Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czeski zlot Ogórków 2011

infobus
10.08.2011 09:43
Podobnie jak w Polsce, także w Czechach, słynny autobus serii Škoda 706RTO, zwany potocznie „Ogórkiem”oraz jego pochodne wersje mają wielu miłośników. Są wśród nich zarówno starsze osoby, które często miały okazję podróżować nimi w młodzieńczych latach jako pasażerowie, jak i młodsi fanatycy dawnej motoryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem środków komunikacji zbiorowej. Niektórzy z nich postanowili zakupić stare pojazdy z tej serii i je odrestaurować. Takich pasjonatów „ogórków”w Czechach zrzesza RTO Klub, założony w 1999 r., a zarejestrowany w 2001 r. Z czasem, zakres zainteresowań klubu został rozszerzony na wszelkie autobusy czeskiej i czechosłowackiej produkcji, w tym np. modeli 706RO (poprzednika serii 706RTO), autobusów Karosa ŠM/ŠL/ŠD11, jak również nowszych konstrukcji. Użycza on m.in. pojazdy to historycznych filmów, na wynajmy, a co roku organizuje zlot wszystkich pojazdów należących do członków klubu. Tegoroczna, 12. już edycja zlotu odbyła się w dniu 21 maja. Poniżej prezentujemy krótką relację z imprezy.
 Autobusy na zlot startowały z kilku czeskich miast, m.in. z Pragi. Fot. autorWszystkie pojazdy spotkały się w miejscowości Týnec nad Sazavou nieopodal Pragi. Fot. autorNa zlot przyjechała rekordowa liczba 33 autobusów, w tym przede wszystkim modele 706RTO... Fot. autor...ale także autobusy serii ŠM/ŠL/ŠD11. Fot. autorSpotkanie w Týncu nad Sazavou. Fot. autor
Impreza miała charakter zlotu gwiaździstego. W upalny ranek 21 maja zabytkowe pojazdy wyruszyły z kilku czeskich miast, w tym oczywiście także z Pragi. Chętni do udziału w prezentacji mogli zabrać się jednym z takich autobusów. O godzinie 8:45 wszystkie pojazdy spotkały się w miejscowości Týnec nad Sazavou koło Pragi. Liczba uczestniczących w paradzie autobusów przekroczyła oczekiwania organizatorów –w Týncu stawiły się rekordowe 33 pojazdy. Tutaj uczestników czekała krótka przerwa, z możliwością wykonania kilku zdjęć oraz zapoznania się z innymi miłośnikami autobusów.
 Kolumna zabytkowych autobusów kieruje się z Týnca nad Sazavou do Lešan. Fot. autorWnętrze autobusu Karosa ŠL11. Fot. autorStanowisko kierowcy w autobusie Karosa ŠL11. Fot. autor
Z Týnca nad Sazavou, kolumna autobusów udała się z kolei w kierunku, położonej w malowniczej dolinie, miejscowości Lešany, a konkretnie tutejszego Muzeum Techniki Wojskowej. Na jego terenie, kierowcy ustawili autobusy w szeregu, w kolejności od najmłodszego do najstarszego. Tutaj pojazdy zaparkowały na dłużej. Kierowcy otworzyli drzwi autobusów i umożliwili uczestnikom zwiedzenie wnętrz czy porozmawianie z właścicielami pojazdów. Jednocześnie, można było posilić się daniami z grilla, przygotowywanymi na stoiskach zlokalizowanych obok muzeum. W jednym z autobusów zorganizowano biuro RTO-klubu, w którym można było porozmawiać z przedstawicielami, a także zakupić różne gadżety i pamiątki.
Karosa ŠL11 w wersji międzymiastowej. Fot. autorJeden z najstarszych, prezentowanych modeli serii ŠL11. Fot. autorŠkoda 706RTO w wersji turystycznej. Fot. autorŠkoda 706RTO w wersji turystycznej. Fot. autor 
Wśród prezentowanych pojazdów znalazł się także polski akcent –autobus Jelcz 041 w wersji lokalnej. Fot. autorŠkoda 706RTO w wersji lokalnej. Fot. autorŠkoda 706RTO w wersji turystycznej. Fot. autorLokalna odmiana Škody 706RTO w barwach ČSAD. Fot. autor
 Škoda 706 RO w odmianie międzymiastowej. Fot. autorNajstarszy prezentowany na zlocie pojazd –Škoda 706 RO w odmianie miejskiej z 1948 r. Fot. autorStanowisko kierowcy w autobusie Škoda 706 RO. Fot. autorPrzestrzeń pasażerska w autobusie Škoda 706 RO. Fot. autor
Škoda 706 RO –stanowisko konduktora w tylnej części autobusu. Fot. autorŠkoda 706 RTO w odmianie miejskiej. Fot. autorŠkoda 706 RTO w odmianie miejskiej. Fot. autorW jednym z autobusów zorganizowano biuro klubu, w którym można było porozmawiać z przedstawicielami, a także zakupić różne gadżety i pamiątki. Fot. autor
Wśród prezentowanych pojazdów dominowały autobusy Škoda 706RTO oraz Karosa ŠM/ŠL/ŠD11. Można było jednak zobaczyć także przedstawicieli kilku innych typów autobusów. Najstarszym prezentowanym na zlocie autobusem był model 706 RO z roku 1948 w wersji miejskiej, który stanął obok nieco młodszego kolegi w wersji międzymiastowej. Natomiast najnowszym pojazdem była Škoda 21Ab z roku 1997, należąca do przedsiębiorstwa przewozowego z Mladej Boleslav.
 Karosa ŠL11 w odmianie lokalnej. Fot. autorCharakterystyczne, 3-skrzydłowe drzwi w autobusie Karosa ŠL11. Fot. autorKarosa ŠD11 w wersji dalekobieżnej. Fot. autorCechą wyróżniającą rodzinę Karosa ŠM/ŠL/ŠD11 jest wytłoczka tylnej ściany identyczna z wytłoczką ściany przedniej. Fot. autor
Najmłodszym pojazdem prezentowanym na zlocie był autobus Škoda 21Ab z 1997 r. Fot. autorMłodszą generację autobusów Karosa reprezentował model LC735. Fot. autorOprócz zabytkowych autobusów, na terenie Muzeum Techniki Wojskowej można było obejrzeć m.in. stare pojazdy militarne... Fot. autor...a także pierwsze produkowane po wojnie samochody osobowe Škoda. Fot. autorNa terenie Muzeum, po sąsiedzku odbywał się także zlot zabytkowych aut osobowych marki Tatra. Fot. autor
Oprócz zlotu zabytkowych autobusów, na terenie Muzeum można było obejrzeć także inne pojazdy, np. po sąsiedzku odbywał się zlot zabytkowych samochodów Tatra, a w samym Muzeum Techniki Wojskowej dostępne były stałe ekspozycje, na których można było zobaczyć np. zabytkowe auta wojskowe, czy pierwsze powojenne samochody osobowe Škoda.
Impreza zakończyła się o godzinie 14:45, kiedy pojazdy znów ustawiły się w kolumnę i odjechały z powrotem do Týnca nad Sazavou, przejeżdżając przez piękne okoliczne wąwozy, lasy i wioski. Następny zlot zabytkowych autobusów w Lešanach –już za rok! Więcej informacji o RTO Klub: http://www.rto-bus.cz/
 Podczas powrotu z Lešan do Týnca nad Sazavou. Fot. autorPodczas powrotu z Lešan do Týnca nad Sazavou. Fot. autor