Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czwarty przetarg z ZTP 2021: Ząbkowice celują w MINI autobusy elektryczne

infobus
03.12.2021 18:00
3 grudnia Gmina Ząbkowice Śląskie ogłosiła przetarg na zakup 4 szt. elektrycznych autobusów.

Zamówienie współfinansowane jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Zielony transport publiczny (Faza I).

Faza pierwsza

W styczniu 2021 roku Gmina Ząbkowice Śląskie złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o zakup czterech nowych autobusów do użytkowania w Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej.

17 maja 2021 roku Michał Kurtyka Minister Klimatu i Środowiska, w czasie briefingu na ząbkowickim Rynku poinformował, że wniosek gminy przeszedł pozytywną weryfikację i dofinansowanie na zakup 4 autobusów zostało przyznane.

-„Cieszę się bardzo z dofinansowania. Jestem zaszczycony, iż nasza gmina jest jednym z prekursorów, jeśli chodzi o ekologizację swojego transportu. Złożyliśmy wniosek jako jedno z 20 miast średniej wielkości oraz jednym z czterech z Dolnego Śląska: Legnicy, Wrocławia i Bolesławca – powiedział wówczas burmistrz Ząbkowic Śląskich, Marcin Orzeszek.

Zakres projektu obejmuje zakup 4 sztuk nowych autobusów elektrycznych akumulatorowych typu MINI (kategoria M3- do 8 metrów długości), dostosowanych do systemu ładowania szybkiego w technologii plug-in. Każdy z pojazdów będzie pokonywał minimum 25 000 km rocznie. Pojazdy napędzane będą silnikiem elektrycznym zasilanym pakietem akumulatorów o pojemności pozwalającej na uzyskanie zasięgu dziennego na poziomie min. 170 km (zależnie od technologii pojemność akumulatorów zostanie dobrana przez producentów autobusów elektrycznych, aby zapewnić pokonanie wyżej wymienionej wartości). Cztery nowe autobusy mają kosztować łącznie 7.15 mln zł, z czego gmina otrzyma dofinansowanie w kwocie 5.72 mln zł, a więc   80% całości zadania.

188056545 1914011322106524 6012573916832217539 N
188056545 1914011322106524 6012573916832217539 N 1

Przetargowe wymagania

W zakresie sytuacji ekonomicznej oferentów zamawiający wymaga wykazania środków finansowych w wysokości nie mniejszej niż 1 400 000,00 zł. W zakresie doświadczenia należy poświadczyć co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie (w oparciu o umowę sprzedaży, najmu, leasingu, użyczenia itp.) co najmniej czterech (4) sztuk autobusów, w tym co najmniej jednej (1) sztuki autobusu elektrycznego.

O tym, jakie firmy podejdą do tego zamówienie dowiemy się 5 stycznia, kiedy wyznaczono termin składania ofert.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty dolnośląskie miasto będzie kierować się pięcioma kryteriami:

  • cena – 50%
  • pojemność baterii – 15%
  • okres gwarancji na baterie – 10%
  • moc silnika- 10%
  • okres gwarancji na nadwozie i szkielet – 5%
197881042 1928654307308892 4434696477655017141 N
197881042 1928654307308892 4434696477655017141 N 1

Ząbkowicki standard

Wyposażenie pojazdów będzie obejmowało standardowe rozwiązania stosowane w najnowszych autobusach eksploatowanych dotychczas w Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej, tj.:

  • system informacji pasażerskiej składający się z elektronicznych wyświetlaczy kierunkowych,
  • system monitoringu wizyjnego obejmujący cały pojazd,
  • system lokalizacji pojazdów,
  • system analizy podróży.

Uruchomienie nowych z linii z nowymi autobusami planowane jest na jesień 2022 roku.

Przypomnijmy, że Ząbkowicka Komunikacja Publiczna aktualnie eksploatuje 7 nowoczesnych autobusów hybrydowych marki Solaris. Posiadają one szeregowy układ hybrydowy, składający się z silnika elektrycznego o mocy 120 kW oraz silnika spalinowego o mocy 151 kW, spełniającego normy emisji spalin Euro 6. Autobusy hybrydowe wyposażone zostały także w superkondensatory pozwalające magazynować, a następnie wykorzystywać energię pozyskiwaną z rekuperacji. Powoduje to obniżenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji (w stosunku do pojazdów z napędem konwencjonalnym). Dodatkowo posiadają funkcję Arrive & Go, która kontroluje pracę silnika spalinowego: wyłącza go podczas podjeżdżania do przystanku i ponownie włącza podczas jego opuszczania, umożliwiając pracę wyłącznie na silniku elektrycznym. Dostęp do pojazdu został zaplanowany w – nieczęsto spotykanym na polskim rynku – układzie 1-2-0.

Hybrydy dla Ząbkowic Śląskich wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz w monitoring.