Czeski rynek nowych autobusów – 09.2021
W ciągu III kwartałów 2021 roku liczba autobusowych rejestracji w Czechach spadła o 175 szt. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Z polskiej perspektywy Czesi mają kompletnie inną strukturę autobusowej sprzedaży. Podczas gdy u nas "rządzą" minibusy - u nich to autobusy międzymiastowe są podstawą rynku.
Słaby wrzesień
We wrześniu u naszych południowych sąsiadów zarejestrowano tylko 46 autobusów - w większości miejskich marki Solaris. To oznacza spadek aż o 52,58% rok do roku, a w porównaniu do września 2019 roku rejestracje spadły o 35%.
Wrześniowe, najlepiej sprzedające się marki w Czechach to:
- Solaris - 19 szt.,
- Setra - 11 szt.,
- Iveco Bus - 6 szt.,
- Iveco - 3 szt.,
- Mercedes-Benz - 3 szt.,
- SOR - 3 szt.,
- Isuzu - 1 szt.
Od początku roku
Z kolei od początku roku liczba zarejestrowanych nowych autobusów w okresie od stycznia do września spadła o 18,12% (z 966 sztuk do 791 sztuk). To w porównaniu z „niecovidowym” rokiem 2019 spadek o 14,67%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W podziale funkcjonalnym najlepiej sytuacja na czeski rynku autobusowym wygląda w kategorii autobusów międzymiastowych, które mają aż 68,02% udziału w całym rynku (538 szt.). Na drugiej pozycji są pojazdy miejskie z 19,60% (155 szt.), a dalej autokary - 3,92% (31 szt.) i minibusy / podwozia - 3,67% (29 szt.)
Czeskie marki
Generalna lista rankingowa układa się następująco:
- na pierwszym miejscu mamy markę Iveco Bus z 289 zarejestrowanych autobusów (36,54%),
- następnie SOR - 235 szt. (29,71%),
- Setra - 92 szt. (11,63%),
- Solaris - 67 szt. (8,47%),
- Mercedes-Benz - 36 szt. (4,55%),
- Iveco - 29 szt. (3,67%),
- Rošero-P - 12 szt. (1,52%),
- Higer - 11 szt. (1,39%),
- BMC - 5 szt. (0,63%),
- MAN - 4 szt. (0,51%),
- Isuzu - 4 szt. (0,51%)