Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czeski rynek autobusów w 2010 r.

infobus
26.01.2011 19:14
W 2010 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 751 autobusów, czyli o 24 szt. mniej niż rok temu (-3,09%). To oznacza, że nasi południowi sąsiedzi bardzo powoli wychodzą z gospodarczego kryzysu. Przypomnijmy –w całym 2009 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 775 autobusów, czyli aż o 403 szt. mniej niż w 2008 r. (-34,2%). W 2010 r. pierwsze miejsce na czeskim rynku zajął SOR z wynikiem 275 autobusów (o 22 szt. więcej niż rok wcześniej / +8,69%). Tym samym producent z Libchavy zdjął z siebie tytuł „odwiecznego wicelidera czeskiego rynku”i w końcu wyprzedził Irisbusa, dla którego jest to pierwsza porażka o pierwsze miejsce w historii. Przypomnijmy, że rok temu SOR od tego historycznego momentu dzieliło zaledwie 5 autobusów. Wówczas producent z Libchavy sprzedał 253 szt. a IVECO –257 szt. W 2010 r. włoski koncern już nie nawiązał tak równorzędnej walki i ostatecznie zajął drugie miejsce, dostarczając na rynek 245 autobusów (o 12 mniej niż rok wcześniej / -4,66%). Wydaje się, że ta porażka przyczyniła się do rezygnacji Daniela Patki ze stanowiska szefa Iveco Czech Republic. Jago miejsce zajął Pavel Pachovský. O szerszych zmianach w tej firmie (w tym m.in. o uruchomieniu produkcji autobusów Citelis w Vysokim Mycie) napiszemy w InfoBusie w kolejnym wydaniu.
Trzecie miejsce na czeskim rynku w 2010 r. objął tradycyjnie Mercedes-Benz, który sprzedał w Czechach 115 autobusów, czyli o 8 szt. mniejż niż rok wcześniej (-6,5%). Na czwartym miejscu znajduje się Tedom (z wynikiem 20. autobusów miejskich), a na piątym Solaris (z wynikiem 15. autobusów miejskich). Z ciekawostek warto odnotować pojawienie się w statystykach włoskiej firmy Bredamenarinibus, która dostarczyła do Pragi dwa elektryczne minibusy z obniżoną podłogą –ZEUS M 200 E oraz zwiększenie aktywności przez czeską firmę Mave, która również sprzedała dwa niskopodłogowe minibusy miejskiej Cibus. Ponadto ponownie na rynku naszych południowych sąsiadów pojawiła się turecka marka BMC, która sprzedała tutaj jeden autokar. Na koniec ciekawostka – tytuł „Najlepiej sprzedający się autobusu w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway 12 LE line, mimo, że to SOR został liderem rynku. Podobna sytuacja miała miejsce w 2002 r. w Polsce, kiedy MAN został liderem w segmencie miejskim, a Solaris Urbino 12 najlepiej sprzedającym się miejskim autobusem. 
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway 12 LE line
Międzymiastowy motor
Cały czas strategicznym segmentem czeskiego rynku są autobusy międzymiastowe –czyli zupełnie odwrotnie niż w Polsce. Dodatkowo w tym segmencie odnotowaliśmy na koniec roku wzrost sprzedaży o 11 szt. (+2,9%) w porównaniu z 2009 r., co pozwoliło osiągnąć ostateczny rezultat na poziomie 379 szt. W zasadzie można powiedzieć, że jest to segment tylko trzech graczy: Irisbusa, SOR-a i Mercedesa. W 2010 r. najlepiej poradził sobie tutaj SOR z wynikiem 171 sprzedanych autobusów. W zdecydowanej większości były to modele C 10,5 (56 szt.) i C 12 (45 szt.). Warto tutaj odnotować, że SOR coraz więcej sprzedaje międzymiastowych egzemplarzy z obniżoną podłogą (rodzina CN), w tym przede wszystkim modele: CN 8,5 –28 szt., CN 12 –20 szt. i CN 9,5 –9 szt. Drugie miejsce w rankingu zajął Irisbus, który osiągnął sprzedaż 140 szt. W zdecydowanej większości były to międzymiastowe modele z serii Crossway –132 szt., w tym aż 61 szt. modeli Crossway 12 LE line z obniżonym wejściem oraz 17 szt. w wersji wydłużonej –Crossway 12,9 LE line. Dodatkowo producent dostarczył 8 egzemplarzy z rodziny Arway, w tym 5 szt. w wersji 15-metrowej. Trzecie miejsce zajął Mercedes-Benz, który sprzedał 74 egzemplarzy modelu Intouro. Ponadto czescy przewoźnicy zakupili autobus MAN Lion`s Regio oraz kilka egzemplarzy podmiejskiego, niskowejściowego autobusu Tedom L12G z napędem CNG. Tytuł „Najlepiej sprzedający się autobusu międzymiastowy w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway 12 LE line z wynikiem 61 egz.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu międzymiastowego w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway12 LE line.
