Cztery rodzaje Iveco Daily dla Europy

infobus
12.04.2019 11:00

W kwietniu Iveco przypomniało o swoje szerokiej ofercie minibusów na rynek europejski. W Polsce praktycznie ona nie istnieje z uwagi na silną konkurencję ze strony lokalnych firm nadwoziowych, ale warto wiedzieć co „w trawie piszczy”.

Spotkanie w Turynie było też okazją do poznania nowego prezesa zarządu Iveco, Gerrita Marxa, który niedawno dołączył do zespołu Commercial and Specialty Vehicles. Oczywiście głównym bohaterem był Daily w wersji „minibusowej”, który aktualnie obejmuje cztery fabrycznych wersje i funkcjonuje, jako:

  • autobus szkolny do transportu uczniów (Pop),
  • minibus wahadłowy na krótkie wycieczki (Start),
  • autobus międzymiastowy z największa pojemnością pasażerską w swojej kategorii (Line)
  • i minibus turystyczny do przyjemnej, komfortowej podróży (Tourys).

Daily Pop

To 3 różne długości podwozia i moce silnika (160 KM, 180 KM i 210 KM). Zdaniem Iveco, Daily Pop jest idealny do transportu uczniów. Oferuje bardzo dużą pojemność pasażerską – według włoskich i francuskich kryteriów to 32 pasażerów w szkole średniej i do 45 w szkole podstawowej.

Daily Start 

To 6-metrowy w wersji podstawowej. Prosty, funkcjonalny i opłacalny. Dostępny z silnikiem o mocy 150 KM lub 180 KM w trzech różnych długościach. Start może pomieścić do 22 pasażerów i wydzieloną przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Wejście pojazdu zostało przeprojektowane, aby spełnić standard R107 dotyczący wymiarów stopni. W standardzie boczne drzwi są przesuwane, ale można zamówić w opcji elektryczne drzwi przesuwne z chowanym stopniem, a także centralną klimatyzację. Daily Start jest zatem pozycjonowany, jako pojazd do szerokiej gamy zastosowań – od lotniska lub transportu wahadłowego do usługi taksówkowej.

Daily Line 

Pojazd dostępny w 3 długościach i 3 rodzajach drzwi (ręczne, elektryczne lub przesuw), Line jest przeznaczony do podróży poza miastem. Oferuje dużą pojemność pasażerską i niskie koszty eksploatacji. Dzięki różnym konfiguracjom foteli może pomieścić do 22 pasażerów. Dzięki tylnej platformie i szybkomocującym fotelom w ostatnich kilku rzędach, dostępnych na życzenie, Daily Line ułatwia dostęp dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

Daily Tourys

Czyli minibus turystyczny – teraz także z wewnętrznym oświetleniem LED, które poprawia samopoczucie pasażerów. 2,5-metrowy przedział bagażowy i nowe bagażniki wewnętrzne sprawiają, że jest on najlepszy w swojej klasie pod względem łącznej powierzchni bagażowej. Pojazd jest w pełni zgodny ze standardem anti-rollover (R66.02). Tourys dostępny w 3 długościach, jest wyposażony w pneumatyczne zawieszenie tylne, klimatyzację, multimedia, wtyczki USB dla każdej pary foteli oraz ceniony system wspomagania jazdy LDWS. W układzie napędowym mamy 8-biegową przekładnię Hi-Matic, teraz w standardzie, która gwarantuje maksymalną wydajność przy niskich kosztach eksploatacji i najwyższą przyjemność z jazdy.

Zielone wersje 

Oprócz pojazdów z silnikami diesla Iveco oferuje także dwie wersje Daily z alternatywnymi napędami. To:

  • Daily Minibus Blue Power, czyli gazowy minibus wyposażony w 3-litrowy silnik o mocy 136 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Silnik ten spełnia normę Euro 6 / D i oferuje też 76% mniejszą emisją drobnych cząstek i 12% mniejszą emisją tlenków azotu niż silnik wysokoprężny Euro 6. W rzeczywistych warunkach pracy – w mieście – emisje CO2 silnika CNG są o 3% niższe niż w przypadku równoważnego silnika wysokoprężnego. Poza tym znacznie niższy poziom hałasu sprawia, że ​​pojazd ten jest wyjątkowo czysty i cichy, co stanowi główną zaletę w strefach niskoemisyjnych. W jego układzie napędowym zastosowano – po raz pierwszy w wersji CNG – 8-biegową automatyczną skrzynią biegów Hi-Matic.

  • Daily Minibus Electric – czyli minibus o zerowej emisji o zasięgu 100 lub 160 km z dwoma lub trzema akumulatorami z niklowym chlorkiem sodu o dużej gęstości w połączeniu z ultrakondensatorami o dużej mocy. Regeneracyjny układ hamulcowy odzyskuje energię kinetyczną i zamienia ją w energię elektryczną, aby naładować akumulatory trakcyjne. Elastyczny tryb ładowania, opatentowany przez IVECO, składa się z gniazdka elektrycznego i pojedynczej wtyczki, która może ładować się z domowego gniazdka w ciągu 24 godzin, z publicznego lub prywatnego gniazdka w 10 godzin, lub w publicznej stacji szybkiego ładowania w 2 godziny.

Made in Italy

Na koniec warto dodać, że wszystkie minibusy Daily powstają w zakładzie produkcyjnym Iveco w Suzzara we Włoszech, który jest w całości poświęcony tej rodzinie produktów. Dodatkowo prace związane z specjalnym wyposażeniem są realizowane w fabryce w Brescii.