Czwarta giełda autobusów używanych w Opolu
ďťż
29 listopada odbyĹa siÄ w Opolu czwarta ogĂłlnopolska gieĹda autobusowa, podczas ktĂłrej zostaĹo wystawionych 45 uĹźywanych pojazdĂłw. Impreza ta, tradycyjnie juĹź organizowana na poczÄ tku sezonu zimowego, odbyĹa siÄ na terenie firmy Bus-Serwis przy ul DziaĹkowej, ktĂłra na co dzieĹ zajmuje siÄ sprzedaĹźÄ autokarĂłw marki Setra oraz ich serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym, jak rĂłwnieĹź naprawami autobusĂłw i samochodĂłw ciÄĹźarowych róşnych marek.
Warto tutaj dodaÄ, Ĺźe opolskie przedsiÄbiorstwo jest najdĹuĹźej dziaĹajÄ cym dealerem Setry w Polsce i gdyby nie powstanie w 1999 r. firmy EvoBus Polska, to Bus-Serwis najprawdopodobniej byĹby gĹĂłwnym przedstawicielem niemieckiej marki w naszym kraju.
Zadania serwisowe firma realizuje w hali z siedmioma dobrze wyposaĹźonymi stanowiskami diagnostyczno-naprawczymi. Ponadto w czÄĹci biurowej, w ktĂłrej prowadzona jest obsĹuga klientĂłw serwisu, moĹźna zakupiÄ czÄĹci zamienne do autobusĂłw Mercedes-Benz i Setra, na ktĂłre okresowo organizowane sÄ promocje cenowe (np. teraz przyszedĹ czas na amortyzatory). WiÄcej informacji na ten temat moĹźna uzyskaÄ na stronie http://www.setra.pl/czesci.html.
Przewaga popytu na podaĹźÄ
Na czwartÄ
edycjÄ imprezy przybyĹo wielu przedsiÄbiorcĂłw i kierowcĂłw zainteresowanych moĹźliwoĹciÄ
kupna lub sprzedaĹźy uĹźywanych autobusĂłw. ĹÄ
cznie na terenie firmy Bus-Serwis zaprezentowano 45 pojazdĂłw, gĹĂłwnie w wersji miÄdzymiastowej lub turystycznej, gotowych do zmiany wĹaĹciciela. Dla porĂłwnania – na ostatniej opolskiej gieĹdzie wystawiono wiÄkszÄ
liczbÄ autobusĂłw (okoĹo 60-ciu), ale frekwencja wĹrĂłd osĂłb zainteresowanych byĹa znacznie mniejsza.
Warto zauwaĹźyÄ, Ĺźe w tym roku przewoĹşnicy czÄsto poszukiwali na gieĹdzie autobusĂłw klasy mini i midi, co potwierdza ogĂłlnÄ tendencjÄ panujÄ cÄ na rynku, ktĂłra charakteryzuje siÄ znacznym zwiÄkszeniem zainteresowania pojazdami o mniejszej pojemnoĹci. Wynika to przede wszystkim z dwĂłch, wzajemnie skorelowanych czynnikĂłw, czyli: dostosowania taboru do malejÄ cej caĹy czas liczby pasaĹźerĂłw oraz dÄ Ĺźenia do maksymalnego ograniczenia kosztĂłw eksploatacyjnych. Niestety, mniejszych pojazdĂłw o pojemnoĹci od 25 do 40 miejsc pasaĹźerskich byĹo w Opolu „jak na lekarstwo”, co Ĺwiadczy o doĹÄ pĹytkim caĹy czas obrocie wtĂłrnym w tym segmencie rynku w naszym kraju.
Ta sytuacja znajduje rĂłwnieĹź odzwierciedlenie w maĹej iloĹci tego typu imprez w Polsce. Obecnie mamy tylko dwie autobusowe gieĹdy – wĹaĹnie w Opolu i w Murowanej GoĹlinie, ktĂłra jest organizowana przez Solaris Bus & Coach na terenie autoryzowanego serwisu znajdujÄ cego siÄ w tej miejscowoĹci. W tym roku, w marcu, odbyĹa siÄ juĹź Ăłsma edycja tej imprezy, natomiast jej zimowa, posezonowa edycja zostaĹa odwoĹana z powodu niskiego zainteresowania. Wielkopolski producent zaprasza wszystkich przewoĹşnikĂłw, chcÄ cych dokonaÄ zmian w posiadanym taborze, do Murowanej GoĹliny na 6 marca 2004 roku.