Miejskie w dół
W 2010 r. czeski segment autobusów miejskich odnotował dość wyraźny spadek o 39 szt. (-15,29%) w porównaniu z 2009 r. Czyli ponownie inaczej niż w Polsce. Tutaj także SOR odnotował najlepszy wynik –98 sprzedanych autobusów, w tym głównie w wersji: NB 12 (30 szt.), BN 8,5 (21 szt.) i NB 18 (20 szt.). Co ciekawe kluczem do zwycięstwa producenta z Libchavy nie były kolejne dostawy w ramach olbrzymiego kontraktu dla Pragi. To zamówienie przeżywa obecnie dziwne perturbacje i Dopravni Podnik Praha mocno ograniczyła odbiór zamówionych pojazdów. Ocenia się, że w tym roku była to partia ok. 30 szt. Warto podkreślić, że SOR dostarczył do DP Ostrava trzy pierwsze elektrobusy – EBN10,5.
Drugie miejsce w tej kategorii zajął Irisbus, którego najpopularniejsze miejskie modele w 2010 r. to: Crossway 12 LE city 12 (41 szt.) i Citelis 12 CNG (16 szt.). Jako ciekawostkę podajmy, że IVECO dostarczyło tutaj także niespotykane w Polsce modele jak: Citelis 10,5 CNG i Crossway 12,8 LE city. Stawkę najważniejszych graczy na czeskim rynku autobusów miejskich zamykają: –Tedom ze sprzedażą 16 autobusów, w tym: 6 w wersji gazowej (C12G) i 10 w wersji z silnikiem Diesla (C12D);–Solaris Bus &Coach z wynikiem 15 egz., w tym 5 szt. Urbino 10 (po raz pierwszy sprzedane w Czechach), 5 szt. Urbino 12 i 5 szt. Urbino 18;–Mercedes-Benz, który ma na swoim koncie m.in. dostawę 4 szt. Conecto LF;–oraz koncern MAN z jednym Lion`s City G. Dodajmy jeszcze, że w 2010 r. czescy przewoźnicy zakupili 19 trolejbusów –wyłącznie marki Solaris z osprzętem firmy Škoda. Dla porównania w 2009 r. była tu suma 60 szt., w tym 21 szt. marki Solaris- Škoda, a w 2008 r. –67 szt., w tym 2 szt. marki Solaris- Škoda. Jak widać Irisbus traci rynek nie tylko na rzecz swojego głównego czeskiego konkurenta…Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu miejskiego w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway12 LE city.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu miejskiego w Czechach w 2010 r.”zdobył Irisbus Crossway12 LE city
W 2010 r., podobnie jak w segmencie autobusów miejskim, wzrost sprzedaży odnotowano również w kategorii pojazdów turystycznych. W 2010 r. w Czechach zakupiono łącznie 90 autokarów –czyli o 9 więcej niż rok wcześniej (+11,11%). Po raz pierwszy bardzo wyraźnie zarysowało się zwycięstwo Mercedes-Benz, który z wynikiem 27 autokarów został niekwestionowanym liderem tej kategorii. Co ciekawe oprócz 18 szt. z rodziny Tourismo, Czesi zakupili także aż 9 egz. Travego. Druga jest Setra (!) ze sprzedażą 14. autobusów –głównie modelu S 415 GT-HD (7 szt.) Trzecie miejsce ma Scania z 13. autokarami (w tym z najbardziej popularnym modelem Scania-Irizar PB – 8 szt.) Czwarty