Czesław Rydecki – lubelski ratownik
infobus
05.01.2009 22:56
Czesław Rydecki – lubelski ratownik
Rządy w MPK Lublin przejął w 2008 roku. Wprowadza do ruchu nowe autobusy i poprawia bezpieczeństwo pasażerów. Człowiek-ratownik staje przed sporym wyzwaniem –zmiana wizerunku przedsiębiorstwa. Już dziś możemy zatem powiedzieć, że początek miał niezły. O tym co udało się zrobić w minionym roku oraz planach na przyszłość rozmawialiśmy z Prezesem MPK Lublin –Czesławem Rydeckim.
Karol Wach (TransInfo.pl): Jak Pan ocenia ostatnie 12 miesięcy w perspektywie rozwoju MPK Lublin?
Czesław Rydecki (Prezes MPK Lublin): Rok 2008 dla MPK Lublin był dość burzliwy, kolejna zmiana składu Zarządu, determinacja Prezydenta Miasta w powołaniu w drodze konkursu prezesa zarządu. Pierwszy konkurs nie przyniósł rezultatów do drugiego konkursu zgłosiło się 11 kandydatów. Zrealizowano dostawy nowych 20 autobusów ( pierwszych od kilku lat).
KW: Co było największym osiągnięciem MPK w 2008 roku?
CR: Do sukcesów należy zaliczyć realizację dostaw nowych autobusów i ustabilizowanie pracy zarządu Spółki. Przygotowanie planów perspektywicznego rozwoju, renegocjacja umowy z Miastem z zachowaniem wytycznych zawartych w Dyrektywie UE 1370/2007, dokonanie zmiany organizacji pracy z znaczącą redukcją stanowisk kierowniczych, opracowanie nowego Układu Zbiorowego Pracy – dostosowanego do aktualnej sytuacji , wybór w drodze wewnętrznego konkursu kadry kierowniczej, wprowadzenie dla kadry kierowniczej kontraktów zadaniowych, przygotowanie zasad budżetowania i kontrolingu.
KW: Jaki był Pana osobisty (zawodowy) największy sukces?
CR: Do sukcesów zawodowych w 2008 roku mogę zaliczyć powrót do „branży”w wyniku wygrania konkursu z 10-cioma kandydatami. Moje 30 letnie doświadczenie pozwoliło na szybkie podjęcie działań skierowanych na optymalizację funkcjonowania przedsiębiorstwa.
KW: A porażki –czy w 2008 roku MPK zanotowało takowe?
CR: Trudno mi oceniać czas miniony ale porażek nie zauważyłem.
KW: Najmocniejszy akcent to chyba zakup nowych Solariów. Czy to przełomowy moment w rozwoju przewoźnika, na czele którego Pan stoi?
CR: Zakup autobusów Solaris oceniam w kategoriach incydentalno ratunkowych. Niewątpliwie przyczynił się on do poprawy wskaźnika średniego wieku autobusów – obecnie 14 lat.
KW: Jakie są plany Przedsiębiorstwa na 2009 rok? Co będzie priorytetowym zadaniem?
CR: Nie zastałem planów lub programów wieloletnich określających rozwój i kierunki działania firmy. W chwili obecnej zostały opracowane założenia do wieloletnich działań zarówno w zakresie odnowy autobusów jak również motywacyjnych systemów wynagradzania, a także zasad budżetowania komórek organizacyjnych, oraz uruchamiania nowych działalności dla zapewnienia stanowisk nowych pracy. Priorytetem jest realizacja programu odnowy autobusów i trolejbusów (uruchomienie montowni).
KW: Czy MPK planuje inwestycje taborowe w ciągu najbliższych miesięcy?
CR: W 2009 roku planujemy zakup 30 nowych autobusów.
Czy MPK jest przygotowane do walki z innymi, prywatnymi przewoźnikami?
Najlepiej konkurować na ustalonych zasadach stąd też priorytet zakupu autobusów.
KW: Powołanie ZTM-u w Lublinie to Pana zdaniem dobry pomysł?
CR: Tak, powołanie ZTM, moim zdaniem to dobry pomysł – mamy jednego partnera ze strony zamawiającego. Jest to także wypełnieni jednego z wielu warunków zawartych w dyrektywie 1370/2007 o powołaniu organizatora transportu publicznego
KW: Czy w nowym roku MPK zaskoczy czymś swoich pasażerów?
CR: Uważam, że miłym zaskoczeniem będzie jazda nowymi autobusami.
KW: Dziękuję za rozmowę.