Ponadto firma EvoBus Polska zapowiada wprowadzenie do swojego kalendarza cyklicznych gieĹd, ktĂłre bÄdÄ siÄ odbywaĹy na terenie nowego Centrum Serwisowego w Wolicy. W tym celu zostaĹ tam wybudowany duĹźy parking, ktĂłry moĹźe pomieĹciÄ ponad 35 autobusĂłw. Jak na razie, firma zachÄca polskich przewoĹşnikĂłw do odwiedzenia 11. M iÄdzynarodowych TargĂłw AutobusĂłw UĹźywanych w Neu Ulm (3-6 styczeĹ 2004 r.). Organizatorzy spodziewajÄ siÄ, Ĺźe podczas najbliĹźszej edycji gieĹdy zostanie zaprezentowanych kilkaset autobusĂłw (zarĂłwno marek Mercedes-Benz czy Setra, jak i innych). Dodatkowe informacje na ten temat moĹźna uzyskaÄ pod adresem [email protected].
Niewykluczone rĂłwnieĹź, Ĺźe w niedalekiej przyszĹoĹci takĹźe MAN Star Truck & Buses bÄdzie chciaĹ zachÄciÄ krajowych przewoĹşnikĂłw do skorzystania z jego poĹrednictwa w zakresie zakupu uĹźywanego taboru. Firma dysponuje juĹź odpowiednim placem (zlokalizowanym przy fabryce w Sadach), na ktĂłrym moĹźe parkowaÄ 38 autobusĂłw, ale jak na razie jest on gĹĂłwnie wykorzystywany jako tymczasowe miejsce postoju dla wyprodukowanych pojazdĂłw.
Po zakoĹczeniu opolskiej gieĹdy mieliĹmy przyjemnoĹÄ porozmawiaÄ z jej organizatorem – Dominikiem Mokrzyckim, kierownikiem ds. sprzedaĹźy firmy Bus-Serwis.
Jak czÄsto odbywajÄ siÄ organizowane przez WaszÄ firmÄ gieĹdy uĹźywanych autobusĂłw w Opolu i kiedy odbÄdzie siÄ nastÄpna edycja?
GieĹda odbywa siÄ raz w roku. NastÄpna edycja odbÄdzie siÄ znowu na przeĹomie listopada i grudnia 2004 roku.
Czy liczba wystawionych autobusĂłw ulegĹa zwiÄkszeniu w porĂłwnaniu z ostatniÄ gieĹdÄ ?
Podczas tegorocznej edycji gieĹdy zostaĹo wystawionych ĹÄ cznie 45 autobusĂłw, a w zeszĹym roku byĹo ich 60. Natomiast, frekwencja wĹrĂłd zainteresowanych osĂłb byĹa okoĹo 5 razy wiÄksza.
Jakie specjalne atrakcje czekaĹy w tym roku na odwiedzajÄ cych gieĹdÄ goĹci?
Osoby uczestniczÄ ce w specjalnym losowaniu mogĹy wygraÄ radio samochodowe. OprĂłcz tego, w dniu gieĹdy nasza firma zaoferowaĹa duĹźe rabaty na zakup czÄĹci do autobusĂłw. Dodatkowo w przypadku zakupu na kwotÄ powyĹźej 520 zĹ, klient otrzymywaĹ 20%-owy rabat na usĹugi naprawcze w naszym serwisie, waĹźny do maja 2004 roku.
Jakiego rodzaju autobusy cieszyĹy siÄ najwiÄkszym zainteresowaniem?
W gieĹdzie uczestniczyĹo wiele marek. NajwiÄkszym zainteresowaniem cieszyĹy siÄ Setry.
Jak Pan ocenia obecny stan rynku autobusĂłw uĹźywanych w Polsce?
W dalszym ciÄ gu duĹźy, ale trudny rynek. Potrzeba jeszcze trochÄ czasu, aby siÄ lepiej rozwinÄ Ĺ.
WĹrĂłd branĹźowych obserwatorĂłw pojawia siÄ opinia, Ĺźe w przyszĹym roku (dziÄki zjednoczeniu z UE) ten segment przeĹźyje rozkwit. Co Pan o tym sÄ dzi?
Logika na to wskazuje, ale rynek w Polsce moĹźe to zweryfikowaÄ. NiezaleĹźnie od tego, najpierw musi ruszyÄ rynek autobusĂłw uĹźywanych, a to pociÄ gnie za sobÄ sprzedaĹź nowych autobusĂłw.
Bardzo dziÄkujemy za rozmowÄ i Ĺźyczymy jak najwiÄcej goĹci i autobusĂłw na kolejnych edycjach opolskiej gieĹdy.
Zestawienie najciekawszych autobusĂłw uĹźywanych, ktĂłre pojawiĹy siÄ podczas 4. edycji gieĹdy Opolu.