jest MAN z modelem Lion`s Coach, a piąta pozycja to Volvo z autokarami 9700. Za szwedzkim producentem jest SOR z autobusami typu C12, LH10,5 oraz LH12 i dopiero kolejne miejsce zajmuje Irisbus z 5. autokarami (w tym 3 szt. Evadys i po jednym Domino oraz Magelys). Stawkę zamyka VDL (trzy modele Magiq i jedna Futura), Neoplan (z Cityliner`em i Tourliner`em) oraz wspomniane już tureckie BMC. Co ciekawe zupełnie stanęła sprzedaż hiszpańskiego Beulasa, które do tej pory w Czechach miał dość silną pozycję. Wyraźny jest także spadek dostaw Irisbusa w tym segmencie. Łącznie turystyczne marki należące do koncernu Daimlera zajęły aż 45-procentowy udział w rynku –czyli bardzo podobnie jak w Polsce. Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu turystycznego w Czechach w 2010 r.”zdobył Mercedes-Benz Tourismo z wynikiem 14 szt.
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się autobusu turystycznego w Czechach w 2010 r.”zdobył Mercedes-Benz Tourismo.
Mini pod znakiem IVECO
I na koniec –segment mini. W 2010 r. w Czechach odnotowano sprzedaż 55 tego typu konstrukcji –o 8 szt. mniej niż rok wcześniej (-12,69%). Najwięcej dostarczono modeli typu Irisbus Iveco Daily –19 szt. (w tym zarówno z oryginalnymi zabudowami IVECO, jak i firm Stratos i Rosero). Następnie Czesi kupowali minibusy na bazie Ford Transit (8 szt.), VW Crafter (7 szt.), Mercedes-Benz Sprinter (6 szt.) i Renault Master (5 szt.) W tym segmencie klasyfikowane są także miejskie minibusy, czyli wspomniane wyżej dwa egzemplarze Bredamenarinibus ZEUS M 200 E oraz 4 szt. Mave Cibis. Dodatkowo w tym segmencie znajdziemy turystyczne Isuzu Turquoise, których czescy przewoźnicy zakupili 3 egzemplarze. fot. 3. Tytuł „Najlepiej sprzedającego się minibusa w Czechach w 2010 r.”zdobył IVECO Daily .
Tytuł „Najlepiej sprzedającego się minibusa w Czechach w 2010 r.”zdobył IVECO Daily .
I na koniec nowa statystyka dotycząca sprzedaży w Czechach autobusów wyprodukowanych w Polsce. W 2010 r. była to suma 19 pojazdów, w tym 15 szt. Solarisów Urbino, 3 szt. Volvo 970 i 1 szt. MAN Lion`s City. W drugą stronę –polscy przewoźnicy zakupili w zeszłym roku 46 autobusów marki SOR, 15 szt.. marki Irisbus i dwa marki Tedom. To daje wynik 63 egz. i oznacza zdecydowaną przewagę Czechów w tej autobusowej wymianie gospodarczej.
Elektrobus SOR EBN 10,5Podział czeskiego rynku w 2010 r. Bredamenarinibus ZEUS M 200 E;fot. CR
Sprzedaż autobusów w Czechach w 2010 r.
Marka
2010 r.
udział [%]
2009 r.
udział [%]
SOR
275
36,6
253
32,6
Irisbus
242
32,2
257
33,2
Mercedes-Benz
115
15,3
123
15,9
Tedom
20
2,7
20
2,6
Solaris
15
2,0
31
4,0
Setra
14
1,9
13
1,7
Scania
13
1,7
13
1,7
MAN
12
1,6
4
0,5
inni
45
6,0
61
7,9
Razem
751
100,0
775
100,0