Czerwony jak … autobusy Solarisa dla Wilna
W marcu przedstawiciele firmy UAB Vilniaus wizytowali fabrykę Solarisa w Bolechowie. Dzięki temu zobaczyliśmy, jak wyglądają pierwsze wileńskie Nowe Urbino w nowych barwach.
Przypomnijmy, że aktualnie trwa wielka modernizacja autobusowej i trolejbusowej floty w stolicy Litwy. Wybrane przez miasto prywatne konsorcjum, które docelowo ma obsługiwać 1/3 miejskich linii, odebrało już 52. autobusy klasy MIDI – Isuzu Citibus – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
oraz sukcesywnie odbiera 50. pojazdów klasy MEGA czyli Scania Citywide LF 6×2 – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Do tego dojdzie aż 150 nowych autobusów marki Solaris o wartości ok. 40,5 mln. euro, w tym:
-
100 szt. Nowych Urbino 12
-
50 szt. Nowych Urbino 18
O tym przetargu i wygranej Solarisa pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Urbino na wiosnę
Pierwsze nowe autobusy polskiego producenta pojawią się na ulicach Wilna w maju, a wszystkie 150 egzemplarzy dotrze do sierpnia br. Szybkie tempo. Wstępny plan dostaw jest taki:
-
pierwsze przyjadą Nowe Urbino 12 w licznie 30 szt. (maj);
-
Nowe Urbino 18 w licznie 50 szt. (maj-sierpień)
-
Nowe Urbino 12 w licznie 70 szt. (maj-sierpień)
Po tym kontrakcie flota UAB Vilniaus w ponad połowie będzie składać się z nowych autobusów.
-„Przygotowujemy się do największej odnowy naszej floty autobusowej w historii naszej firmy. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować pasażerom zupełnie nową jakość podróżowania środkami transportu publicznego” – powiedział dyrektor zarządzający UAB, Rimantas Markauskas.
Nowe pojazdy z silnikami diesla Euro 6 zaoferują pasażerom m.in. bezpłatny dostęp do internetu, ładowarki USB, monitoring, będą także w pełni przystosowane dla przewozu osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dla dzieci. Ponadto kierowcy autobusów będą ubrani w specjalne nowe mundury.
Wielka taborowa rewolucja objęła także wileńskie trolejbusy – tej jesieni na ulicach stolicy Litwy pojawi się 41 szt. niskopodłogowych Solarisów Trollino 12. O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Podsumowując – na Litwie trwa wielka taborowa rewolucja. Modernizacja idzie dwutorowo – z jednej strony nowe autobusy kupuje prywatne konsorcjum, które rozpoczęło w 2017 r. obsługę części linii, zaś z drugiej – swoja flotę radykalnie modernizuje samorządowa firma UAB Vilniaus. To także największe przedsiębiorstwo transportu publicznego transportu publicznego na Litwie. Jego tabor to 292 autobusów i 188 trolejbusów, które rocznie pokonują ok. 38,9 miliona. kilometrów. Obecnie firma zatrudnia 2075 pracowników, z tym ponad 1 300 kierowców autobusów i trolejbusów.
„