Czy elektrobusy dla Szczecinka będą tańsze? Analiza SWZ
Szczecinek po raz trzeci ogłosił przetarg na dostawę pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych. Poprzednie dwa przetargi kończyły się unieważnieniem, z uwagi na zbyt wysokie ceny oferentów.
Przy drugim podejściu miasto zmieniło SWZ, a ceny nieco spadły, lecz wciąż były dla Szczecinka za wysokie. Jak będzie za trzecim razem? Zaglądamy do SWZ.
Punktacja oferentów
W przypadku kryteriów oceny ofert, zamawiający w dalszym ciągu punktuje trzy kryteria:
- cenę – 60 pkt,
- okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej – powyżej 96 miesięcy – 30 pkt,
- zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.
Zamawiający zatem pozostawił kryteria oceny ofert bez zmian w stosunku do poprzedniego przetargu.
Specyfikacja techniczna
Zaglądamy do opisu przedmiotu zamówienia, gdzie czytamy, że pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 310 kWh (poprzednio zamawiający wymagał 360 kWh, a jeszcze wcześniej 380 kWh) musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska, wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników.
Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED, świecących w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).
Szansa na tańsze oferty
Szczecinek szuka dalszych oszczędności tnąc jeszcze bardziej wymaganą pojemność magazynów energii. Z początkowej pojemności 380 kWh zostało już tylko 310 kWh. Już poprzednio, miasto zrezygnowało z systemów bezpieczeństwa, których nie wymaga również w obecnym SWZ. Liczymy więc na to, że miasto tym razem uzyska satysfakcjonujące cenowo oferty. O tym, czy tak będzie, przekonamy się w dniu otwarcia ofert, tj. 3 lipca.