Dąbrowa Górnicza zyska trzy nowe linie autobusowe
1 września Zarząd Transportu Metropolitalnego uruchomi trzy nowe linie autobusowe, łączące obrzeżne, tzw. zielone dzielnice Dąbrowy Górniczej m.in. z centrum miasta.
Jak wynika z informacji dąbrowskiego samorządu, linia nr 612 pojedzie z Błędowa przez m.in. drogę krajową nr 94 do osiedla Mydlice (trasą: Błędów Zagórze, Okradzionów, Łęka, Łosień, Kazdębie, Aleje, centrum, osiedle Mydlice, z niektórymi kursami obejmującymi też: Będzin Warpie, Będzin centrum i Sosnowiec szpital wojewódzki).
612, 638 i 656
Dąbrowski samorząd wyjaśnia, że linia 612 zapewni mieszkańcom zielonych dzielnic nie tylko bezpośredni dojazd do centrum miasta, ale i Zagłębiowskiego Centrum Onkologii czy strefy gospodarczej w Będzinie Warpiu. Dodatkowo, co dwie godziny linia kursowała będzie do Szpitala Wojewódzkiego św. Barbary w Sosnowcu.
Uruchomieniu linii 612 towarzyszyć ma stałe skrócenie tras linii 603 i 606, które z Kuźniczki Nowej i Błędowa kursowały będą do przystanku Tworzeń Huta Katowice. Tam będzie się można przesiąść do innych linii autobusowych, a po zakończeniu przebudowy torowiska tramwajowego w mieście, także do niskopodłogowych tramwajów.
– Zapowiadaliśmy, iż dzięki linii 612 chcemy usprawnić komunikację zielonych dzielnic z centrum miasta i mam nadzieję, że przygotowany przez nas rozkład jazdy spełni oczekiwania mieszkańców – powiedział Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Nowa linia nr 638, tworzona z połączenia linii 175 i 635, połączy osiedle Mydlice z centrum, Gołonogiem, Ząbkowicami, Ujejscem i Trzebiesławicami, a w kursach wariantowych dotrze do Podwarpia pętli i Wojkowic Kościelnych. Połączenie linii 175 i 635 ma sprawić, że nowa linia w godzinach szczytu regularnie kursować będzie co 20 minut.
Na wdrożenie od października czeka także wniosek o przekształcenie linii 275 w 639. Ta linia ma kursować codziennie na trasie Ujejsce – Ząbkowice – Tworzeń Huta Katowice, a jej rozkład – na wniosek mieszkańców osiedla Młodych Hutników – zostanie dopasowany m.in. do zmian w dąbrowskim oddziale ArcelorMittal Poland.
Dzięki nowej linii 656 dogodne połączenie z Ząbkowicami mają zyskać mieszkańcy Antoniowa, do którego z powodu przebudowy drogi krajowej nr 1 w ekspresową S1 pod koniec maja br. przestała wjeżdżać linia 635. Linia 656 będzie kursowała w relacji Osiedle Mydlice – centrum – Gołonóg – Osiedle Łęknice – Kolonia Piekło – Antoniów – Osiedle Młodych Hutników – Ząbkowice dworzec PKP.
Linia 656 powstała z wydzielenia części trasy linii 116, która od 1 września kursować będzie w skróconej relacji Sosnowiec Urząd Miasta – Będzin – Dąbrowa Górnicza dworzec PKP (tymczasowo do Powiatowego Urzędu Pracy).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Promowanie zielonej mobilności
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu tamtejszy samorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności...”, zakładający budowę oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.
Miasto w 2017 r. nawiązało współpracę ws. założeń i realizacji przedsięwzięcia z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz zarządcą kolejowych nieruchomości, spółką PKP SA. Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności...” stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice (wszystkie położone są na głównej linii kolejowej Gliwice - Katowice - Częstochowa).
Następnie miasto oraz PLK w uzgodnieniu przygotowały projekty, a potem przetargi na prace budowlane, które w Ząbkowicach (obejmowały głównie nowy układ komunikacyjny) zostały zakończone w 2019 r., a w centrum i Gołonogu trwają. Powstają m.in. parkingi, przystanki autobusowe, tunele pod torami w miejsce przejazdów oraz połączenia piesze i rowerowe.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych, program „Promowania zielonej mobilności...”, zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, równolegle z inwestycją prowadzoną tam przez spółkę Tramwaje Śląskie.
Miasto, przy rządowej dotacji z Programu Inwestycji Strategicznych prowadzi też przebudowę Alei Zagłębia i buduje nową drogę, łączącą ul. Kolejową z wiaduktem nad linią kolejową w rejonie ul. Granicznej. Inwestycje te dadzą alternatywną możliwość przejazdu przez śródmieście wobec głównej osi komunikacyjnej miasta.
Rozkład nowych linii dostępny jest TUTAJ