Daimler uruchamia produkcję silników Euro 6
Daimler uruchomił produkcję silnika Mercedes-Benz OM 471 pod nazwą „Blue Efficiency Power”. Jednostka została opracowana specjalnie z myślą o rynku europejskim i jest zapowiedzią rodziny silników spełniających normy emisji spalin Euro 6.
Prace nad silnikami „Blue Efficiency Power”, które posiadają wspólną konstrukcję, prowadzone były od pięciu lat. Wyposażono je m.in. turbosprężarkę spalinową oraz trójstopniowy hamulec wydechowy. Osiągnięcie norm emisji spalin Euro 6 było możliwe dzięki połączeniu kilku technologii: systemu redukcji tlenków azotu SCR, recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtra cząstek stałych, jak również nowego systemu wtryskowego X-PULSE z układem zwiększającym ciśnienie wtrysku do 2100 barów. Cała budowa silnika oparta jest na platformie opracowanej w 2007 r. dla samochodów ciężarowych Freightliner na rynek amerykański, stosowanej także od 2010 r. w japońskich ciężarówkach Fuso. Silniki serii „Blue Efficiency Power”mają po 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy oraz układ zasilania typu common-rail. Pierwszym europejskim członkiem nowej rodziny jednostek napędowych jest silnik Mercedes-Benz OM 471 o pojemności 12,8 litra. Jest to pierwszy silnik w swojej klasie, który otrzymał homologację potwierdzającą spełnianie norm emisji spalin Euro 6 (która zacznie obowiązywać za dwa lata). Wśród zalet silnika OM 471 można wymienić szeroką ofertę czterech wariantów mocy i momentu obrotowego: 421 KM (2100 Nm), 449 KM (2200 Nm), 476 KM (2300 Nm) oraz 510 KM (2500 Nm).
Nowe silniki OM 471 są wytwarzane w fabryce koncernu Daimler w Mannheim, która na potrzeby nowej produkcji została specjalnie zmodernizowana. Seria próbna jednostek OM 471 została tutaj wyprodukowana już latem 2010 r. Pod koniec 2010 r. rozpoczęły się szkolenia pracowników, a produkcja seryjna rozpoczęła się w marcu 2011 r. W momencie, kiedy uruchomiona zostanie produkcja wszystkich silników serii „Blue Efficiency Power”, zdolności produkcyjne fabryki osiągną poziom 100 000 jednostek rocznie. Silniki OM 471 będą wykorzystywane zarówno w ciężarówkach, jak i autobusach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszechstronnie przetestowane
Jednymi z głównych celów, postawionych przed konstruktorami silnika, była wysoka niezawodność i wytrzymałość jednostki. Aby to osiągnąć, przetestowano ją w trudnych warunkach w różnych regionach świata. Do dziś, silniki te przejechały w ramach testów wytrzymałościowych ponad 60 milionów kilometrów, zarówno na hamowniach, jak i w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych i we wszystkich wariantach standardów emisji spalin. Przy okazji, Mercedes-Benz mógł wykorzystać zalety swojej globalnej obecności: testy silników w wersjach przystosowanych do europejskich norm emisji spalin były przeprowadzane nie tylko w Niemczech, ale także w podobnych procesach w zakładach Detroit Diesel w USA, dzięki czemu udało się osiągnąć zamierzony przebieg w stosunkowo krótkim czasie.
Testy przeprowadzane w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych przeprowadzane były w różnych strefach klimatycznych i warunkach topograficznych, w tym w warunkach arktycznych i na spalonej słońcem pustyni. Zainstalowane w pojazdach silniki przemierzyły kilka stref klimatycznych –od Koła Podbiegunowego do RPA. Także dotychczasowi klienci Mercedes-Benz mieli okazję przetestować ciężarówki Actros z nowymi jednostkami napędowymi. Następnie, łącznie 70 000 tych silników trafiło –oczywiście w wersji dostosowanej do lokalnych warunków i przepisów –pod maski samochodów ciężarowych Freightliner w USA (od 2007 r.) i Fuso w Japonii (od 2010 r.) Dzięki temu, silniki OM 471 miały okazję sprawdzić się nie tylko w testach, ale także w codziennej eksploatacji, pokonując setki tysięcy kilometrów w seryjnych ciężarówkach. Przeprowadzone testy i eksploatacja wykazały, że silniki nowej generacji są w stanie pokonać dystans 1,2 mln km w europejskim transporcie długodystansowym (o 20% więcej, niż dotychczasowe), bez konieczności dokonywania napraw czy remontu.