Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Częstochowa wygrywa Gazelę!

infobus
23.04.2014 20:51

Częstochowa znalazła się na pierwszym miejscu przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania z NFOŚiGW. Dotacja –prawie 66 mln zł –ma pokryć 100% kosztów zakupu 40 niskoemisyjnych autobusów. Na drugiej pozycji znalazła się Gdynia z projektem o wartości 15 mln (95% kosztów zakupu), który obejmuje zakup 10 ekologicznych hybrydowych. Tylko te dwa projekty znalazły się na liście podstawowej, zostawiając w rezerwie takie miasta jak: Warszawa, Zamość, Kraków, Słupsk, Radom, Przemyśl, Bydgoszcz, Kalisz, Tarnobrzeg, Toruń, Szczecin, Ostróda, Ostrowiec Świętokrzyski, Suwałki oraz Starogard Gdański. Łącznie do programu Gazela zgłoszono 32 wnioski na kwotę ponad 643 mln zł z przeznaczeniem na zakup 362 niskoemisyjnych autobusów miejskich. Natomiast do rozdysponowania było zaledwie 80 mln. W tej sytuacji zwycięstwo częstochowskiego projektu oznacza, że to miasto „zgarnęło”ponad 80% z całej puli! Mimo to wybranie projektu Częstochowy wydaje się być dobrym posunięciem komisji konkursowej. Z jednej strony flota i finanse miejskiego przewoźnika są w dość słabej formie, o czym m.in. świadczy zakup pod koniec 2012 r. sześciu używanych Ikarusów 280.70E wycofanych z MZA Warszawa. Teraz, wraz z zamówionym w marcu br. siedmioma Solarisami Urbino 12 Euro 6, MPK ma szansę nie tylko na radykalną poprawę struktury swojego taboru, ale także na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Zaś z drugiej strony tak duże zamówienie pozwala przypuszczać, że do walki o ten kontrakt włączą się również producenci, którzy dzisiaj nie mają jeszcze gazowych hybryd w swojej ofercie.

Autobusy Mercedes-Benz Citaro w barwach MPK Częstochowa
W przypadku pozytywnego zakończenia etapu negocjacji, który jest elementem procedury konkursowej i ostatecznego potwierdzenia przyznania Częstochowie przez NFOŚiGW powyższych środków, możliwy będzie zakup 40 nowych hybrydowych autobusów, napędzanych m.in. gazem (CNG).- „Cieszę się, że nasz projekt został wysoko oceniony i mamy wielką szansę na skorzystanie z tych środków–komentuje prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. –Komunikacja to nasz priorytet i to zarówno budowa i naprawa dróg, jak i modernizacja oraz rozwój miejskiego transportu zbiorowego. Jestem pewien, że to w tym roku nie ostatnia dobra wiadomość dotycząca realizacji miejskich planów związanych z komunikacją.”Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze gazowe hybrydy mają pojawić się w Częstochowie w I połowie 2015 r. Dla miasta oznacza to także konieczną i dość kosztowną inwestycję w stację tankowania CNG, gdyż do tej pojazdy z napędem gazowym nie były tutaj eksploatowane. W 2012 r. MPK testowało autobus marki Solbus na LNG, co było jedną z form poszukiwania tańszego źródła zasilania miejskiej floty. Teraz firma ma szansę stać się jednym z liderów w zakresie użytkowania gazowych autobusów w Polsce, kiedy w przyszłym roku do jej foty 136 autobusów dołączy 40 hybryd CNG.
Konkursowy rysunek przedstawiający ekologiczny tabor MPK Częstochowa
Celem programu „Gazela –Niskoemisyjny transport miejski”jest wspieranie realizacji przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. Program zakłada dofinansowanie zakupu ekologicznych autobusów. System Zielonych Inwestycji, GIS(ang. GreenInvestment Scheme) to system wsparcia finansowego inwestycji z zakresu ochrony klimatu i redukcji emisji CO2 za pomocą środków uzyskanych przez Polskę w międzynarodowych transakcjach sprzedaży nadwyżek jednostek AAU emisji CO2, przyznanych w systemie ONZ w ramach Protokołu z Kioto. W skład Systemu Zielonych Inwestycji wchodzi minister środowiska (nadzór, międzynarodowy obrót jednostkami AAU), ->Rada Konsultacyjna (ciało doradcze), ->Krajowy Operator (NFOŚiGW, prowadzenie Rachunku klimatycznego, zazielenianie przychodów) oraz ->Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (raportowanie, prowadzenie ->Krajowego Rejestru jednostek Kioto).