Czy MPK Zduńska Wola chce innych elektryków niż poprzednio? Analiza SIWZ
MPK Zduńska Wola po raz kolejny poszukuje dostawcy czterech nowych autobusów elektrycznych oraz dostawcy dwóch ładowarek plug-in.
Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy, czyli tyle samo co przy pierwszym przetargowym podejściu. O warunkach formalnych tego zamówienia piszemy tutaj. Czy MPK skorzystało z okazji i zmieniło kryteria oceny ofert? Sprawdzamy.
KRYTERIA OCENY OFERT
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (20%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (20%). W tym przypadku mamy powielenie poprzednich zapisów SWZ.
Przechodzimy zatem do kryteriów technicznych i tutaj także nie ma zaskoczenia. MPK tak jak poprzednio premiuje następujące rozwiązania (z drobną kosmetyczną zmianą), za które przyzna najwięcej punktów:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 5 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,5 pkt,
- autobusy wyposażone w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 0,5 pkt,
- cały magazyn energii zabudowany na dachu autobusu - 2 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie za osią napędową albo zastosowanie silnika/ów elektrycznego układu napędowego zabudowanego w osi napędowej lub piastach tej osi napędowej – 2 pkt,
- przednia oś zależna – 2 pkt,
- autobus wyposażony w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 355 kWh (poprzednio 310 kWh) oraz Ed nie mniejszą niż 230 kWh – 5pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Cztery autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy, tak, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika lub silników o łącznej mocy znamionowej lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 150 kW. Omawiane konstrukcje mają posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 200 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się ładowarki do urządzeń mobilnych (minimum 10 sztuk, a jeżeli będą to ładowarki z podwójnym gniazdem - to minimum 8 sztuk). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MPK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe lub RGB w kolorze bursztynowym z wyjątkiem pola numerowego, dla którego przewidziano kolor biały. Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej minimum 21,5 cali, wykonana w postaci ekranu LCD lub LED, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez MPK.
WALKA NA PRĄD
W przypadku MPK Zduńska Wola, nie dowiedzieliśmy się kto miał zamiar złożyć ofertę w poprzednim przetargu, bowiem unieważniono go dzień przed tym wydarzeniem. W tej sytuacji oraz w kontekście braku istotnych zmian zapisów SWZ w dalszym ciągu stawiamy na walkę producentów przede wszystkim na polu najniższego zużycia energii. O tym kto stanie do tej walki dowiemy się podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 27 września.