Czeski rynek autobusów w 2009 r.
W 2009 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 775 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży o 403 szt. (- 34,2%) w porównaniu z zeszłym rokiem. Czyli nasi południowi sąsiedzi również mocno odczuwają gospodarcze spowolnienie. Przypomnijmy, że zeszły rok –podobnie jak w Polsce –był dla czeskiego rynku autobusowego jednym z lepszych w historii. W 2008 r. Czesi zakupili łącznie 1178 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznaczało wzrost sprzedaży o 229 szt. (+ 24,13%) w porównaniu do 2007 r. Wówczas liderem był Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż na poziomie aż 391 szt. (33,2 udziału w całym rynku). W zdecydowanej większości były to autobusy międzymiastowe Intouro dla firmy ICOM Transport.
Teraz –po 12 miesiącach 2009 r. –pierwsze miejsce ponownie odzyskał koncern Irisbus-Iveco z wynikiem sprzedaży na poziome 257 autobusów (o równo 100 szt. mniej niż przed rokiem). Tuż za nim jest SOR z wynikiem 254 pojazdów i wspomniany już Mercedes-Benz, który w tym roku sprzedał w Czechach 123 autobusy. Na czwartym miejscu znajduje się polski Solaris, który w 2009 r. odnotował dobry wynik na poziomie 31 szt. Warto również zauważyć, że w 2009 r. na czeskim rynku zaistniała marka Caetano, pojawili się nowi, tureccy producenci – firmy BMC i Otokar, a także uaktywniła się czeska firma nadwoziowa Mave.
Cały czas motorem czeskiego rynku jest segment autobusów międzymiastowych –czyli odwrotnie niż w Polsce. W 2009 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 376 szt., co oznacza bardzo duży spadek o 328 szt. (- 46,5%) w porównaniu z 2008 r. To m.in. efekt zakończenia kontraktu na dostawę 600 pojazdów Mercedes-Benz Intouro dla firmy ICOM Transport. Jednak i ogólny kryzys dał się również we znaki czeskim przewoźnikom regionalnym, gdyż spadek sprzedaży zanotowali wszyscy obecni tutaj gracze. W tym segmencie pozycję lidera zajmuje cały czas Irisbus, który dostarczył łącznie 155 autobusów międzymiastowych –w zdecydowanej większości były to modele Crossway, w tym aż 43 szt. Crossway LE line (o obniżonym wejściu) i 12 szt. Crossway 10,6. Drugie miejsce –tradycyjnie –ma SOR, który zanotował wynik 136 sprzedanych pojazdów, w tym w zdecydowanej większości były to modele C10,5 (64 szt.) i C12 (37 szt.). Warto także odnotować, że SOR coraz lepiej sprzedaje międzymiastowe modele z obniżoną podłogą CN, w tym modele CN10,5 –13 szt., CN 12 –12 szt., CN 9,5 –4 szt. i CN 8,5 –3 szt. Ponadto czeski producent sprzedał niskopodłogowy model NC18, dostosowany do potrzeb komunikacji regionalnej.
W 2009 r. czeski segment autobusów miejskich odnotował wzrost w porównaniu z 2008 r. aż o 76 szt. (+ 42,4%). Pierwsze miejsce zajmuje tutaj SOR (114 szt.) Firma rozpoczęła już realizację gigantycznego kontraktu dla DPH Praga. To oznacza, że to właśnie producent z Libchavy przez kilka lat będzie przewodził w tym segmencie. Przypomnijmy, że Praga zamówiła 600 autobusów SOR zasilanych tradycyjnym silnikiem Diesla (spełniającym normy EURO 5) oraz 20 pojazdów hybrydowych. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowego modelu SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowej, hybrydowych wersji przegubowej –NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego 2009 r.., a dostawy zostały rozłożone na lata 2009-2014. Zgodnie z zapowiedziami Jana Cernego z SOR Poland, w 2009 r. Praga odebrała pierwsze 90 szt. i ta dostawa ustawiła miejski rynek. Najlepiej sprzedaje się tutaj model NB 12 (66 szt.) i NB 18 (31 szt.). SOR wypuścił także na rynek pierwszy autobus gazowy z nowej serii –NBG 12.
Drugie miejsce objął dotychczasowy lider w tej kategorii –Irisbus z wynikiem 76 szt. (głównie dzięki sprzedaży modelu Citelis 12 [34 szt.] i Crossway LE city [22 szt.]). Warto również odnotować sprzedaż pojazdów gazowych na bazie Citelisa (łącznie 11 szt.)
