Czy będzie autobusowy klasyk w przetargu MZK Bydgoszcz? Analiza SWZ
Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy są w trakcie poszukiwań dostawcy 12 sztuk autobusów przegubowych, zasilanych olejem napędowym.
O ogłoszeniu przetargu w tym przedmiocie pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Pora na analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
Mimo, że od ostatniego przetargu MZK minęły trzy lata, to na próżno szukać nowości w kryteriach oceny ofert aktualnego zamówienia. MZK obecnie punktuje wykonawców w trzech kryteriach: ceny (82%), materiału lub technologii wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów (15%), liczby miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (3%). Wśród dwóch kryteriów pozacenowych zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
- materiał lub technologia wykonaniakonstrukcji nadwozia i poszycia ze stali nierdzewnej, aluminium lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia autobusów – 15 pkt,
- powyżej 16 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.
Bydgoskie Diesle
MZK chce autobusów o długości od 17,9 do 18,2 m, mogących przewieźć minimum 135 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu (z wyjątkiem stopni umożliwiających zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń autobusu) oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. Wymiana pasażerów ma się odbywać przez czworo drzwi dwuskrzydłowych o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. Pojazdy będą napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 6, o mocy minimum 250 kW.
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina w pełni zabudowana na pełnej szerokości autobusu oddzielająca pierwsze skrzydło pierwszych drzwi od przestrzeni pasażerskiej wyposażona w okienko do sprzedaży biletów z półką na pieniądze. Wyjście kierowcy z kabiny musi być zapewnione zarówno od strony przestrzeni pasażerskiej, jak też przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi. W kabinie znajdzie się m.in. fotel, gniazdo USB, uchwyt do mocowania rozkładu, uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie lub zawieszenie typowego kubka o pojemności ok. 0,5l, a także radioodbiornik samochodowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na ścieranie i zabrudzenia. Szkielety siedzeń mają być wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną nie palną z możliwością demontażu i montażu.
Zewnętrzny system informacji pasażerskiej to tablice wykonane w technologii LED w kolorze żółto-pomarańczowym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica umieszczona za kabiną kierowcy oraz za obrotnicą. Funkcję tablicy powinien pełnić wyświetlacz elektroniczny, zbudowany na bazie czerwonych diod dwurzędowych. Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w dwie tablice zawierające wykaz przystanków w formie tzw. „koralików”, umieszczonych wewnątrz pojazdu po prawej lub lewej stronie.
Autobusowy klasyk?
Podsumowując - MZK zależy przede wszystkim na tanich autobusach – o czym świadczy waga kryterium ceny. Poza tym, dwa kryteria pozacenowe w żadnym razie nie ograniczają grona potencjalnych wykonawców. W tej sytuacji wydaje się prawdopodobne, że będziemy mieli autobusowy klasyk – a więc pojedynek - Mercedes (w wersji Conecto) vs Solaris.
Dodajmy jeszcze, że otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 sierpnia.