Czy Siedlce wrócą do autobusów MAN? Analiza SWZ
Miasto Siedlce szuka podmiotu, który dostarczy trzy fabrycznie nowe autobusy miejskie klasy MAXI, o napędzie elektrycznym oraz dostarczy dwie stacje ładowania zajezdniowego.
O tym, jakie warunki muszą spełnić wykonawcy, aby przystąpić do przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Przyszedł czas na analizę SWZ z uwzględnieniem kryteriów oceny ofert i specyfikacji technicznej pierwszych elektrobusów w Siedlcach.
Punktacja oferentów
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (37%), zużycia energii (3%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, miasto premiuje następujące rozwiązania:
- całość magazynów energii zabudowana w dachu pojazdu – 20 pkt,
- liczba siedzących miejsc pasażerskich dostępnych z poziomu niskiej podłogi, tj. dostępnych dla pasażerów bez konieczności wchodzenia na stopień – 11 i więcej – 20 pkt,
- szerokość drzwi wejściowych (szerokość czynna efektywna) - powyżej 1200 mm – 10 pkt,
- jeden silnik centralny – 10 pkt,
- profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii, w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- zastosowane rozwiązania w zakresie konstrukcji nośnej spełniające wymagania wytrzymałości ich konstrukcji nośnej, zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 30 pkt.
Siedleckie elektryki
Pierwsze elektryki dla Siedlec mają mieć długość od 11,9 do 12,2 m i wysokość do 3,325 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z płaską podłogą, bez stopni poprzecznych oraz bez stopni w drzwiach wejściowych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1150 mm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy będą napędzane przez jeden silnik trakcyjny centralny (synchroniczny lub asynchroniczny), napędzający klasyczną oś portalową lub dwa silniki trakcyjne zintegrowane w osi napędowej. Ich moc minimalna ma wynosić przynajmniej 160 kW. Silnik musi posiadać funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania i redukcji prędkości jazdy i przekazywania jej do magazynów energii. Pojemność nominalna baterii nie może być niższa od 320 kWh i ma pozwalać na przejechanie min. 220 km w warunkach jazdy miejskiej z włączonym systemem klimatyzacji lub ogrzewania. Magazyny energii będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.
Kierowcy będą pracować w kabinie wydzielonej, typu półotwartego posiadającej oszklone szczelne drzwi z okienkiem do sprzedaży biletów. Wymagana jest klimatyzacja całopojazdowa z oddzielnie sterowaną strefą w kabinie kierowcy. Siedzenia pasażerskie będą wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w celu wymiany tapicerki. Na poręczach w okolicy drzwi środkowych lub na ścianach bocznych zamocowane zostaną ładowarki do smartfonów z gniazdem USB.
Informacja pasażerska to tablice zewnętrzne – kierunkowe oraz wewnętrzna. W przypadku tablic zewnętrznych, zamawiający chce aby były one wykonane w oparciu o technologie LED. Zamawiający dopuszcza kolory tablic dające duży kontrast z czarnym tłem, np. żółty, pomarańczowy, jasnozielony. Z kolei tablica wewnętrzna będzie wykonana w technologii matryc LCD z podświetleniem LED o min. przekątnej 22 cali.
siedlecki zwroT
W MPK Siedlce w ostatnich przetargach wygrywał Solaris. Mogłoby się wydawać, że to już stały trend. Okazuje się, że jednak jest przeciwnie. Obecne SWZ jest zaskakujące, bowiem kryteria oceny ofert w zakresie rozwiązań technicznych dają znaczną przewagę MAN-owi nad konkurencją. Producent z logo lwa może liczyć w tym przypadku na komplet punktów. To przypadek odwrotny do opisanej niedawno przez nas sytuacji w SPPK. O ile tam, zamiast MAN-a pojawił się tylko Solaris, o tyle w Siedlcach prawdopodobnie będzie odwrotnie. Weryfikacja naszych przypuszczeń nastąpi podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 29 listopada.