Stawkę najważniejszych graczy na czeskim rynku autobusów miejskich zamykają –Solaris Bus &Coach z wynikiem 31 egz. Urbino (14 szt. U12, 3 szt. U15 i 14 szt. U18), Mercedes-Benz (ze sprzedażą modeli Conecto LF (6 szt.) i Citaro (7 szt.) oraz Tedom, który sprzedał 19 autobusów –12 szt. w wersji gazowej (C12G) i 8 szt. z silnikiem diesla (C12D). Ponadto po jednym autobusie dostarczyła Scania- pierwszy w Czechach model OmniLink oraz MAN z Lion`s City. Dodajmy jeszcze, że w 2009 r. czescy przewoźnicy zakupili 65 trolejbusów –czyli o 27 szt. mniej niż przed rokiem. Dla porównania w Polsce była tu suma 3 szt. w 2009 r.
Podobnie jak w segmencie autobusów międzymiastowych, spadek sprzedaży panuje także w kategorii pojazdów turystycznych. W 2009 r. w Czechach sprzedano tylko 63 autokary –czyli aż o 73 mniej niż rok temu (- 53,6%). Podobna sytuacja panuje w Polsce, aczkolwiek spadek u nas jest mniejszy. W czeskim rankingu marek mamy dość ciekawą sytuację. Prowadzi Volvo z wynikiem 15 sprzedanych autokarów. Druga jest Setra, która dostarczyła 13 autobusów (główne modele S415 i S416 oraz także jedno piętro). Trzecia jest Scania z 12 egzemplarzami, w tym 11 szt. z zabudową Irizara i jeden to najnowsza propozycja Scanii –OmniExpress. To pierwszy tego typu autokar sprzedany w Czechach – i jak na razie w ogóle w Europie Środkowo-Wschodniej. Czwarte miejsce to Mercedes-Benz (głównie Tourismo oraz dwa Travego). Stawkę najważniejszych dostawców autokarów w Czechach zamyka VDL z wynikiem 9 szt. (modele Futura i Magiq) oraz Irisbus (7 egz.) z bardzo szeroką gamą: 3 szt. Evadys, 1 szt. Domino, 2 szt. Magelys i Beulas Aura na podwoziu Eurorider. Na zakończenie opisu tego segmentu warto odnotować, że cały czas w Czechach sprzedają się także luksusowe autokary –czyli inaczej niż w naszym kraju. W 2009 r. nasi południowy sąsiedzi kupowali takie „rodzynki”jak Irisbus Magelys, Irisbus Domino, Mercedes-Benz Travego, Neoplan Cityliner / Skyliner, czy Setra S431DT. Warto również dodać, że pierwsze autobusy w tym segmencie sprzedał koncern BMC. Niestety nie wiemy jakiego dokładnie typu autokary dostarczył turecki producent.
I na koniec –segment mini. W 2009 r. w Czechach odnotowano sprzedaż 63 tego typu konstrukcji –aż o 73 szt. mniej niż rok wcześniej (- 53,6%). Najwięcej dostarczono modeli typu: Mercedes-Benz Sprinter (14 szt.), Irisbus Iveco Daily (13 szt.) i VW Crafter (10 szt.). W tym segmencie klasyfikowane są także autobusy Isuzu Turquoise, których czescy przewoźnicy zakupili 3 egzemplarzy oraz Irisbus Proxys, który również sprzedał się w liczbie trzech sztuk. Ponadto pierwszy autobusu tej klasy sprzedał tutaj Otokar.
Sprzedaż autobusów w Czechach w 2009 r.
Marka
|
2009 r.
|
udział [%]
|
2008 r.
|
udział [%]
|
IRISBUS
|
257
|
33,2
|
357
|
30,3
|
SOR
|
253
|
32,6
|
211
|
17,9
|
MERCEDES
|
123
|
15,9
|
391
|
33,2
|
SOLARIS
|
31
|
4,0
|
20
|
1,7
|
TEDOM
|
20
|
2,6
|
11
|
0,9
|
VOLVO
|
15
|
1,9
|
6
|
0,5
|
SCANIA
|
13
|
1,7
|
31
|
2,6
|
SETRA
|
13
|
1,7
|
16
|
1,4
|
inni
|
50
|
6,5
|
135
|
11,5
|
Razem
|
775
|
100,0
|
1178
|
100,0
|