Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czeski rynek autobusów w I kwartale 2012 r.

infobus
30.05.2012 19:54
W I kwartale 2012 r. czescy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 176 autobusów, czyli o 66 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 60%). Tak dobre wyniki to m.in. efekt dalszego odbioru miejskich autobusów SOR przez Pragę (25 szt.), Semily, Usti nad Orlici oraz wykorzystania przez inne czeskie miasta unijnego dofinansowania. Widoczna jest także poprawa w segmencie międzymiastowym, gdzie najwięcej autobusów –i to marki IVECO-Irisbus – trafiło do Ostravy i Zdaru. To oznacza wychodzenia rynku naszych południowych sąsiadów „z kryzysowego dołka”, w którym znalazł się on w 2009 r. Przypomnijmy –w 2008 r. czescy przewoźnicy zakupili aż 1187 autobusów. Rok później –już tylko 775 autobusów. W 2010 r. była to suma 751 szt., a w 2011 r. 846 szt.
Liderem czeskiego rynku po I kwartale 2012 r. została ponownie marka IVECO-Irisbus. Firma IVECO Czech Republic sprzedała 66 autobusów, czyli aż o 49 szt. więcej niż przed rokiem (+ 288,2%) –to w znacznej mierze efekt świetnej koniunktury na autobusy międzymiastowe (47 szt.), w którym to segmencie po I kwartale br. producent z Vysokiego Myta jest liderem. Najlepiej sprzedają się tutaj modele Crossway 12 i Crossway 12 LE line. Drugie miejsce na czeskim rynku ma SOR. Producent z Libchavy sprzedał 54 autobusy, czyli o 2 szt. mniej niż przed rokiem (- 3,5%). Na początku SOR dostarczył roku kolejną partię 20 autobusów NB 12/18 dla Pragi i dzięki temu został liderem miejskiego rynku, a model NB12 najlepiej sprzedającym się autobusem miejskim w Czechach w I kwartale 2012 r.
Trzecie miejsce po 3 miesiącach br. zajął tradycyjnie Mercedes-Benz, który sprzedał w Czechach 19 autobusów, w tym 7 szt. międzymiastowych i 7 szt. turystycznych. To generalnie o 10 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 111,1%). Na czwartym miejscu znajduje się …Setra z wynikiem 10 zarejestrowanych autokarów. Rok wcześnie była to suma 13 szt. Niemiecki producent zajmuje pozycję lidera w segmencie turystycznym, co jest spora niespodzianką. Czwarte miejsce z wynikiem 7 szt. zajął Tedom, który niestety także na początku tego roku poinformował o zakończeniu produkcji autobusów. Ostatnie autobusy tej marki trafiły do Liberca i Semily. Na piątym miejscu znalazła się firma MAN z 5 zarejestrowanymi autobusami. Dalsze miejsca zajmują marki: Solaris (3 szt.) oraz Volvo, Renault, Scania, Isuzu, Ford i Neoplan.
Tytuł Najlepiej sprzedającego się autobusu w Czechach w I kwartale 2012 r. zdobył Irisbus Crossway 12 LE line
Cały czas strategicznym segmentem czeskiego rynku są autobusy międzymiastowe –czyli zupełnie odwrotnie niż w Polsce. W tym segmencie odnotowaliśmy I kwartale 2012 r. wzrost rejestracji o 46 szt. (+ 170,3%) w porównaniu do 2011 r., co przełożyło się na łączną sumę 73 szt. Segment autobusów miejskich odnotował także wzrost sprzedaży –o 16 szt. (+ 34%) w porównaniu z 2011 r. Czyli tym razem podobnie jak w Polsce, a główny sprawcą dobrej koniunktury w tej kategorii była Praga. Podobnie jak w segmencie autobusów miejskich i międzymiastowych wzrost sprzedaży odnotowano również w kategorii pojazdów MINI –łącznie sprzedano 11 takich konstrukcji, czyli o 5 szt. więcej (+ 120%) niż przed rokiem. I na koniec jedyny segment czeskiego rynku, gdzie mamy spadek rejestracji –autobusy turystyczne. W I kwartale 2012 r. przewoźnicy zakupili 29 autokarów, czyli o 2 szt. mniej niż rok wcześniej (- 6,4%).
Czeski rynek autobusów w I kwartale 2012 r. 
Tabela 1. Czeski rynek autobusów w I kwartale 2012 r.
 
Marka
01-03.2012
Udział [%]
01-03.2011
Udział [%]
IVECO-IRISBUS
66
37,5%
17
15,5%
SOR
54
30,7%
56
50,9%
MERCEDES-BENZ
19
10,8%
9
8,2%
SETRA
10
5,7%
13
11,8%
TEDOM
7
4,0%
1
0,9%
inni
20
19,9%
14
12,7%
Razem
176
100,0%
110
100,0%