Cztery Solarisy w SPA Klonowica
Cztery fabrycznie nowe, przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 wyjechały na szczecińskie linie w barwach SPA „Klonowica”. Pojazdy te pomalowane zostały w nowe barwy miejskie –biało-zielono-niebieskie, nawiązujące do zaproponowanego niedawno wizerunku Szczecina.
Pierwsze dni eksploatacji autobusów już obnażyły ich wady. Oprócz niezbyt udanego malowania, które charakteryzuje się chaotycznym rozmieszczeniem kwadratów na karoserii, pasażerom przeszkadza także brak klimatyzacji. Ich zdaniem za mało jest także okien, które na dodatek otwierają się w sposób uchylny.
Za 4 pojazdy spółka SPAK, wraz z kosztami leasingu, zapłaciła 5,1 mln zł. Są to pierwsze autobusy podpoznańskiego producenta, które pojawiły się we flocie tego przewoźnika. Krótkie Solarisy jeżdżą w barwach SPAD.
W najbliższym czasie Szczecin wyłoni dostawcę kolejnych 18 nowych autobusów –8 dla SPA „Dąbie”i 10 dla SPA „Klonowica”. Ten ostatni przewoźnik chce kupić 5 krótkich i 5 przegubowych wozów. Wszystkie mają być niskopodłogowe i spełniać normy EURO 4. Nie będą natomiast, w przeciwieństwie do 8 przegubowców SPAD, klimatyzowane. Najważniejszym kryterium wyboru jest cena. Do 2010 roku, zgodnie ze szczecińskim planem wymiany taboru, miasto chce wymienić 25% autobusów.
SPA „Klonowica”, oprócz wspomnianych wyżej 4 Solarisów Urbino 18, eksploatuje takie wozy jak: Volvo B10L, Volvo B10M, MAN NL223, MAN NL283, MAN NL 202, MAN NG 272, Ikarus 280, Jelcz 120MM/1 i Autosan H6. Średnia wieku pojazdów wynosi 12,38. Najmłodsze są zakupione cztery lata temu MAN-y NL283 (2 sztuki).
Dane techniczne Solarisów Urbino 18 dla SPAK:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Długość
|
18000 mm
|
Szerokość
|
2550 mm
|
Wysokość
|
2850 mm
|
Miejsca siedzące
|
42+1
|
Miejsca stojące
|
124
|
Masa całkowita
|
28000 kg
|
Silnik
|
DAF PR228 o pojemności skokowej 9,2 dm³ Max moc 231/314 kW/KM przy 2080 obr/min |
Skrzynia biegów
|
ZF 6HP 592 C
|