Czy autobusowa Linia Europejska wróci do Świnoujścia?
Na początku grudnia br., w Schwerinie, odbywała się PrezentacjaWojewództwa Zachodniopomorskiego w Meklemburgii. W trakcie spotkania zPremierem Landu Erwinem Selleringiem, Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewiczrozmawiał na temat odtworzenia transgranicznej linii autobusowej łączącejhistoryczne bałtyckie uzdrowiska.
– „Otrzymałem zapewnienie Pana Premiera, iż będzie popierałten projekt, rozumiejąc, iż skomunikowanie wyspy Uznam jest ważnym elementemjej turystycznego rozwoju i transgranicznej współpracy” – informuje prezydentJanusz Żmurkiewicz.
Unijne zmiany
Po otwarciu granic w Świnoujściu wzmógł się ruch turystyczny,dzięki czemu udało się zrealizować kilka wspólnych, transgranicznych projektów transportowych.Po pierwsze udało się przedłużyć linię kolejki uzdrowiskowej UBB doŚwinoujścia, a kilka lat temu otwartyzostał najdłuższy w Europie ciąg pieszo rowerowy, który na długości 12.kilometrów łączy trzy niemieckie uzdrowiska cesarskie: Bansin, Heringsdorf iAhlbeck z historycznie najważniejszym z nich: Świnoujściem.
Rok wcześniej podobna inwestycja połączyła Świnoujście zmalowniczą gminą Kamminke. Obie te inwestycje, które były wspólnym projektemkosztowały prawie 5 milionów euro i były dofinansowane z przygranicznychprojektów unijnych. Zainteresowanie tego typu turystyką jest aktualnie takduże, iż powstała cała sieć wypożyczalni rowerów.
Kolej kontra autobusy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie wszystko jednak wychodzi. Do dziś trwają rozmowy natemat odtworzenia historycznego połączenia kolejowego z Berlinem, a rok temu, adokładniej 31 grudnia 2015 r. przestały kursować autobusy na trasie Świnoujście? Bansin, na tzw. Linii Europejskiej, będącej wspólnym przedsięwzięciem spółkiautobusowej Ostseebus oraz Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu.
Koncesję na jej prowadzenie w 2016 r. wygrała firma UBB, jednakkolejowa spółka nie była zainteresowana obsługą linii 290/291. I LiniaEuropejska padła mimo, że Komunikacja Autobusowa zadeklarowała chęć dalszejwspółpracy w obsłudze transgranicznej trasy. Jednak UBB, wodpowiedzi, poinformowało, że nie jest tym zainteresowane.
Polska spółka przeprowadziła jeszcze analizę formalnychmożliwości prowadzenia przez polski podmiot transgranicznych przewozów bezumowy współpracy z podmiotem niemieckim, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło.Teraz być może z politycznym wsparciem to się zmieni i UBB zmieni zdanie, a polsko-niemieckieautobusy wrócą do bałtyckich kurortów.
„