Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czy Volvo ma szansę powtórzyć elektryczny sukces w Łodzi? Analiza SWZ

infobus
11.08.2022 12:00

Miasto Łódź – Zarząd Inwestycji Miejskich poszukuje dostawcy 8 autobusów elektrycznych przegubowych oraz ładowarek.

Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie. Przyglądamy się dokładnie, jakie będą pierwsze elektryczne przegubowce dla Łodzi.

Premiowane rozwiązania

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (30%), parametrów ekologicznych (10%).

W przypadku parametrów techniczno-użytkowych, MPK premiuje następujące rozwiązania:

  • gwarancja całopojazdowa w okresie 72 miesięcy – 35 pkt,
  • gwarancja na akumulatory trakcyjne w okresie 72 miesięcy – 35 pkt,
  • gwarancja na ładowarki wolne w okresie 72 miesięcy – 6 pkt,
  • gwarancja na ładowarkę szybką w okresie 72 miesięcy – 6 pkt,
  • powyżej 16 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10 pkt,
  • zastosowanie silnika centralnego – 8 pkt.

Specyfikacja techniczna

Pierwsze elektryczne przegubowce dla Łodzi mają mieć długość od 17,8 do 18,75 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz we wszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340 mm od powierzchni jezdni. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz z napędem pneumatycznym sterowanym elektrycznie. Szerokość efektywna drzwi ma wynosić minimum 1100 mm. Autobusy będą zasilane energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów trakcyjnych o pojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdu podczas pracy na linii, jednak nie mniejszej niż 200 kWh. Ładowanie elektrobusów ma się odbywać poprzez ładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni, a także ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 i 400 kW. W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwrócony pantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. W przedziale pasażerskim znajdą się wygodne, profilowane siedzenia.

Zamawiający preferuje pojazdy wyposażone w siedzenia pasażerskie, których co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska wykonany jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów, a materiał obiciowy zaimpregnowany jest środkiem brudoodpornym. Wentylację zapewnią przesuwne okna, a także klimatyzacja i wentylatory. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi. Miejsce pracy kierowcy będzie wyposażone m.in. w fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony w składane i regulowane podłokietniki, a także w dwa wieszaki, zabudowaną we wnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę) elektryczną, uchwyt (podstawkę) umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki z napojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED (przednia, boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali – umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku  strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełnią również tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich, a ponadto elektroniczna tablica dwustronna LCD o przekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiająca prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich.

To samo co poprzednio?

Analizując SWZ nie sposób zapomnieć o specyfikacji przetargu na solowe elektryki, który to przetarg wygrało Volvo. Kryteria oceny ofert są bardzo podobne, a co za tym idzie spodziewamy się dwóch ofert – od Solarisa i Volvo. Szanse obu wymienionych graczy są wyrównane. Więcej wyjaśni otwarcie ofert, które odbędzie się w dniu 16 sierpnia.