Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czy Zakrzew wyciągnął lekcję z I przetargu na elektryki? Analiza SWZ

infobus
19.09.2022 17:00

Gmina Zakrzew po unieważnieniu poprzedniego przetargu, ponownie próbuje znaleźć oferentów którzy będą chcieli dostarczyć cztery nowe elektrobusy z ładowarkami.

Nowe autobusy mają przyjechać do gminy do dnia 10 sierpnia 2023 roku. Czas dostawy nie zmienił się (jest sztywny), ale z uwagi na ponowne postępowanie przetargowe z każdym dniem jest go coraz mniej.

Punktacja ofert

Kryteria oceny ofert nie zmieniły się w stosunku do poprzedniego postępowania przetargowego. Są to nadal: cena (60%), rozwiązania techniczne (35%), warunki gwarancji (5%). Na próżno szukać również zmian w premiowanych rozwiązaniach technicznych. Przedstawiają się one następująco:

  • zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 25 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 25 pkt,
  • zastosowanie silników elektrycznych zabudowanych bezpośrednio w moście napędowym – 25 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 25 pkt.

Specyfikacja na bis

Pierwsze zmiany, lecz kosmetyczne, pojawiają się w opisie przedmiotu zamówienia. I tak - elektryki dla gminy mają mieć długość około 12 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m (wcześniej było to 3,3 m). Wymiana pasażerów będzie odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1 200 mm. Autobusy mają być napędzane silnikami elektrycznymi o  minimalnej mocy 160kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach litowo-jonowo-tytanowych (LTO) o pojemności minimum 240 kWh, superkondensatorach lub  innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą  złącza plug-ino mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane baterie w czasie nie dłuższym niż 6 godzin.

Pojazdy będą posiadać oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy (kabina zamknięta). Oddzielenie od przedziału ma być częściowo przeszklone. W przestrzeni pasażerskiej podłoga ma być płaska na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie usiądą na fotelach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą 4 gniazda USB. Informacja pasażerska to tablice kierunkowe zewnętrzne diodowe w kolorze białym.

Z kolei wewnątrz informacji można będzie zasięgnąć z tablicy LCD o przekątnej 22 cali oraz z tablicy diodowej, dwuwierszowej.

Lekcja nieodrobiona

Sztywne wymogi SWZ wskazane w opisie przedmiotu zamówienia uległy nieznacznym zmianom. W pierwszym postępowaniu przetargowym wykonawcy mieli wiele pytań i wniosków – w tym o dopuszczenie drzwi o szerokości mniejszej niż 1 200 mm, czy też np. baterii NMC. Zamawiający nie dopuścił tych rozwiązań. Podobnie było zresztą z większością wniosków wykonawców dotyczących opisu technicznego elektryków. Przeważały w tym zakresie odpowiedzi negatywne tj. SWZ pozostawało bez zmian. W tej sytuacji wydaje się więc, że to tylko od zamawiającego zależy, czy otrzyma on oferty, bowiem byli chętni do złożenia oferty, o czym świadczy liczba złożonych pytań. Tym razem Zakrzew czeka na oferty od wykonawców do dnia 26 września.