Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Częstochowa: Ruszył hybrydowy test. Co z elektrykami?

infobus
02.06.2020 11:00

Rozpoczął się testy pierwszego zmodyfikowanego autobusu Solbus SM12 Hybrid CNG. Drogowy sprawdzian potrwa dwa tygodnie.

O poprawionej wersji częstochowskich hybryd pisaliśmy już wInfoBusie TUTAJ 

Gazowy sprawdzian

Dwutygodniowe testy pierwszego zmodyfikowanego autobusu onapędzie hybrydowym gazowo-elektrycznym – rozpoczyna Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne w Częstochowie. Zmiany mają wyeliminować dotychczasowe problemy zeksploatacją nietypowych pojazdów.

Jeżeli testy pierwszego, 12-metrowego autobusu Solbus SM12 CNG Hybrid po zmianachwypadną pomyślnie, będzie on mógł wyjechać na trasy z pasażerami latem br.

Po testach określone zostaną też ostateczne jednostkowekoszty modyfikacji. Potem przerabiane mają być kolejne pojazdy jakich MPK małącznie 39 (jeden spłonął). Ważne pozostają ich dotychczasowe homologacje idopuszczenia do ruchu.

Co zostało zmienione?

Jak wynika z poniedziałkowej informacji częstochowskiegosamorządu, obecne modyfikacje pierwszego z pojazdów to efekt współpracymiejscowego MPK z firmą Autosan z Sanoka. Zmiany w układzie technicznym iustawieniach gazowych hybryd mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczneich eksploatowanie.

-„Pierwotny producent nie do końca sprostał wyzwaniu, alebyło to zadanie bardzo trudne, bo technologicznie jest to autobusultranowoczesny. Dzięki naszemu doświadczeniu i dobrej współpracy z Częstochowąudało się zaingerować w jego mechanikę w taki sposób, że ten pojazd będzie namiarę oczekiwań” – uznał cytowany w informacji MPK prezes Autosana EugeniuszSzymonik.

Jak wyjaśnił Szymonik, podstawową modyfikacją jest zamianadotychczasowych superkondensatorów na specjalne akumulatory. Szefczęstochowskiego MPK Mariusz Sikora dodał, że przewoźnik zaproponował szereginnych rozwiązań, które również zostały przyjęte przez inżynierów Autosana iwprowadzone w życie.

-„Na razie zmiany opracowaliśmy wspólnie w zakresie krótkichautobusów. Pracujemy też nad koncepcją zmian przegubowców. Autobusy będą ciche,ekologiczne i bezpieczne – takie, jakich oczekiwali i oczekują pasażerowie” -zadeklarował Sikora.

Co z elektrykami?

Według poniedziałkowej informacji miasta modyfikacjagazowych hybryd wraz z planowanym uzupełnieniem taboru MOK o kilkanaścieautobusów elektrycznych (w ramach osobnego zamówienia), to jedne z założeń, októre opierać ma się ugoda między przewoźnikiem i NFOŚGiW w zakresierozliczenia programu Gazela. Strony pracują nad ostatecznym jej kształtem.

Zgodnie z informacjami na platformie zamówień publicznychczęstochowskiego MPK wciąż nierozstrzygnięty pozostaje przetarg na 7-letninajem 15 nowych autobusów elektrycznych. Jako jedyny przystąpił do niegoAutosan, proponując cenę 48,8 mln zł brutto, przy budżecie zamówienia 36 mln złbrutto.

O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

W przetargu częstochowskie MPK zamawia 7-letni najem 15fabrycznie nowych 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturąładowania (8 ładowarek). Dostawa ma nastąpić do 15 września br. Autosaninformował o wyprodukowaniu pierwszego takiego swojego pojazdu w październikuub. roku.

Hybrydowa historia

Na koniec przypomnijmy, że częstochowski przewoźnik matrudne doświadczenia z eksploatacją łącznie 40 gazowych hybryd marki Solbus. Zkońcem 2014 r. miasto zamówiło autobusy – po otrzymaniu blisko 66 mln zł zkoordynowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnejprogramu „Gazela”. Program ten zapewniał 100 proc. dotacji do zakupuwyłącznie takich konstrukcji.

W toku rozpoczętej na przełomie 2015 i 2016 r. eksploatacjiautobusów z niestosowanymi dotąd, prototypowymi rozwiązaniami ujawniło sięwiele problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. Po serii awarii gazowehybrydy zostały wycofane z ruchu, a samorządowa spółka z Częstochowy weszła wspory – m.in. z NFOŚiGW ws. rozliczenia dofinansowania.(PAP)