Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

DaimlerChrysler pierwszym producentem autokarów standardowo wyposażonych w ESP

infobus
04.09.2003 18:24

Począwszy od października 2003 roku, DaimlerChrysler będzie standardowo wyposażał wszystkie autokary Mercedes-Benz Travego i Setra TopClass 400 w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). W ten sposób, DaimlerChrysler stanie się pierwszym producentem autokarów wyposażonych w standardzie w system ESP. Wolfgang Diez, dyrektor działu produkcji autobusów DaimlerChrysler powiedział 1 września w Stuttgarcie: „Tą decyzją robimy wielki krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach, podkreślając naszą pozycję technologicznego lidera.” Zgodnie z danymi Niemieckiego Federalnego Biura Statystycznego, autobusy i autokary już obecnie są najbezpieczniejszym środkiem transportu i to ze sporą przewagą. „Dzięki systemowi ESP, chcemy, aby autokary stały się jeszcze bezpieczniejsze.” – dodał Diez. Standardowo, system ESP będzie montowany we wszystkich autobusach Mercedes-Benz Travego i Setra TopClass 400, w tym także w dwupokładowym modelu S431DT, a także w będącej w fazie projektowania, nowej rodzinie Setra ComfortClass 400. ESP (Electronic Stability System) to aktywny system zaprojektowany w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach poprzez stabilizowanie kierunku jazdy. Układ pomaga w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko wpadnięcia w poślizg podczas wykonywania manewrów skręcania i wymijania. W sytuacjach krytycznych pod względem tzw. „dynamiki jazdy”, np. kiedy w zakręcie tor jazdy autokaru zaczyna odbiegać wyznaczonego, siła hamowania jest regulowana osobno dla każdego koła. Jednocześnie, system odpowiednio przymyka przepustnicę. Oznacza to, że w granicach określonych prawami fizyki, można zapobiec wpadnięciu w poślizg tylnej części autokaru dzięki użyciu precyzyjnie obliczonej siły hamowania. ESP stale kontroluje także wartość przyspieszenia bocznego. Jeśli na długim łuku, np. na zjeździe z autostrady, lub podczas szybkiej zmiany pasa ruchu, autokar znajdzie się w sytuacji krytycznej, jego prędkość zostaje automatycznie zmniejszona do poziomu, przy którym przywrócona jest stabilność. Zastosowany system ESP jest podobny w działaniu do wersji stosowanej w samochodach osobowych, ale został wyposażony w funkcje zaprojektowane lub rozwinięte specjalnie dla autokarów. Dział autobusowy DaimlerChrysler oferuje system ESP w autokarach jako opcję od 2002 roku. O dobrym przyjęciu tej innowacji technicznej na rynku może zaświadczyć fakt, że w roku wprowadzenia systemu ESP jako opcji, 40% klientów firmy w Niemczech zdecydowało się na zakup autokarów wyposażonych w ten układ.