Cztery hybrydy Volvo dla PKM Świerklaniec!
Wyjątkową niespodziankę swoim pasażerom sprawiła firma PKM Świerklaniec. Śląski przewoźnik zakupił ze środków własnych cztery autobusy hybrydowe marki Volvo, w tym jeden nowy egzemplarz 7900H Euro 6 oraz trzy używane egzemplarze 7700H, które wcześniej pełniły role pojazdów demonstracyjnych w Austrii (2) i Czechach (1). Ich uroczyste włączenie do sieci MZKP Tarnowskie Góry odbędzie się 31 lipca, o godz. 10.00, na Rynku w Tarnowskich Górach. Łączny koszt hybrydowego zamówienia to ok. 4,5 mln zł. Najnowszy kontrakt PKM-u to wyjątkowe wydarzenie nie tylko na Śląsku, ale także na całym polskim rynku autobusowym. Fabrycznie nowy model 7900H to zarówno pierwszy autobus hybrydowy Volvo zakupiony w Polsce (testowy egzemplarz MPK Wrocław został wydzierżawiony), jak i pierwszy od 2009 r. autobus miejski wyprodukowany specjalnie dla polskiego klienta przez wrocławską fabrykę, kiedy to zakład opuścił jeden egzemplarz Volvo 7700 z silnikiem D9B310 dla MPK Wrocław. To także pierwsze pojazdy marki Volvo w taborze PKM Świerklaniec, jak i pierwsze hybrydy. Same premiery…Łącznie śląski przewoźnik posiada tabor ok. 90 autobusów, w tym najwięcej z logo MAN –54 szt. Kolejne miejsce pod względem udziałów w flocie firmy zajmuje Mercedes-Benz (22 szt.) oraz Solaris (12 szt.) Pierwsze zdjęcia nowych pojazdów PKM-u można zobaczyć tutaj
Hybrydowe autobusy zaprezentują się w kolorach kojarzących się z przyrodą oraz czystym, ekologicznym środowiskiem i będą jeździły na liniach 1 i 64 w Tarnowskich Górach. Wszystkie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niewidomych i matek z dziećmi. Dodatkowo zostały wyposażone w całopojazdową klimatyzację, pełną informację pasażerską oraz monitoring. –„Autobusy o napędzie hybrydowym cechuje oszczędność emisji dwutlenku węgla. Chodzi o to, żeby wyemitować jak najmniej substancji szkodliwych dla środowiska. Ważne jest również ograniczenie hałasu”–powiedział lokalnym mediom Grzegorz Wystemp, prezes PKM w Świerklańcu. Ogromną zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego,
a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla. To wyjątkowo korzystne rozwiązanie dla środowiska miejskiego, które powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin. Najnowsza generacja modeli hybrydowych –Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych. –„Testy, które przeprowadziliśmy na liniach komunikacji miejskiej różnych miast Polski potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa –od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne opinie od firm, które testowały autobus, zarówno jeżeli chodzi o warunki pracy kierowcy, jak i dynamikę pojazdu”–mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów, Volvo Polska. Przypomnijmy, że seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się we Wrocławiu w 2010 r. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1600 hybryd oraz podwozi hybrydowych operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu europejskich krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Teraz do tego grona dołączyła także Polska.
a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla. To wyjątkowo korzystne rozwiązanie dla środowiska miejskiego, które powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin. Najnowsza generacja modeli hybrydowych –Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych. –„Testy, które przeprowadziliśmy na liniach komunikacji miejskiej różnych miast Polski potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa –od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne opinie od firm, które testowały autobus, zarówno jeżeli chodzi o warunki pracy kierowcy, jak i dynamikę pojazdu”–mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów, Volvo Polska. Przypomnijmy, że seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się we Wrocławiu w 2010 r. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1600 hybryd oraz podwozi hybrydowych operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu europejskich krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Teraz do tego grona dołączyła także Polska.
Aktualnie program produkcyjny wrocławskiej fabryki Volvo obejmuje w zakresie autobusów miejskich trzy podstawowe modele hybrydowe (od 2014 roku wszystkie autobusy jednopokładowe z niską podłogą w programie modeli pojazdów Volvo Buses na Europę są autobusami hybrydowymi): :
– autobus hybrydowy 7900H o długości 12-metrów z tradycyjnym zasilaniem poprzez wtyczkę. Pojazd wyposażony jest w silnik elektryczny zasilany akumulatorami litowymi. Posiada także mały silnik diesla. Jego poziom oszczędności w zakresie zużycia paliwa to nawet 39% w porównaniu do konwencjonalnych pojazdów.
– przegubowy autobus hybrydowy 7900AH o długości 18-metrów. Jego pojemność pasażerska to 154 miejsca, a poziom oszczędności w zakresie zużycie paliwa to ok 30% w porównaniu do konwencjonalnych pojazdów tego typu.
– elektryczny autobus hybrydowy Volvo 7900H plug-in. Pojazd ten jest ładowany na stacjach ładowania poprzez łącze na dachu. Autobus może pokonać około siedmiu kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, poruszając się cicho i bez generowania jakichkolwiek emisji. Pozwala na zatrzymywanie się na przystankach w zamkniętych pomieszczeniach i przynosi oszczędność paliwa rzędu 75%.
– od 2015 r. do oferty produkcyjnej dołączy także w pełni elektrycznego autobus Volvo, który pozwoli na zmniejszenie zużycia energii o 80%, nie będzie generował żadnej emisji spalin, a jego ładowanie na stacji końcowej trwa zaledwie 6 minut. Program hybrydowy obejmuje jeszcze podwozia Volvo B5LH z napędem hybrydowym pod zabudowę pojazdów dwupiętrowych.