Cztery oferty w Starachowicach. Najdroższa najbliżej wygranej
MAN, Autosan, SOR i Otokar w walce o starachowickie autobusy CNG.
Czterech producentów z Polski, Turcji i Czech przystąpiło do przetargu ogłoszonego przez Gminę Starachowice na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG.
20 gazowców
W listopadzie Gmina Starachowice ogłosiła przetarg na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach dwóch projektów: „Poprawa komunikacji publicznej w Starachowicach poprzez modernizację infrastruktury i zakup taboru niskoemisyjnego” – 7 sztuk oraz projektu „Poprawa komunikacji publicznej w Starachowicach poprzez modernizację infrastruktury i zakup taboru niskoemisyjnego – etap II” – 13 sztuk.
-„Zakup autobusów to część ogromnego projektu, którego wartość to blisko 130 mln zł, a dofinansowanie ze środków europejskich stanowi większość tej kwoty – informuje Prezydent Miasta Marek Materek - Gmina pozyskała także środki z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które pomogą zrealizować wiele inwestycji. W ramach projektu wykonane zostanie zagospodarowanie otoczenia Dworca Wschodniego i Dworca Zachodniego. Wybudowana zostanie nowa baza warsztatowa z myjnią. Przebudowane zostaną ulice: Konstytucji 3 Maja, Kilińskiego, Parkowa etc. Wykonana zostanie sieć ścieżek rowerowych na terenie miasta. Realizacja inwestycji będzie odbywała się praktycznie w 100 procentach ze środków zewnętrznych.
Nowe autobusy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym nie wcześniej niż 10 stycznia 2022 roku.
co chcą STARACHOWICE?
Autobusy dla Starachowic mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320-340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym o zapłonie iskrowym, zasilanym sprężonym gazem ziemnym (CNG) o zmniejszonej emisji zanieczyszczeń spełniających co najmniej aktualne wymagania norm EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 7 000 cm3, a moc nie może być niższa niż 180 kW. Zbiorniki na paliwo CNG będą umiejscowione na dachu autobusu.
Przed opisem warto przypomnieć, że zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie dwóch kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (40%). Tak wysoka punktacja dla Techniki ma tutaj kolosalne znaczenie i wyjaśnia dlaczego naszym zdaniem w Starachowicach wygra najdroższa oferta. W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, Starachowice premiują następujące rozwiązania:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- konstrukcja szkieletu wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej – 10 pkt,
- emisja CO2 poniżej 850 g/km – 10 pkt,
- zużycie energii poniżej 16 MJ/km – 10 pkt,
- zawieszenie niezależne – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących z niskiej podłogi większa bądź równa 10 – 10 pkt,
- dolne poszycia boczne zewnętrzne dzielone w pionie mocowane na wkręty – 10 pkt,
- autobus posiada homologację pojazdu hybrydowego – autobus posiada funkcję rekuperacji energii – silnik spalinowy autobusu jest wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 10 kW – 20 pkt,
- unifikacja silnika – 20 pkt.
Cztery oferty
Po preferencjach Starachowic widać, że miasto chce postawić na autobusy, które są tutaj produkowane. To ukłon w stronę MAN-a, który jest największym pracodawcą w tym regionie. Dlatego Solaris, który byłby tutaj w trudnej sytuacji punktowej odpuścił sobie ten przetarg. Do gry przystąpili producenci, którzy potrzebują kontraktów, a dodatkowo mogą zaoferować atrakcyjne ceny. Produkcją nowych autobusów dla Starachowic zainteresowane są firmy:
- MAN – z łączną ceną 25.805.400 PLN brutto / 20.980.000 PLN brutto za autobusy Lion`s City 12 G, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.049.000 PLN netto;
- Autosan – 24.526.200 PLN brutto / 19.940.000 PLN netto za autobusy Sancity 12LF CNG, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 997.000 PLN netto;
- SOR – z łączną ceną 24.572.940 PLN brutto / 19.978.000 PLN brutto za autobusy NSG 12, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 998.900 PLN netto;
- Otokar – z łączną ceną 22.755.000 PLN brutto / 18.500.000 PLN netto za autobusy Kent 12 CNG, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 925.000 PLN netto;
Z kolei Gmina Starachowice na realizację powyższego zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 27 552 000 PLN brutto / 22.400.000 PLN netto. To oznacza, że te cztery, mocno konkurencyjne oferty w przetargu przyniosły miastu spore oszczędności. Skarbnik premie zaciera ręce, bo od najdroższej oferty budżet dzieli suma prawie 2 mln zł.
Naszym zdaniem, mimo, że Otokar zaproponował bardzo dobrą cenę, to MAN go przebije w ocenie technicznej. w dwóch ostatnich kryteriach nie ma sobie równych. Oczywiście poczekajmy na wynik prac komisji przetargowej, która teraz rozpocznie weryfikację powyższych ofert pod względem prawnym i formalnym.
Producent wyłoniony, w postępowaniu przetargowym, na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów ma czas do stycznia 2022 roku.