Czy PK Racibórz otrzyma nowe autobusy od SOR? A może od Solarisa? Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunalne sp. z o.o. w Raciborzu szuka dostawcy i finansującego (leasing operacyjny) czterech autobusów klasy MAXI.
Więcej o ogłoszeniu tego przetargu można przeczytać w InfoBusie tutaj. Autobusy mają pojawić się w bazie PK do dnia 31 sierpnia. Termin dostawy jest krótki, co może przełożyć się na liczbę ofert. Co ponadto zawiera SWZ? Sprawdzamy.
Premiowane rozwiązania
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (40%).
W przypadku parametrów technicznych, PK premiuje następujące rozwiązania:
- materiał konstrukcyjny szkieletu /kratownicy/ramy podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (PNEN 10088) – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap - tworzywa sztuczne, aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088) – 10 pkt,
- całe poszycie boczne pod linią okien umożliwiające wymianę bez klejenia, spawania, zgrzewania – 10 pkt,
- szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 13 – 10 pkt,
- wysokość nadwozia do 3099 mm – 10 pkt,
- zaoferowanie minimum 4-biegowej skrzyni – 10 pkt,
- zaoferowanie autobusów spełniających wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego i spełniających wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 10 pkt,
- zawieszenie zależne osi ze stabilizatorem – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa - 36-miesięcy – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Raciborza mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma mieścić się w przedziale 9-12 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść od 230 do 260 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy mają być wyposażone w klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Stanowisko pracy kierowcy stanowić ma wydzielona typu półzamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona otwory w szybie umożliwiające lepszą komunikacje z pasażerem. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie oraz odpornych na akty wandalizmu, pokrytych welurem o wyższej jakości (odpornych na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenia). Co najmniej 8 siedzeń ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona, przeszklona kabina, typu zamkniętego, dostatecznie izolująca stanowisko kierowcy przed ewentualną agresją pasażerów, zapewniająca możliwość kontaktu głosowego pomiędzy pasażerem a kierowcą.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna - wyświetlacz LCD umieszczony za kabiną kierowcy o przekątnej ekranu 23 cale, dająca możliwość wyświetlania danych o trasie. Ponadto, zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich. Bramki będą działać w oparciu technologii sensorów podczerwieni.
S… jak?
Z lektury SWZ wynika, że zamawiający szuka autobusów o niskim nadwoziu. W kryteriach oceny ofert szanse na komplet punktów ma SOR. Jednak niewielką stratę do niego może mieć Solaris. I właśnie tych dwóch producentów może stoczyć walkę o raciborski kontrakt. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 2 marca.