„Czysty rynek – nowa jakość” – relacja z konferencji poświęconej problemom transportu publicznego
W ubiegłym miesiącu przedstawiliśmy w InfoBusie relację z pierwszego spotkania zorganizowanego w ramach kampanii. Przypomnijmy zatem, iż zasadniczym celem stawianym sobie przez animatorów akcji jest zwrócenie uwagi na nieprawidłowości pojawiające się na rynku miejskich przewozów autobusowych. Jednym z ważniejszych aspektów jest organizacja i przeprowadzanie przetargów na usługi zbiorowego transportu miejskiego. Na grudniowym spotkaniu, które odbyło się w warszawskim hotelu Mercure, poruszona została właśnie ta problematyka. Animatorzy kampanii uważają bowiem, że dostępność do rynku miejskich przewozów autobusowych jest utrudniona także z powodu niejasnych i niekorzystnych warunków zawartych w ofertach przetargowych.
Komunikacyjne przetargi
Organizowanie przetargów reguluje ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych. Zdaniem organizatorów często dochodzi jednak do nieprawidłowego jej stosowania oraz nadużyć prawa. Kolejnym problemem jest również takie sformułowanie specyfikacji przetargowej, która z góry skazuje niektórych przewoźników (najczęściej prywatnych) na porażkę, ograniczając konkurencję i ułatwiając tym samym zwycięstwo innym (MPK, MZA, PKM itp.). Często także jedynym kryterium wyboru oferenta jest cena (100%).
O zarysowanych powyżej problemach mogliśmy dyskutować z zaproszonymi przez organizatorów gośćmi – dr Ewą Krakowińską – ekonomistką oraz Piotrem Niemczukiem – ekspertem z dziedziny zamówień publicznych. W swoim wystąpieniu dr Krakowińska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego poruszyła problem ceny jako jedynego kryterium wyboru. Zdaniem ekspertki jest ono niewystarczające, a także niedoskonałe. Takie sformułowanie specyfikacji przetargowej prowadzi bowiem do obniżania przez konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa kosztów, co w konsekwencji musi doprowadzić do pogorszenia jakości proponowanych usług. Wiąże się to zatem z niższym komfortem podróżowania, na dalszy plan schodzi również bezpieczeństwo pasażerów i troska o nich. Z punktu widzenia rynku miejskich przewozów autobusowych obniżenie kosztów do minimum oznacza gorszy tabor, który z biegiem lat może wymagać naprawy lub wymiany. Co zatem zrobić, aby wybrać najlepsze z konkurujących ze sobą przedsiębiorstw? Zdaniem dr Krakowińskiej proces ten należy podzielić na dwa etapy. Pierwszy z nich – to odrzucenie oferty przedsiębiorstw proponujących najniższą cenę, jako zagrażającą jakości oraz najwyższą, jako tę, która nie spełnia kryterium wyboru. W drugiej fazie, po wyliczeniu średniej ceny, wzięłyby udział pozostałe przedsiębiorstwa (oczywiście te, które wyraziłyby taką chęć). W ten sposób cena nie będzie sprzyjała obniżeniu poziomu oferowanych usług. Inna koncepcja zakłada w I etapie selekcję nie na podstawie kryterium ceny (co należy dokonać dopiero w II części), ale zwracając przede wszystkim uwagę na takie kryteria jak stan techniczny, zaplecze, pozycja na rynku, kondycja finansowa itp.
Ekspert z dziedziny zamówień publicznych Piotr Niemczuk przedstawił typowe nadużycia i błędy występujące przy organizowaniu przetargów. Wśród nich wskazać należy na sformułowania opisu przedmiotu, uniemożliwiające stosowanie zasad uczciwej konkurencji, wynikających z ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych. Jako przykład p. Niemczuk podał wymóg wprowadzenia taboru o określonym kolorze, mimo iż czas produkcji pojazdu wynosi od 3 do 6 miesięcy. Oznacza to, że największe szanse na wygraną ma dotychczasowy przewoźnik. Kolejnym problemem poruszonym w tym wystąpieniu była wysokość wadium – kwestią dyskusyjną jest, zdaniem eksperta, konieczność przekazania całej sumy, a nie dokonywanie sukcesywnych wpłat w ciągu trwania okresu wykonywania umowy. Niedogodność ta oraz wysokie kary umowne skutecznie uniemożliwiają konkurowanie niektórym z przewoźników. Zdaniem Piotra Niemczuka niedopuszczalne jest również wymuszanie renegocjacji umowy – nie jest to bowiem zgodne z regułami, które powinny kształtować postępowanie w ramach zamówień publicznych. Zdaniem eksperta poprawę obecnej sytuacji może przynieść nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Przepisy powinny bowiem precyzyjniej określać reguły rządzące przetargami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konkurencja na rynku przewozowym
Wypowiedzi ekspertów przerywane były licznymi pytaniami zebranych na sali dziennikarzy. W dyskusji poruszona została m.in. istotna kwestia konkurowania przewoźników prywatnych z takimi firmami jak chociażby MZA Warszawa – w odniesieniu do ogłoszonego niedawno przez ZTM przetargu na obsługę linii w północnej części miasta. Podobne problemy występują np. na Śląsku, gdzie w przetargach organizowanych przez KZK GOP startują przewoźnicy prywatni i PKM-y. Wiele z prywatnych firm w tej walce jest skazana na niepowodzenia.
Na zakończenie warto wspomnieć raz jeszcze o przetargu warszawskim – rywalizacja w nim zapowiada się bardzo ciekawie, tym bardziej że oprócz firm prywatnych wystartowali dwaj miejscy przewoźnicy MZA Warszawa i MPK Łódź. Wyniki zostaną ogłoszone niebawem.