Czeska premiera autobusu gazowego SOR NSG12
Pierwsze dwa z piętnastu nowych egzemplarzy autobusów SOR NSG12 właśnie dojechały do czeskiego miasta Frydek-Mistek i przekroczyły bramy zajezdniprzy ulicy Ostrawskiej.
To pierwsze tego typu pojazdy czeskiego producenta w ramachnowej serii NS12. Do tej pory składała się ona z wersji diesel i electric.Teraz przyszedł czas na gaz.
Po testach – dostawa. A premiera?
O nowych pojazdach było już wiadomo od lutego, kiedy toprzechodziły pierwsze testy drogowe. Przypomnijmy jednak, że SOR wygrałprzetarg na dostawę 15 szt. autobusów napędzanych sprężonym gazem CNG dlamiasta Frydek-Mistek już w grudniu 2019 r.
Produkcję nowych autobusów fabryka w Libchavy rozpoczęła bezspecjalnego rozgłosu i tym samym premiera nowym modelu odbyła się trochę pocichu. Spodziewamy się, że ten pojazd zostanie pokazany na listopadowej wystawieCzechbus 2020 (24-26.11) w Pradze i tam nastąpi jego oficjalny debiut. Chyba, żefirma zdecyduje się na wcześniejszy pojazd w Polsce.
Co kupił Frydek-Mistek?
W ramach kontraktu dla czeskiego miasta Frydek-Mistek SOR zaproponowałza swoje nowe pojazdy sumę ok. 95,937 mln CZK / 15,83 mln PLN netto, co daje jednostkowącenę NSG12 na stosunkowo wysokim poziomie 1,055 mln PLN netto. Taka oferta zostałozaakceptowane przez lokalnego przewoźnika – 3CSA, która obecnie po fuzji należy do GrupyTransdev.
Nowe gazowe SOR-y to klas MAXI, mierzą 12 metrów, sąszerokie na 2,55 i wysokie na blisko 3,29 metra. Na pokładzie mogą pomieścić101 pasażerów, z czego 33 na miejscach siedzących, a na bezstopniowychmiejscach siedzących może podróżować 16. pasażerów. Wyposażenie obejmuje m.in.klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej firmy Spheros, czy też ładowarki USB.
Pojazdy czekają jeszcze uzbrojenie w SIP i zapewne wokolicach lipca wyjadą już na ulice Frydka-Mistka. Wówczas też na zajezdniprzewoźnika powinniśmy mieć już komplet autobusów.
Trochę techniki
Poniżej prezentujemy dane techniczne nowego modelu SORNSG12:
-
Długość: 12000mm
-
Szerokość: 2550mm
-
Wysokość: 3290mm
-
Pojemność pasażerska: 101-108 miejsc
-
Miejsca siedzące: 25-33
-
Wysokość podłogi: 325mm
-
Układ drzwi wejściowych: 2-2-2
-
Szerokość drzwi: 1200mm
-
Ciężar autobusu: 11100kg
-
Silnik: FPT CURSOR 8 F2BFA602
-
Pojemność skokowa silnika: 7800 dm3
-
Moc kW / KM: 213 / 290
-
Skrzynia biegów: ZF Ecolife 6AP1200B
„