Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czy MPK Kraków otrzyma oferty w przetargu na minibusy? Analiza SWZ

infobus
29.12.2022 11:01

Dnia 19 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło ponowny przetarg na leasing 4 nowych autobusów klasy MINI. Poprzednio, MPK nie otrzymało ofert w tej części zamówienia, zaś autobusy klasy MIDI chce dostarczyć tylko Solaris.

Czy coś się zmieniło w SWZ, co może wpłynąć na pojawienie się wykonawców podczas otwarcia ofert? Sprawdzamy poniżej.

Punktacja oferentów

Zanim przejdziemy do kryteriów oceny ofert, to już na wstępie można zauważyć, iż termin dostawy autobusów został wydłużony z 6 miesięcy (w pierwszym przetargu) do 9 miesięcy (obecnie).

MPK w ponowionym przetargu punktuje wykonawców w sposób następujący: cena (65%), kryteria techniczne (35%). W przypadku kryteriów technicznych, zamawiający przewidział premie za następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji całopojazdowej 43 miesiące i więcej – 8 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie co najmniej 28 – 8 pkt,
  • co najmniej 6 biegów – 5 pkt,
  • wejście z niską podłogą umożliwiające dostęp do miejsca dla wózka inwalidzkiego zlokalizowane pomiędzy I a II osią – 8 pkt,
  • instalacja elektryczna o napięciu 24 V – 6 pkt.

Krakowskie minibusy

Przechodzimy do wymogów specyfikacji technicznej, z których wynika, że minibusy mają mieć długość w przedziale 5,8 do 7,6 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 20 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez minimum dwoje drzwi lub jedne podwójne. Pojazdy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy w przedziale 120 -185 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.

Stanowisko pracy kierowcy ma być częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego. Fotele pasażerskie będą wandaloodporne, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu graffiti, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wentylację przestrzeni pasażerskiej stanowić będą wywietrzniki dachowe i klimatyzacja.

Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. System informacji pasażerskiej będzie opierać się na zapowiedziach głosowych przystanków. Uzupełni go tablica wewnętrzna boczna o przekątnej minimum 38 cali (graficzna prezentacja przebiegu trasy linii w formie tzw. koralików) oraz tablica podsufitowa LCD.

Jak zmieniły się oczekiwania MPK?

MPK dokonało kilku zmian SWZ. Oprócz wydłużenia terminu dostawy autobusów, zmiany widać w kryteriach technicznych, gdzie pojawiło się nowe kryterium – wejścia z niską podłogą. Niewielkie zmiany widać również w punktacji poszczególnych kryteriów technicznych. Do tego, w specyfikacji technicznej pojazdów zniknął zapis, że dopuszczony jest jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami w środkowej części oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu. Obecnie autobusy mają być po prostu niskopodłogowe i w tej kwestii MPK na tym poprzestało. Czy takie zmiany spowodują, że pojawi się chociaż jeden chętny wykonawca? Na odpowiedź na to pytanie musimy poczekać do dnia 17 stycznia.