LP. | MARKA AUTOKARU | ROK PROD. | PRZEBIEG | ILOĹÄ MIEJSC | TYP SILNIKA | TYP SKRZYNI BIEGĂW | WYPOSAĹťENIE DODATKOWE + UWAGI | CENA |
1 | AYATS BRAVO 1 | 1997 | 800.000 | 72+2 | MERCEDES | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, sprzÄt video, retarder, tempomat | 600.000 PLN | |
2 | SCANIA SMIT | 1985 | 480.000 | 49+1+1 | K 112 | SCANIA | PeĹna opcja :barek, toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka, tempomat) | 83.000 PLN |
3 | NEOPLAN 316 SHD Transliner | 1998 | 472.000 | 49+2 | MAN | ZDF 8 biegowa | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, sprzÄt video, retarder, zbiornik paliwa 850 l | 99 tys euro |
4 | MERCEDES 340 | 1993 | 910.000 | 49+2 | MERCEDES 381 PS EURO 1 | 6 BIEGĂW | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka, tempomat) | 240.000 PLN |
5 | MERCEDES O 3150 SHD | 1999 | 383.000 | 51+1+1 | EURO 2 | MB 6 biegowa | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, sprzÄt video, retarder, tempomat | 149 000 euro |
6 | NEOPLAN N 122 | 1991 | 1.250.000 | 74+2 | MB 503 | ZDF 8 biegowa | PeĹna opcja: barek, toaleta, sprzÄt video, Telma, lodĂłwka x 2, kabina sypialna | 50 000 euro |
7 | NEOPLAN N 116 | 1993 | 860.000 | 48+3 | SCANIA 380 | SCANIA 7 biegowa | PeĹna opcja: barek, toaleta, sprzÄt video, Telma, lodĂłwka x 2, kabina sypialna | 240 000 PLN |
8 | SANOS 415 | 1986 | 600.000 | 53+2 | JELCZ 680 | ZF | PeĹna opcja: barek, kabina sypialna kier.,video,retarder,lodĂłwka,tempomat) | ok.20.000 PLN |
9 | DAF Lag Panoramic P 350 | 1989 | 1.200.000 | 49+1+1 | DAF 360 KM (po remoncie 550 tys. Km) | 6 biegowa | WyposaĹźenie: klimatyzacja, WC, barek,video, ABS, retarder, tempomat, sypialnia | 170 000 PLN |
10 | BOVA Futura FHM 12.290 | 1990 | 1.200.000 | 49+1+1 | MB OM 442 | 6 biegowa | PeĹna opcja: barek, toaleta, sprzet video, retarder, lodĂłwka, kabina sypialna,ABS, tempomat | 120 000 PLN |
11 | VOLVO B12 | 1994 | 670.000 | 51 | 420KM TD123 EURO 1 | 7 biegowa | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek ,toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka, tempomat) | 265.000 PLN |
12 | MAN A 13 | 1998 | 599.000 | 49+2 | MAN 365 | 8 biegowa | PeĹna opcja: barek, toaleta, sprzÄt video, retarder, lodĂłwka, kabina sypialna, ABS, tempomat | 90 000 euro |
13 | CITROEN JUMPER | 2000 | 280.000 | 14+1 | CITROEN 2,5 TDI | 5 biegowa | WyposaĹźenie: klimatyzacja, video, przyczepa bagaĹźowa. | 70.000 PLN |
14 | NEOPLAN N 116 | 1990 | 840.000 | 48+3 | MERCEDES | 6 biegowa | PeĹna opcja :klimatyzacja, barek ,toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka, tempomat) | 175.000 PLN |
15 | SCANIA IRIZAR | 2000 | 390.000 | 55+2 | SCANIA 420KM | AUTOMAT 8 biegĂłw | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka, tempomat) | 145.000 EUR |
16 | SETRA 215HD | 1988 | 1.300.000 | 49+2 | MAN 360KM | ZF6 | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, kabina sypialna kier., retarder, lodĂłwka, tempomat) | 120.000 PLN |
17 | SETRA 208H | 1980 | 830.000 | 30+1 | MB 6CO 186KM | ZF6 | WyposaĹźenie: nadmuchy, nagĹoĹnienie, Webasto, uchylne fotele | 47.000 PLN |
19 | MERCEDES VARIO | 1999 | 130.000 | 24+1 | MB 140KM | 5 biegowa | WyposaĹźenie: klimatyzacja, rozkĹadane fotele | 140.000 PLN |
20 | SETRA S215HD | 1990 | 1.200.000 | 51 | MAN 430/po remon. | 8 biegowa | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek ,toaleta, kabina sypialna kier., video, retarder, lodĂłwka | 165.000 PLN |
21 | VANHOOL | 1993 | 600.000 | 48+2 | MAN 370KM | 6 biegowa | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, kabina sypialna kier., retarder, lodĂłwka, tempomat) | 220.000 PLN |
22 | SETRA S 216 HDS | 1984 | 700.000 | 55+1 | MB 360KM | ZF8 | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek ,toaleta, kabina sypialna kier. ,retarder, lodĂłwka, tempomat) | 130.000 PLN |
23 | SCANIA IRIZAR | 2000 | 520.000 | 49+1+1 | SCANIA 360KM | Scania GR 801 | PeĹna opcja: klimatyzacja, barek, toaleta, kabina sypialna kier., retarder, lodĂłwka, tempomat, EURO II, TUV 100) | 499.000 PLN |