu Irizar-Volvo PB o pojemności 60 miejsc. Zmiana taboru to także większy komfort dla pasażerów –odległości między siedzenia w „piętrach”wynosi teraz 820 mm, a podróżni mają do dyspozycji indywidulane gniazdko 230 V, Wi-Fi na całej trasie oraz automat samoobsługowy z napojami i przekąskami. Na dolnym pokładzie dostępne są stoły z siedzeniami skierowanymi do siebie, a trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa umożliwiają bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych. Część z najnowszych piętrowych autokarów jest dostosowana do przewozu wózków inwalidzkich. Wartość tej inwestycji to ponad 110 milionów CZK, a łączna liczba autobusów we flocie agencji wzrosła do 165 szt. Jako ciekawostkę można podać fakt, że elementy konstrukcji piętrowych Setr są produkowane w czeskiej fabryce EvoBus Bohemia w Holýšov.
Co ciekawe Student Agency obok zakupionych nowych piętrowych autokarów marki Setra, cały czas inwestuje w sprawdzone konstrukcje Irizara. W tym roku Czesi kupili 10 nowych, trzyosiowych autokarów Irizar PB na podwoziach Volvo, które zostały skierowane na linię Praga – Karlowe Wary – Sokolov –Cheb, a także Praga – Jihlava – Brno. Pojazdy w charakterystycznych, żółtych barwach mogą zabrać na swój pokład 63 osoby. Autokary, które pojadą z Pragi do Cheba mają najwyższy poziom wyposażenia, określany przez czeskiego przewoźnika jako FUN &Relax. To m.in. skórzane siedzenia, w których zagłówkach jest zainstalowany zintegrowany system multimedialny Funtoro. Umożliwia on pasażerom oglądanie podczas podróży ulubionych filmów lub seriali online albo granie czy słuchania muzyki. Wszystkie pojazdy mają też darmowe Wi-Fi. Na zakończenie warto dodać, że w styczniu br. firma Student Agency obchodziła swoje 10-lecie. 5 stycznia 2004 r. pierwszy żółty autobus ruszył na trasę Praga – Brno. W ciągu dziesięciu lat działalności, Agencja przewiozła 34 mln pasażerów i przejechała około 182 700 000 km. W 2013 r. z usług spółki skorzystało ponad 5,6 mln pasażerów (+10,9% w porównaniu do 2012 r.), w tym 84% na trasach krajowych i 16% w transporcie międzynarodowym.
Wracając do Niemieckich Kolei to przed tegorocznym sezonem spółka uruchomiła nowe połączenia autokarowe na południe Europy. Od 28 kwietnia br. autobusy w barwach IC Bus jeżdżą z Monachium do Słowenii i Chorwacji. Trzy razy na dobę przewożą pasażerów z monachijskiego dworca autobusowego do Lublany (poniżej 5 godzin) i do Zagrzebia (ok. 7,5 godziny). Jeden z trzech wyjazdów jest realizowany w nocy. Nowa oferta uzupełnia sieć międzynarodowych połączeń klejowych DB. Wszyscy posiadacze karty kolejowej przewoźnika mogą liczyć w ofercie IC Bus na atrakcyjne rabaty, a dzieci do lat 15 podróżują za darmo. Bilety do Lublany kosztują już od 19 EUR. W połączeniu z klejową kartą 25, cena biletu zaczyna się już od 14,25 EUR. Bilety na podróż do Zagrzebia zaczynają się od 29 EUR, a z kartą 25 –od 21,75 EUR. Do realizacji nowych połączeń wydelegowano autokary Mercedes-Benz Tourismo i Neoplan Cityliner, należnych do firm Panturist (Arriva) i Arriva Maribor. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, komfortowe siedzenia, bezpłatny bezprzewodowy dostęp do Internetu, automat z napojami i przekąsami oraz toaletę. Nowa oferta IC Bus to efekt współpracy DB i DB Arriva. Dodajmy, że ta autobusowa spółka zależna od Niemieckich Kolei posiada w Europie Południowo-Wschodniej dominująca pozycję na rynku regularnych połączeń i obsługuje także wiele lokalnych tras w Chorwacji i Słowenii.