Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Częstochowa formalizuje modernizację hybryd Solbusa [FILM]

infobus
04.01.2021 17:26

4 stycznia spółka MPK Częstochowa ogłosiła przetarg na doprowadzeniu do sprawności technicznej oraz uzyskania dopuszczenia do ruchu 24 autobusów hybrydowych (o napędzie gazowo-elektrycznym) marki Solbus SM 12HL.

Co ciekawe, zamawiający dopuszcza możliwość zapoznania się wykonawców ze stanem technicznym autobusów, których dotyczy niniejsze postępowanie, poprzez dokonanie ich oględzin w siedzibie zamawiającego.

To oczywiście nie będzie potrzebne, bo zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wykonawcą modernizacji będzie sanocki Autosan, jednak formalnościom musi stać się zadość i stad też ten przetarg. Najważniejsza informacja to szczegółowy terminarz powrotu częstochowskich hybryd na ulice. Zaczyna klasa MAXI!

Zobaczcie, jak jeżdzi pierwsza napraiwona przez Autosan hybryda:

Harmonogram przywrócenia

Realizacja usługi ma następować systematycznie, zgodnie z następującym harmonogramem:

  • 1 miesiąc od zawarcia umowy – 4 szt.
  • 11 miesięcy od zawarcia umowy – 10 szt.
  • 18 miesięcy od zawarcia umowy – 10 szt.

To oznacza, że przy dobrych wiatrach cały projekt przywrócenie 12-metrowych hybryd Solbusa potrwa dwa lata.

Warunki formalne

W zakresie sytuacji ekonomicznej, MPK Częstochowa stawia następujące warunki oferentom:

  • środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 5 000 000,00 złotych;
  • OC na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 5 000 000,00 złotych;
  • wadium w wysokości 200.000 zł.

W zakresie doświadczenia mamy wymóg wykonuje należytego wykonania 1 usługi modernizacji lub/i naprawy autobusów miejskich w zakresie układu napędowego (gazowego, elektrycznego lub hybrydowego), przy czym wartość tej usługi w odniesieniu do jednego autobusu miejskiego powinna wynosić co najmniej 300 000,00 zł netto.

Dwa kryteria

W najnowszym przetargu MPK Częstochowa zastosowano dwa kryteria oceny ofert:

  • cena oferty (90%)
  • okres rękojmi (10%), gdzie za 24 miesiące – 0 pkt, okres rękojmi powyżej 24 miesięcy do 28 miesięcy – 2 pkt, okres rękojmi powyżej 28 miesięcy do 32 miesięcy – 4 pkt, okres rękojmi powyżej 32 miesięcy do 36 miesięcy – 6 pkt, okres rękojmi powyżej 36 miesięcy do 42 miesięcy – 8 pkt i okres rękojmi powyżej 42 miesięcy – 10 pkt

Termin składania ofert upływa dnia 08.02.2021 r. o godz. 11:00.

Zgoda NFOŚiGW

Przypomnijmy, że najnowszy przetarg to efekt ugody jaką częstochowskie MPK zawarło z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. O tym porozumieniu pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ

Zgodnie z porozumieniem, do końca 2021 roku MPK uzupełni swój tabor o 15 autobusów elektrycznych – w wyniku przetargu został już wyłoniony producent i dostawca zamówienia – o czym informowaliśmy TUTAJ.

-“Do końca 2023 roku MPK we współpracy z firmami partnerskimi zmodyfikuje autobusy hybrydowe, zakupione przed kilkoma laty w ramach programu +Gazela+ w taki sposób, by mogły komfortowo i bezpiecznie wozić pasażerów. Działanie analogiczne do uruchomienia jednej z hybryd wiosną tego roku ma objąć łącznie przynajmniej 25 autobusów hybrydowych we flocie MPK” – podał Hasik.

Jeżeli nie będzie technicznych możliwości uruchomienia określonej liczby hybryd, za każdą sztukę, która nie zostanie przywrócona do ruchu, MPK ma obowiązek do końca 2034 roku zakupić inny autobus ekologiczny, np. elektryczny czy na wodór.

-“Liczba zakupionych autobusów ma być adekwatna do liczby hybryd, których nie uda się dostatecznie zmodyfikować (powyżej obowiązkowej liczby 25 sztuk)” – wskazał Hasik.

Hybrydowa historia

Z końcem 2014 r. miasto zamówiło 40 autobusów o napędzie gazowo-elektrycznym. Z koordynowanego przez NFOŚiGW programu “Gazela” Częstochowa dostała na ten cel blisko 66 mln zł. W toku rozpoczętej na przełomie 2015 i 2016 r. eksploatacji ujawniło się wiele problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych.

Wiosną 2017 r. roku jeden z autobusów spłonął na drodze; po tym zdarzeniu wszystkie takie pojazdy wycofano z eksploatacji, a prokuratura wszczęła w tej sprawie śledztwo. Fundusz zapowiadał, że MPK będzie musiało oddać otrzymane środki, ponieważ nie został osiągnięty efekt ekologiczny, co było warunkiem dofinansowania.

Zatwierdzona przez sąd ugoda kończy spór w tej sprawie i zwalnia MPK w Częstochowie obowiązku zwrotu całości lub części środków przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji. Sąd umorzył też postępowanie prowadzone z powództwa MPK przeciwko NFOŚiGW w związku z wypowiedzeniem pierwotnej umowy przez Fundusz – ze względu na jej niewykonanie.

Według wcześniejszych szacunków, gdyby nie doszło do zawarcia ugody, wraz z odsetkami i dodatkowymi opłatami Częstochowa musiałaby oddać ok. 100 mln zł. Przedstawiciele MPK nie zgadzali się z zarzutami NFOŚiGW, że to oni ponoszą odpowiedzialność za problemy z dostarczonymi autobusami. Spółka zaznaczała, że wybór wykonawcy hybryd nastąpił na podstawie obowiązujących przepisów prawa zamówień publicznych.

W toku postępowania przetargowego nie było żadnych odwołań ani protestów, a firma, która go wygrała złożyła komplet dokumentów związanych z zamówieniem, które dotyczyło skonstruowania i wyprodukowania autobusów; uzyskano także dokumenty homologacji przez wyłonioną w przetargu firmę. Homologacji udziela powołana do tego państwowa osoba prawna – Transportowy Dozór Techniczny, upoważniona do tego przez resort transportu i – jak wskazywało MPK – dostarczone autobusy miały taką homologację.

Według opinii ekspertów na których powoływało się MPK, doszło do licznych nieprawidłowości, zarówno w fazie projektowania, produkcji i homologowania pojazdów hybrydowych, jak również w fazie ich serwisowania przez producenta.

28 kwietnia 2017 r. na ul. Legionów w Częstochowie zapalił się autobus marki Solbus o napędzie gazowo-elektrycznym, należący do MPK. Kierowca, który poczuł dym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimo interwencji straży pożarnej, zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznych pojazd szybko się spalił. Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nich paliwo wypaliło się poprzez instalację bezpieczeństwa. Nikomu nic się nie stało, jednak pojazd został całkowicie zniszczony.

Od tego czasu kupione przez samorząd autobusy hybrydowe zostały wycofane z eksploatacji, a prokuratura wszczęła w tej sprawie śledztwo. W grudniu 2017 r. śledczy poinformowali, że – według specjalistów – prawdopodobną przyczyną kwietniowego pożaru autobusu było niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu.