Czy autobusy MZK Słupsk zmienią barwy? Głosuj!
Za ponad rok we flocie Miejskie Zakładu Komunikacji w Słupsku zawitają pierwsze autobusy elektryczne.
Miasto już przygotowuje się do tego historycznego wydarzenia, ogłaszając konkurs na ewentualną zmianę miejskich barw.
Trzy opcje
Miasto proponuje trzy rozwiązania:
- zachowanie klasycznych barw MZK, czyli żółto-niebieskich;
- wejście w zupełnie nową kolorystykę - czerwono-bordową
- lekką modyfikację barw w postaci niebiesko-szarej kolorystki.
-„Mamy dużo czasu żeby przemyśleć tę kwestię i w ramach przygotowań postanowiliśmy zapytać, co myślicie o wyborze jednego z trzech dostępnych wariantów kolorystycznych. Klikajcie "łapkę w górę?" lub "serduszko❤️" przy tych zdjęciach/wizualizacjach, które Waszym zdaniem są najładniejsze i powinny zostać wykorzystane w malowaniu autobusów elektrycznych. Jesteśmy ciekawi Waszej opinii – informuje miasto na swoim profilu.
Głosować można do połowy kwietnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wybór Scanii
Przypomnijmy, że w marcu MZK Słupsk wybrało w przetargu dostawcę sześciu nowych elektrobusów klasy MAXI. O kontrakt na dostawę sześciu elektryków ubiegały się dwie firmy. Przewoźnik na ten cel wygospodarował 21 mln zł. Droższy Solaris zaproponował 19,5 mln zł, a zwycięska Scania 16,7 mln zł. Pierwsze w Polsce Scanie Citywide 12 LF BEV powinny pojawić się na słupskich ulicach w przyszłym roku.
-„W tej chwili czekamy na ewentualne odwołania - informuje Anna Szabłowińska, rzecznik MZK Słupsk. - Od momentu umowy Scania będzie mieć 450 dni na wyprodukowanie i dostarczenie pojazdów.
Pojazdy wyposażone będą m.in. w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu czy monitoringu wizyjnego. MZK kupi też kompletną infrastrukturę zasilania energetycznego w postaci trzech ładowarek wolnego ładowania, każda o mocy do 120 kW. Ładowarki dla zeroemisyjnych autobusów zlokalizowane zostaną na terenie bazy transportowej przewoźnika. Dodatkowo rejon pętli autobusowej przy ul. Bitwy Warszawskiej otrzyma ładowarkę pantografową do szybkiego ładowania o mocy do 400 kW.
Według specyfikacji Citywide LF BEV posiada silnik elektryczny o mocy 250 kW i momencie moment obrotowym 2100 Nm. Wyposażony jest w dziesięć baterii o mocy 330 kWh. Pojazd może być ładowany za pomocą pantografu oraz złącza typu plug-in. Zasięg autobusu sięga 250 km. Jego pojemność pasażerska wynosi 85 osób z 39 miejscami siedzącymi.
Najnowsze autobusy MZK zostaną produkowane w zakładzie Scania Słupsk, a ich zakup był możliwy dzięki programowi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”. Dotacja dla MZK wyniosła ponad 72 proc, co przekłada się na 12,4 mln zł. Kolejne 4,6 mln zł to nisko oprocentowana i dziesięcioletnia pożyczka. Aktualnie w taborze tego przewoźnika jest 61 autobusów, z czego 14 pojazdów zasilanych jest gazem CNG, a 28 ON. Średni wiek taboru to 9 lat. W dzień powszedni komunikację miejską w Słupsku obsługują 54 autobusy.