Czy autobus autonomiczny musi być tak brzydki? Aurrigo i Auto-Shuttle
Firma Aurrigo, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, rozpoczęła testy autonomicznego autobusu w ramach projektu „Living Lab for Autonomous Electric Vehicles”.
Celem jest ocena potencjału transportu publicznego pozbawionego kierowców. Finansowaniem zajmuje się Unia Europejsk, a partnerem naukowym całego przedsięwzięcia jest Uniwersytet Londyński. Testy odbywają się w Wielkiej Brytanii i w … Czechach.
Auto stylistyka
Testowy autobus autonomiczny Aurrigo Auto-Shuttle wygląda jak … tramwaj na sterydach. Można byłoby się długo znęcać nad jego designem, natomiast my mamy jedno wytłumaczenie. Firma Aurrigo zajmuje się generalnie projektowaniem, konstruowaniem i dostarczaniem produktów. To daje nadzieje, że stylistyką zajmie się jeszcze ktoś inny. Oby.
Testy Auto-Shuttle ruszyły w różnych miastach Europy i można je spotkać m.in. na ulicach Milton Keynes (Wielka Brytania) oraz Pragi i Brna (Czechy). Początkowo, w celach bezpieczeństwa, w samochodach znajdują się kierowcy, którzy mogą przejąć kontrolę w razie problemów.
-„Testowanie możliwości Auto-Shuttle w trudnych warunkach, takich jak brukowane ulice Pragi, będzie doskonałą demonstracją możliwości naszej technologii autonomicznej" – powiedział dyrektor generalny Aurrigo, David Keene.
Nie od dziś eksperci transportu publicznego twierdzą, że takie rozwiązania mają ogromny potencjał – przede wszystkim jeśli chodzi o kwestię ograniczenia emisji i poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym w miastach. Natomiast na pewno w pierwszym kroku trzeba stworzyć odpowiednie regulacje, które pozwolą na ich funkcjonowanie. W Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej, cały czas ich brakuje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
10 miejsc pasażerskich
Model o nazwie Auto-Shuttle, czyli dziesięciomiejscowy autobus elektryczny, został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu ekonomicznego transportu publicznego. Brytyjska firma chwali się tym, że jest to jej pierwszy pojazd dopuszczony do ruchu.
Jego system nawigacyjny opiera się na technologii LiDAR oraz kamerach opracowanych przez Aurrigo.
Jak możemy przeczytać na stronie EIT Urban Technology, dzisiejsze miasta mają problem z ograniczeniem emisji czy poprawieniem bezpieczeństwa. Do tego dochodzi coraz powszechniejszy brak kierowców autobusów. Według instytutu pomocne w sprostaniu tym wyzwaniom mogą być właśnie autobusy autonomiczne.