Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czeski rynek autobusów po III kwartałach 2009 r.

infobus
04.11.2009 21:37
W ciągu 9 miesięcy 2009 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 524 autobusy o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży o 262 szt. (- 33,33%) w porównaniu z zeszłym rokiem. Czyli nasi południowi sąsiedzi również mocno odczuwają gospodarcze spowolnienie. Przypomnijmy, że zeszły rok –podobnie jak w Polsce –był dla czeskiego rynku autobusowego jednym z lepszych w historii. W 2008 r. Czesi zakupili łącznie 1178 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznaczało wzrost sprzedaży o 229 szt. (+ 24,13%) w porównaniu do 2007 r. Wówczas liderem był Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż na poziomie aż 391 szt. (33,2 udziału w całym rynku). W zdecydowanej większości były to autobusy międzymiastowe Intouro dla firmy ICOM Transport.
Teraz –po 9 miesiącach br. –pierwsze miejsce ponownie odzyskał koncern Irisbus-Iveco z wynikiem sprzedaży na poziome 183 autobusów (o 2 szt. więcej niż przed rokiem). Tuż za nim jest SOR z wynikiem 151 pojazdów (czyli dokładnie tyle samo co przed rokiem) i wspomniany już Mercedes-Benz, który w tym roku musi zadowolić się sprzedażą zaledwie 77 autobusów. Na czwartym miejscu znajduje się polski Solaris, który w ciągu 9 miesięcy br. odnotował dobry wynik na poziomie 25 szt. Warto również zauważyć, że w 2009 r. na czeskim rynku zaistniała marka Caetano, pojawili się nowi, tureccy producenci – firmy BMC i Otokar, a także uaktywniła się czeska firma nadwoziowa Mave.
Irisbus Citelis 12Irisbus CrosswayVolvo 9700
Cały czas motorem czeskiego rynku jest segment autobusów międzymiastowych –czyli odwrotnie niż w Polsce. Po trzech kwartałach 2009 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 256 szt., co oznacza znaczący spadek o 262 szt. (- 46,99%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. To m.in. efekt zakończenia kontraktu na dostawę 600 pojazdów Mercedes-Benz Intouro dla firmy ICOM Transport. W tym segmencie po trzech kwartałach br. prowadzi Irisbus, który dostarczył łącznie 113 autobusów międzymiastowych –w zdecydowanej większości były to modele Crossway, w tym aż 26 szt. Crossway LE line i 4 szt. Crossway 10,6. Drugie miejsce –tradycyjnie –ma SOR, który zanotował wynik 98 sprzedanych pojazdów, w tym w zdecydowanej większości były to modele C10,5 (48 szt.) i C12 (34 szt.). Warto odnotować, ze ruszyła już sprzedaż najnowszego modelu czeskiego producenta –CN8,5
W ciągu 9 miesięcy 2009 r. czeski segment autobusów miejskich odnotował wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. aż o 72 szt. (+97,29%). Pierwsze miejsce zajmuje tutaj Irisbus z wynikiem 55 szt. (głównie dostawy modelu Citelis 12 [29 szt.] i Crossway LE city [18 szt.]). Tuż za nim jest SOR (50 szt.) Czeski producent już rozpoczął realizację gigantycznego kontraktu dla DPH Praga. To oznacza, że to właśnie producent z Libchavy przez kilka lat będzie przewodził w tym segmencie. Przypomnijmy, że Praga zamówiła 600 autobusów SOR zasilanych tradycyjnym silnikiem Diesla (spełniającym normy EURO 5) oraz 20 pojazdów hybrydowych. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowego modelu SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowej, hybrydowych wersji przegubowej –NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego br., a dostawy zostały rozłożone na lata 2009-2014. Zgodnie z zapowiedziami Jana Cernego z SOR Poland, w tym roku spodziewana jest dostawa 90 szt. dla Pragi. Przypomnijmy, że w całym 2008 r. Czescy przewoźnicy zakupili łącznie 179 pojazdów miejskich. Stawkę najważniejszych graczy na czeskim rynku autobusów miejskich zamykają –Solaris Bus &Coach z wynikiem 25 egz. Urbino (13 szt. U12, 2 szt. U15 i 10 szt. U18), Mercedes (ze sprzedażą modeli Conecto LF i Citaro –po 5 szt.) oraz Scania, która po raz pierwszy dostarczyła w Czechach model OmniLink. Dodajmy jeszcze, że w ciągu 9 miesięcy czescy przewoźnicy zakupili 62 trolejbusy –czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem Dla porównania w całym 2008 r. była tu suma 92 szt.
Czeski rynek autobusów po III kwartałach 2009 r.
Podobnie jak w segmencie autobusów międzymiastowych, spadek sprzedaży panuje także w kategorii pojazdów turystycznych. Po trzech kwartałach br. w Czechach sprzedano tylko 77 autokarów –czyli o 44 mniej niż rok temu (- 37,39%). Podobna sytuacja panuje w Polsce, aczkolwiek spadek u nas jest większy. W czeskim rankingu marek mamy dość ciekawą sytuację. Prowadzi Setra (główne modele S415 i S416) ex aequo z Volvo. Obie marki sprzedały po 13 autobusów. Za nimi jest Mercedes-Benz (głównie Tourismo) ex aequo z Scanią –i obie te marki mają po 11 egz. Stawkę najważniejszych dostawców autokarów w Czechach zamyka VDL z wynikiem 10 szt. (modele Futura i Magiq). Na zakończenie opisu tego segmentu warto odnotować, że cały czas w Czechach sprzedają się także luksusowe autokary –czyli inaczej niż w naszym kraju. W ciągu 9 miesięcy 2009 r. nasi południowy sąsiedzi kupowali takie „rodzynki”jak Irisbus Magelys, Irisbus Domino, Mercedes-Benz Travego, Neoplan Cityliner / Skyliner, czy Setra S431DT. Warto również dodać, że pierwsze autobusy w tym segmencie sprzedał koncern BMC.
I na koniec –segment mini. Po trzech kwartałach 2009 r. w Czechach odnotowano sprzedaż 45 tego typu konstrukcji –o 61 szt. mniej niż rok wcześniej (- 57,54%). Najwięcej dostarczono modeli typu: Mercedes-Benz Sprinter (11 szt.), VW Crafter (9 szt.) i Irisbus Iveco Daily (7 szt.). W tym segmencie klasyfikowane sa także autobusy Isuzu Turquoise, których czescy przewoźnicy zakupili 3 egzemplarzy. Ponadto pierwszy autobusu tej klasy sprzedał tutaj Otokar.
Sprzedaż autobusów w Czechach w ciągu 9 miesięcy 2009 r.
MARKA
01-09.2009
udział (%)
01-09.2008
udział (%)
01-12.2008
udział (%)
IRISBUS
183
34,9
181
23,0
357
30,3
SOR
151
28,8
151
19,2
211
17,9
MERCEDES
77
14,7
295
37,5
391
33,2
SOLARIS
25
4,8
16
2,0
20
1,7
SETRA
13
2,5
16
2,0
16
1,4
VOLVO
13
2,5
3
0,4
6
0,5
SCANIA
12
2,3
15
1,9
31
2,6
VDL
10
1,9
12
1,5
12
1,0
inni
40
7,6
97
12,3
134
11,4
Razem
524
100,0
786
100,0
1178
100,0