Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Częstochowa zamawia trzy autobusy

infobus
29.04.2015 17:07

Kolejne zamówienie na zakup nowych autobusów z Częstochowy.Po mega-przetargu na gazowe hybrydy, teraz przewoźnik zamawia ze środkówwłasnych trzy pojazdy z silnikami diesla. Będą to niskopodłogowe pojazdy odługości 12 m, które mają pojawić się w flocie MPK w ciągu 125 dni (odudzielenia zamówienia). Zastosowane kryteria wyboru najkorzystniejsze oferty ssą następujące:

  • Cena 70%
  • Parametry techniczne i eksploatacyjne 20%
  • Ekologia 10%

Nie mamy jeszcze SIWZ-u zamówienia, ale tak spory udziałkryteriów merytorycznych pokazuje, że Częstochowa chce kupić pojazdy jaknajlepiej dostosowane do swoich potrzeb. Czy będą to ponownie pojazdy markiSolaris? Zobaczymy. Termin składania ofert upływa 6 czerwca.

52 Ikarusy

Przypomnijmy, że w 2013 r.  częstochowskie przewoźnik zamówił 7 szt.nowych autobusów ? Solaris Urbino 12, które zostały przekazane w I połowie 2014r. W październiku dołączyły trzy kolejne ?jamniki?, domówione już w opcji.Łącznie 10 szt.  Zakupione pojazdywyposażono w silniki Cummins Euro 6 o pojemności 6,7 oraz automatyczne skrzyniebiegów firmy Voith DIWA.6.. Do tego autobusy posiadały system monitoringuwewnętrznego oraz zewnętrznego, klimatyzację oraz w przyklęk czyli rampęumożliwiającą wjazd wózków inwalidzkich. Zeszłoroczne egzemplarze zostałypomalowane tak jak tramwaje Twist, czyli w barwy biało-czerwone z elementamiszarego jakie wybrali sami częstochowianie. Wówczas koszt zakupu jednegoSolarisa (z zamówienia podstawowego) wyniósł 805 000 złotych netto., a w ramachzamówienia uzupełniającego ? 756 000 złotych netto. Łączna wartość całegokontraktu to 6 931 394,40 złotych brutto. Najnowsze nabytki tylko nieznacznieodmłodziły dość stary tabor MPK Częstochowa. Obejmuje on ok. 143 autobusy, zczego aż 52 szt. to wysłużone modele marki Ikarusy z lat 1982-1997. Do tegodochodzi 6 egzemplarzy Jelcz M11 z lat 1985-1987, 22 autobusy marki MAN różnychtypów z lat 1991-2006, 9 szt. Solarisów z 2002 roku oraz 54 szt. Mercedesy zlat 2006-2010. Dodajmy, że zadaniem przewoźnika najnowsze autobusy z Bolechowaspalają znacznie mniej paliwa niż wcześniej kupowane Mercedesy. To efektmniejszej pojemności i mniejszej mocy silników, co pokazuje, że downsizing wmiejskich warunkach ma sens.

Hybrydowe zawirowania

Tegoroczne zamówienie to nie koniec unowocześnianiaczęstochowskiego taboru. Pod koniec 2014 r. MPK w Częstochowie zamówiło w firmieLider Trading 40 szt. gazowo-elektrycznych autobusów hybrydowych, w tym 25autobusów standardowych (12-metrowych) oaz 15 sztuk autobusów przegubowych. Ichdostawa powinna zakończyć się na początku 2016 roku. Wartość kontraktu to 66milionów złotych, przyznanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska wramach programu ?Gazela?. Tak potężny taborowy ?zastrzyk? daje MPK niezwykłąszansę radykalnego odnowienia swojego taboru autobusowego i to w ciągu raptemkilku miesięcy. W tym temacie dodajmy, że pierwszy przetarg na zakup stacji CNGzostał unieważniony. To dość szczęśliwy zbieg okoliczności dla firmy Gazprom,jednego z faworytów w tym zamówieniu, którego oferta nie była tutaj najtańsza(a o zwycięstwie w 99% decyduje cena). Teraz rosyjski koncern będzie miałokazję na powtórkę i złożenie bardziej atrakcyjnej cenowo propozycji. Przedmiotemnajnowszego zamówienia jest zakup i dostawa paliwa metanowego,przeznaczonego  do zasilania autobusów iinnych pojazdów z silnikiem na CNG i dostarczanego przez okres minimum około 10lat, najpóźniej od 01 grudnia 2015 r. do momentu osiągnięcia całkowitejwielkości dostaw nie przekraczającej 16 000 000 Nm3. Jak podaje wSIWZ MPK Częstochowa, pojemność zbiornika paliwa metanowego w autobusiehybrydowo-gazowym wynosi: w 12-metrowym ? 1260 dcm3 (25 sztuk), a w 18-metrowym? 1575 dcm3 (15 sztuk). Zakładane średnie zużycie paliwa metanowego w autobusienie przekroczy: w 12-metrowym – 34,2 kg/100 km, a w 18-metrowym ? 45,1 kg/100km. Autobusy dziennie będą wykonywać średnio ok. 350 km.

Zawirowania dotknęły także produkcję częstochowskich autobusówhybrydowych marki Solbus, które początkowo mały być wyposażone w modułelektryczny zaprojektowany przez łódzką firmę Enika. Tak się jednak nie staniei najprawdopodobniej Solbusy na częstochowskie ulice wyjadą z system zasilaniai zarządzania firmy iTraction, która do tej pory było dostawcą systemuzarządzania energią do soleckich elektrobusów. Mamy nadzieję, że wszystko w tymzamówieniu poukłada się i Częstochowa niebawem błyśnie w Polsce jedną bardziejekologicznych flot miejskich autobusów. Ten historyczny moment zaanonsują trzynowe diesle, które powinny pojawić się w taborze MPK w okolicy listopada br.