Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy Busnex powtórzy sukces w Giżycku? Analiza SWZ

infobus
01.06.2023 17:04

Gmina Giżycko poszukuje kolejnych autobusów elektrycznych. Na ulicach Giżycka jeżdżą już trzy autobusy elektryczne Yutong E9.

Teraz gmina chce dokupić dwa elektryki i stację ładowania. O ogłoszeniu aktualnego przetargu i finansowaniu nowych autobusów pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Zaglądamy do SWZ i postaramy się odpowiedzieć na tytułowe pytanie.

Punktacja oferentów

Zamawiający będzie punktował oferentów w dwóch kryteriach:

  • ceny oferty brutto - 60%,
  • okresu gwarancji jakości - 40% - w tym: okres gwarancji jakości całopojazdowej – 84 miesiące (60 pkt) oraz okres gwarancji na stacje ładowania pojazdów elektrycznych – 84 miesiące (40 pkt).

Ma być więc tanio, bez wskazania konkretnych preferowanych rozwiązań technicznych.

fot. UM Giżycko

Jakie autobusy?

Giżycko tak jak przy ostatnich zakupach poszukuje elektryków klasy MIDI o długości do 10,5 m i wysokości do 3,5 m. Autobusy będą mogły przewieźć 55 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących. Mają to być konstrukcje niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych, lecz zamawiający dopuszcza stopnie, które zajmą nie więcej niż 30% podłogi. Pojazdy będą napędzane silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 150 kW. W elektrykach mają być zamontowane baterie, których minimalna pojemność nie może być mniejsza niż 200 kWh, zaś zasięg autobusów na jednym ładowaniu ma wynosić minimum 180 km. Magazyny energii będą się ładowały poprzez złącze plug-in.

Kabina kierowcy ma być zamknięta, z zamkiem na klucz patentowy z możliwością blokowania drzwi od środka przez kierowcę. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Ich szkielety mają być wykonane z tworzywa sztucznego. Ponadto, do wyposażenia autobusów należeć ma m.in. klimatyzacja, ładowarki USB, system zliczania potoków pasażerskich, monitoring.

Tablice kierunkowe będą wykonane w technologii LED w oparciu o diody koloru bursztynowego (pomarańczowego). Wewnątrz znajdzie się monitor wewnętrzny, zamontowany na bocznej ścianie autobusu o przekroju około 38 cali, którego zadaniem będzie pokazywanie informacji o trasie przejazdu danej linii. Do tego, pod sufitem zamontowany będzie ekran LCD lub LED, o przekątnej minimum 20 cali, pełniący funkcje informacyjno-reklamową.

fot. UM Giżycko

Krótki termin dostawy

Kluczem do odpowiedzi na pytanie, czy Busnex (dealer Yutonga) powtórzy sukces w Giżycku, jest termin dostawy autobusów, który został określony – do dnia 30 listopada. To bardzo krótko, biorąc pod uwagę trwający jeszcze przetarg. Niewielu producentów w obecnych czasach jest w stanie wyprodukować elektrobusy w czasie niespełna 5 miesięcy. Możliwe, że to właśnie tylko firma Busnex będzie w stanie podołać temu wyzwaniu. Dowiemy się tego podczas otwarcia ofert, które odbędzie się w dniu 29 czerwca.