Daimler przejął 10% udziałów w KAMAZ Inc.
12 grudnia, Daimler AG, KAMAZ, spółka „Russian Technologies”i Troika Dialog podpisały w Moskwie porozumienie o wyłącznej współpracy strategiczne oraz określające główne zasady i metody współpracy pomiędzy poszczególnymi udziałowcami KAMAZ. Zgodnie z zapisami umowy, Daimler przejmie 10% udziałów w KAMAZ Inc. od grupy Troika Dialog za 250 milionów dolarów, które zostaną przelane jeszcze w grudniu 2008 r. Kolejna transza środków –50 milionów dolarów –zostanie przekazana w 2012 r., w zależności od powodzenia wspólnego przedsięwzięcia. Na podstawie podpisanego porozumienia, Daimer AG otrzyma prawo mianowania jednego członka zarządu największego rosyjskiego producenta ciężarówek, a także inne prawa mniejszościowego udziałowca KAMAZ Inc., jak również status wyłącznego partnera strategicznego. Współpraca z KAMAZem umożliwi Daimler Trucks mocniejsze wejście na rynek rosyjski, co jest częścią nowej strategii koncernu, nazwanej BRIC (Brazylia-Rosja-Indie-Chiny). Podpisane porozumienie jest kolejnym krokiem w strategii Globalnej Doskonałości, wdrażanej przez Daimler Trucks od 4 lat, która opiera się na czterech filarach: zarządzanie cyklami rynkowymi, osiągnięcie efektywności operacyjnej, wykorzystaniu nowych potencjałów rynkowych oraz nowych rynków (zwłaszcza rynków charakteryzujących się dużymi wzrostami, jak Rosja) oraz przyszłe generacje i technologie produktów. Celem wspólnego przedsięwzięcia Daimlera i KAMAZa jest korzystna dla obu stron współpraca w dziedzinie transferu technologii oraz seria wspólnych projektów. Daimler Trucks, jako wyłączny partner strategiczny, będzie dostarczać zaawansowane technologie dla KAMAZa. Obejmą one różne komponenty, w tym m.in. kabiny ciężarówek Actros drugiej generacji. KAMAZ dysponuje zakładami produkcyjnymi, strukturami sprzedaży oraz dużą siecią handlową na terenie kraju. Dzięki temu, KAMAZ będzie znakomitym partnerem dla Daimlera w prowadzeniu sprzedaży i obsługi lekkich ciężarówek Mitsubishi Fuso. Możliwe są także wspólne projekty dotyczące produkcji autobusów. W związku z planowanym podniesieniem ceł na importowane pojazdy, współpraca Daimlera z KAMAZem zapewni niemieckiemu koncernowi strategiczną przewagę.