Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czy telematyka podnosi bezpieczeństwo podróży?

infobus
13.09.2018 09:30

Rok szkolny w pełni, a główny czas urlopów dobiegł końca.Pora więc przyjrzeć się bezpieczeństwu na drogach w tym okresie i wyciągnąćwnioski na przyszłość. Według najnowszych danych GITD skontrolowano około 28tys. pojazdów, w tym 1,7 tys. autokarów. Rezultat?

Ponad 450 z tych kontroliskończyło się nałożeniem mandatów, zatrzymano ponad 70 dowodów rejestracyjnych,a w 17 przypadkach autokary nie mogły ruszyć w dalszą trasę. Z podsumowania GITD wynika, że te wakacjeprzebiegły bezpieczniej na polskich drogach niż w ubiegłym roku, mimo żewystawiono w sumie niemal 14 tys. mandatów.

Może być bezpieczniej?

-„W tym roku możemy zaobserwować niewielki spadek liczbywystawionych mandatów. Nie zmienia tojednak faktu, że problem istnieje. Wciąż naruszenia czasu pracy kierowcy, czyniesprawne pojazdy to wykroczenia i błędy, które stwarzają realne zagrożenie wruchu drogowym – podsumowuje kontrole ekspert GBOX, Kamil Korbuszewski

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy w równym stopniumają wpływ na bezpieczeństwo na drogach, dlatego też niezwykle ważne jest, bykorzystać z narzędzi, które będą wspomagały kierowcę na każdym etapie przejazdui pozwolą lepiej go zorganizować. Doskonale sprawdza się tu zastosowaniesystemów telematycznych.

Jak pomaga telematyka?

Według danych INELO, producenta systemu telematyki imonitoringu GPS – GBOX Assist, aż 87% zapytanych właścicieli firmtransportowych docenia wzrost bezpieczeństwa właśnie dzięki wdrożeniu takichrozwiązań IT. Dlaczego? Bo telematyka daje możliwość np. wykluczenia z trasymiejsc niebezpiecznych (33% respondentów) oraz dzięki niej można natychmiastzawiadomić służby ratownicze w przypadku zagrożenia, wypadku, sytuacjinarażenia zdrowia i życia (30%). Ponadto, wyeliminowane są zbędne połączeniatelefoniczne, które wykonuje kierowca. Minimalizowanie korzystania z telefonówkomórkowych, a nawet CB radia jest restrykcyjnie przestrzegane w wielu krajachUnii Europejskiej.

Na przykład w Niemczech od 2020 roku wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o ruchudrogowym, które będą całkowicie zabraniały używania CB radia. Za naruszeniezakazu grozi mandat w wysokości nawet do 200 euro. Warto pamiętać, że jest torozwinięcie przepisów obowiązujących od 2017 roku, zakazujących kierowcomużywania jakichkolwiek urządzeń wymagających od użytkownika odrywania wzroku oddrogi. Podobne przepisy obowiązują w Austrii, Irlandii Północnej i Rumunii.

We Francji zaś z telefonów można skorzystać tam tylko napostoju – na parkingu, z wyłączonym silnikiem.

Czy jest na pokładzie kierowca?

Alerty systemów telematycznych pozwalają na bieżącoinformować także między innymi o przekroczeniu prędkości, wyjeździe pozawyznaczony korytarz (trasę) oraz wszelkich nieprawidłowościach związanych zczasem pracy kierowców. Czy takie błędy będzie można w przyszłości wykluczyćdzięki autonomicznym autobusom i autokarom?

Plan tych rewolucyjnych zmian jest już realizowany – wedługraportu „Trends in the truck and trailer market 2018” do 2020 roku dostępnebędą w ruchu drogowym ciężarówki, w których kierowca ma czuwać nad przejazdem,od 2025 roku – kierowca nie będzie musiał stale monitorować drogi (zrobią to zaniego czujniki i kamery), a w 2030 roku transport drogowy może być całkowicieautonomiczny.