Czy KDD z Meteorem wygrają w Bydgoszczy?
W kwietniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił przetarg na obsługę linii autobusowych nr 51, 58 i 76. Na zaproszenie do złożenia ofert 1 czerwca br. odpowiedziało pięciu chętnych:
-
BP Tour
-
Arriva
-
KDD Trans i Meteor
-
MZK Bydgoszcz
-
PKS Bydgoszcz
Dwóch graczy z tej stawki to w pewnym sensie debiutanci. Tylko jeden z nich przedstawił propozycję mieszczącą się w kosztorysie ZDMiKP.
Bogate wyposażenie + premia za ekologię
O przetargu informowaliśmy 19 kwietnia. Przypomnijmy, że bydgoski organizator komunikacji wymagał od oferentów by kontrakt realizowano wykorzystując przynajmniej 13 nowych, w pełni niskopodłogowych autobusów klasy maxi o bardzo bogatym wyposażeniu (klimatyzacja, monitoring, zaawansowany system informacji, a nawet gniazdka USB do dyspozycji pasażerów). Przewozy byłyby świadczone przez 7 lat, począwszy od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2022 r. Przez ten czas zwycięzca przetargu powinien wyjeździć nieco ponad 6,3 mln wzkm. ZDMiKP zdecydował, że wyboru najkorzystniej oferty dokona w oparciu o 2 kryteria. Maksymalnie 98,7 % punktów przetargowych będzie można uzyskać za najniższą stawkę za wzkm. Symboliczne 1,3 % zostanie przyznane oferentowi, który zadeklaruje wykonanie umowy minimum 13 autobusami o obniżonej emisji spalin. Jako takie ZDMiKP zdefiniował pojazdy na gaz, hybrydy lub elektrobusy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
5 ofert ? 1 mieści się w kwocie
Bydgoski zarząd założył, że w pierwszym roku przeznaczy na wykup przewozów objętych tym przetargiem nie więcej niż 6,73 zł/wzkm. Tylko jedna oferta była skalkulowana poniżej tej kwoty, 2 były dosyć blisko. Ale po kolei. Pierwszą propozycję przedstawiło konsorcjum firm BP Tour z Bełżyc oraz Autobusowego Konsorcjum Lubelskiego. Co ciekawe obaj debiutanci w Bydgoszczy jako jedyni zadeklarowani wykonanie kontraktu 13, najwyżej premiowanymi autobusami ekologicznymi. Kolejna sprawa to obecność AKL jako 'dawcy’ doświadczenia. W przeciwieństwie do warszawskich przetargów na obsługę linii autobusowych pojazdami klasy midi w bydgoskim przetargu BP Tour nie mógł wykazać się odpowiednimi referencjami. Stąd nie dziwi teoretyczne współdziałanie z innym przewoźnikiem. Pytanie czy faktycznie również kooperacja miałaby miejsce.
Druga oferta została złożona przez Arrivę. Spółka będąca właścicielem kilkunastu dawnych PKS’ów oraz od niedawna wykonująca przewozy w ramach elbląskiej komunikacji miejskiej zaproponowała stawkę 7,55 zł/wzkm. Jak widać kolejną próbę wejścia na bydgoski rynek firma będzie musiała odłożyć w czasie.
Trzecia i jednocześnie najtańsza propozycja została przedstawiona przez konsorcjum obecnego już w Bydgoszczy KDD Trans oraz Meteora z Jaworzna. Podkreślenia wymaga fakt, że jest to prawdopodobnie pierwszy przetarg, gdzie te dwie powiązane ze sobą kapitałowo spółki wspólnie działają. Stawka 5,80 zł/wzkm czyni tą ofertę w zasadzie bezkonkurencyjną, o ile pozytywnie przejdzie ocenę formalną.
Czwartym chętnym do zgarnięcia kontraktu na linie nr 51, 58 i 76 jest MZK Bydgoszcz, którego naturalnie nie mogło zabraknąć. Miejska spółka za swoje usługi proponuje 6,78 zł/wzkm, grosz mniej niż konsorcjum BP Tour i AKL.
I ostatnia, najdroższa oferta, również od firmy która była obecna w bydgoskiej komunikacji. Mowa o PKS Bydgoszcz. Spółka chce realizować przewozy za 7,92 zł/wzkm. O powrocie w najbliższym czasie póki co można jednak zapomnieć.
Jako ciekawostkę należy wskazać uzyskanie korzystniejszych stawek w porównaniu z podobnym przetargiem w Radomiu. Szczególnie uwydatnia to się w ofercie konsorcjum BP Tour – AKL, które zadeklarowało ekologiczne pojazdy. Dla porównania w radomskim przetargu, gdzie z wymaganych 25 autobusów tylko 12 ma być zasilanych alternatywnymi paliwami oraz przewoźnik dostałby umowę na 10 lat, wobec 7 w Bydgoszczy stawki 7,13 oraz 7,48 zł/wzkm mogą nieco dziwić. Kolejna sprawa to co wyjdzie z kooperacji KDD Trans i Meteora, którego chyba już teraz można wskazywać jako zwycięzcę przetargu. Tematu nie odpuszczamy i jak tylko coś nowego się pojawi w sprawie od razu od tym poinformujemy.