Czy elektrobusy dla Szczecinka będą tańsze? Analiza SWZ

infobus
13.06.2023 11:01

Szczecinek po raz trzeci ogłosił przetarg na dostawę pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych. Poprzednie dwa przetargi kończyły się unieważnieniem, z uwagi na zbyt wysokie ceny oferentów.

Przy drugim podejściu miasto zmieniło SWZ, a ceny nieco spadły, lecz wciąż były dla Szczecinka za wysokie. Jak będzie za trzecim razem? Zaglądamy do SWZ.

Punktacja oferentów

W przypadku kryteriów oceny ofert, zamawiający w dalszym ciągu punktuje trzy kryteria:

  • cenę – 60 pkt,
  • okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej – powyżej 96 miesięcy – 30 pkt,
  • zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.

Zamawiający zatem pozostawił kryteria oceny ofert bez zmian w stosunku do poprzedniego przetargu.

Specyfikacja techniczna

Zaglądamy do opisu przedmiotu zamówienia, gdzie czytamy, że pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 310 kWh (poprzednio zamawiający wymagał 360 kWh, a jeszcze wcześniej 380 kWh) musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w  system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska, wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników.

Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED, świecących w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).

Szansa na tańsze oferty

Szczecinek szuka dalszych oszczędności tnąc jeszcze bardziej wymaganą pojemność magazynów energii. Z początkowej pojemności 380 kWh zostało już tylko 310 kWh. Już poprzednio, miasto zrezygnowało z systemów bezpieczeństwa, których nie wymaga również w obecnym SWZ. Liczymy więc na to, że miasto tym razem uzyska satysfakcjonujące cenowo oferty. O tym, czy tak będzie, przekonamy się w dniu otwarcia ofert, tj. 3 lipca.