Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czy jesteśmy gotowi na autonomiczne busy? Gdańsk na TAK

infobus
05.11.2019 10:00

W Gdańsku zorganizowano zarówno pierwsze autonomiczne testy, jak i ankieterskie badanie naszych transportowych preferencji w tym zakresie.  Jego wynik jest jednoznaczny – gdańszczanie są gotowi na autonomiczną mobilnośći na transport bez kierowcy.

Autonomiczny bus pilotażowo kursował na terenie Gdańska od 6września do 4 października, dowożąc pasażerów do Ogrodu Zoologicznego. Pojazd jeździłcodziennie przez 5 godzin na odcinku 1 kilometra. Przejazd w dwie strony, trwałniespełna 15 min. W tym czasie przewiózł 3325 osób. Na pokładzie busakażdorazowo znajdował się operator, był nim przeszkolony kierowca spółkiGdańskie Autobusy i Tramwaje. Do jego zadań należało przygotowanie pojazduprzed rozpoczęciem regularnych przejazdów, w tym celu odbywał kurs próbny bezpasażerów.

Koszt pilotażu busa wyniósł 369 500 zł netto (454 485brutto). 85% tej kwoty wróci do budżetu miasta w formie dofinansowania zprogramu Interreg Regionu morza Bałtyckiego. Współorganizatorem testu byłafirma Trapeze i Easy Mile.

Czas na ankietę

Po zakończonej przejażdżce wolontariusze z Pomorskiego StowarzyszeniaSympatyków Transportu Miejskiego, które jest też organizacją stowarzyszoną zprojektem Sohjoa Baltic, proponowali pasażerom wypełnienie ankiet. W sumiewypełniły je 382 osoby. W czasie trwania pilotażowego projektu dostępna byłateż ankieta online na stronie gdansk.pl, którą wypełniło 205 osób.

Ocena przejazdu nie była uzależniona od danych socjo-demograficznych takich jakpłeć, wiek respondenta czy status zawodowy. Jeden z ważniejszych wnioskówwynikających z badania jest taki, że osoby, które przejechały minibusem, wzdecydowanej większości były bardzo zadowolone i na pewno zachowają pozytywnewspomnienia związane z mobilnością autonomiczną.

Autonomiczne wyniki:

  • 73% pasażerów oceniło poczucie bezpieczeństwa w czasieprzejazdu na „7” w skali od 1 do 7.

  • 69% respondentów skorzystałoby z przejazdu także bezoperatora. Tylko 5% odpowiedziało przecząco na to pytanie.

  • 87% oceniło przejazd na „5” w skali od 1 do 5.

  • 92% uważa autonomicznego minibusa za odpowiedni środektransportu dzieci do szkoły, z czego 49% podkreśla, że dodatkowa opieka dladzieci byłaby wymagana.

  • 54% korzystałoby z autonomicznego połączenia codziennie,gdyby taki pojazd był jedną z dostępnych opcji transportu publicznego.

Plany i wyzwania

– Gdańsk postanowił uczestniczyć w projekcie, który wyprzedza przyszłość. Dziśjeszcze nie ma na ulicach polskich miast autonomicznych samochodów czyautobusów, ale wiemy, że za kilka lat mogą się pojawić. Do tych innowacji musimysię wszyscy przyzwyczaić i nauczyć wykorzystywać je w dobrym celu – mówizastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak. – Autonomia możebyć atrakcyjnym uzupełnieniem regularnej komunikacji publicznej, docierająctam, gdzie regularny transport jest utrudniony – dodaje.

W przyszłości miasto planuje iść dalej w kierunku uruchomienia autonomicznychlinii autobusowych jako rozwiązania uzupełniającego dla istniejących połączeńautobusowych i tramwajowych. Dalsze wdrożenia takich rozwiązań uzależnione jestod możliwości pozyskania zewnętrznych środków na ich sfinansowanie.

– Przygotowujemy się do rewolucji w transporcie. Upowszechnienie się hulajnógelektrycznych było dla władz wielu miast na świecie zaskoczeniem. Tak samo możestać się z mobilnością autonomiczną. My tymczasem, zanim na ulicach polskichmiasta pojawia się samochody autonomiczne, będziemy gotowi, aby tę technologiewykorzystać. Mamy już przeszkolonych operatorów takich pojazdów, mamy teżdoświadczenie w planowaniu – mówi Magdalena Szymańska z referatu MobilnościAktywnej.