Daimler Bus podsumowuje rok
Daimler Bus wyprodukował w zeszłym roku 32 482 kompletne autobusy i podwozia, co zapewniło mu 13% udziału w globalnym rynku autobusowym i pozycję światowego lidera w zakresie produkcji autobusów. Odnotowany poziom sprzedaży był jednak zdecydowanie niższy –aż o 20% –w porównaniu z rekordowym wynikiem osiągniętym w 2008 roku. Odnotowany spadek to w głównej mierze efekt zmniejszenia się popytu na autobusy w Europie Zachodniej (- 5%), co szczególnie Daimler odczuł w sektorze autobusów turystycznych. Kolejny spadki zainteresowania zakupem nowych autobusów odnotowano w Ameryce Łacińskiej i Meksyku (odpowiednio o 20 i 50 procent), natomiast na rynkach Ameryki Północnej i Azji poziom sprzedaży był podobny, jak w Europie Zachodniej.
Również wyniki finansowe Daimler Bus zostały mocno nadwyrężone przez kryzys –przychody spółki spadły o 12 procent;EBIT w 2009 r. wyniósł 183 mln euro i był dużo niższy niż kwota osiągnięta w 2008 roku (406 milionów euro);natomiast zwrot ze sprzedaży (RoS) osiągnął pozytywny pułap 4,3%.. Gwałtowny spadek EBIT był wynikiem niższego popytu światowego, bardzo negatywny wpływ kursu walutowego (szczególnie odczuwalnego w Brazylii) i znacznie wyższych nakładów na badania naukowe i rozwój. Na ten cel wydano aż 210 mln euro – czyli o 40 mln euro więcej niż w 2008 r. –„Celowo zwiększyliśmy nasze inwestycje w zakłady produkcyjne w tym trudnym dla nas wszystkich 2009 r. –powiedział Hartmut Schick, dyrektor Daimler Buses. –Wykorzystamy to jednak, gdy kryzys minie i popyt zaczynie ponownie rosnąć. Oczywiście, nadal będziemy dużo inwestować w alternatywne napędy, gdyż to jest nasza przyszłość. Te wydatki na pewo się zwrócą”–podkreślił Schick.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W odniesieniu do zeszłorocznych wyników działalności dyrektor Daimler Buses powiedział: –„Nasze globalne struktury okazały się skuteczne w trudnej sytuacji i pomogły nam pozostać numerem jeden pod względem sprzedaży i rentowności w branży. Daimler Buses był najbardziej opłacalny producentem autobusów w 2009 r., jak również jedną z najlepszych firm samochodowych. Wyjdziemy z kryzysu jeszcze silniejsi niż dawniej’ –zapewnił Schick.
Jeżeli chodzi o najbliższe globalne plany to Daimler Buses chce skorzystać z potencjału rynków wschodzących –czyli Rosji, Indii i Chin. Aby wejść na rynek rosyjski, Daimler Buses i Mercedes-Benz Trucks utworzyły pod koniec 2009 r. wspólne przedsiębiorstwo z wiodącym producentem samochodów ciężarowych Kamaz. Mercedes-Benz Trucks Rostok pozwoli Daimler Buses wykorzystać istniejącą sieć sprzedaży Kamaz, aby zaoferować na tym rynku autobusy Mercedes-Benz i Setra. Ponadto w 2008 r. spółka Daimler Buses nawiązała współpracę partnerską z indyjskiego producentem autobusów – Sutlej. Po testach i uzyskaniu pozytywnych opini od klientów, Daimler Buses zadecydował, że w 2010 r. uruchomi tutaj produkcję 3-osiowego autokaru. W dalszej perspektywie zostanie nawiązana ściślejsza współpraca w zakresie autobusów miejskich. Od 1993 r., Daimler Buses jest również obecny w Chinach, gdzie współpracuje z firmą Ankai. Produkuje ona licencyjne autobusy marki Setra. Niewykluczone, że w przyszłości będą produkowane i sprzedawane na licencji w Chinach także inne modele.
W przyszłości Daimler stawia także na BRT (Bus Rapid Transit). Zdaniem ekspertów z Międzynarodowego Unii Transportu Publicznego (UITP) w 2025 r. liczba przewożonych pasażerów w ramach transportu publicznego wzrośnie dwukrotnie. Mając to na uwadze Daimler stawia na rozwój systemów BRT Zdaniem koncernu stanowią one odpowiedź na obecne i przyszłe wyzwania szybko rozwijających się miast i efektywnie pomogą wyeliminować wąskie komunikacyjne gardła w istniejących, aglomeracyjnych systemach transportowych. Wynik wdrożenia rozwiązań BRT jest ekonomiczny opłacalny i przyjazny dla środowiska. Liczy się także krótki czas inwestycji i możliwość dostosowania systemu do lokalnych, istniejących struktur. Największe doświadczenie Daimlera w tym zakresie to system BRT w Istambule, który zresztą został nagrodzony w zeszłym roku. W przyszłości spółka chce promować BRT w Brazylii, gdzie ze względu na organizację piłkarskich Mistrzostw Świata w 2014 roku oraz letnich igrzysk 2016 jest spory potencjał transportowy.