Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czechowice-Dziedzice czekają na hybrydowe Solarisy

infobus
21.02.2018 15:00

Jużwkrótce PKM Czechowice-Dziedzice odbierze trzy hybrydowe Nowe Urbino 12. Wubiegłym tygodniu miejska delegacja z burmistrzem Marianem Błachutem wizytowałafabrykę Solarisa w Bolechowie, aby przyjrzeć się produkcji autobusów.

Umowęna dostarczeniu do Czechowic-Dziedzic autobusów hybrydowych od Solarisapodpisano 22 września 2017 r. Trzy Nowe Urbino 12 hybrid będą kosztowały tamtejszyPM 5 121 700 PLN brutto (4 164 000 PLN netto). Daje to cenę jednostkową wwysokości 1 388 000 PLN netto.

Zakuptrzech hybrydowych Solarisów to część projektu „Przyjazna Komunikacja wCzechowicach-Dziedzicach”, realizowanego przez PKM w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020. W ramachprojektu czechowickie przedsiębiorstwo aplikowało o kwotę przeszło 7 mln 300tysięcy złotych, stanowiącą 85-procentowe dofinansowanie całości zadaniapolegającego na gruntownej modernizacji taboru przewoźnika. W ramach tegosamego projektu flota czechowickiego przewoźnika wzbogaciła się już o czterynowoczesne autobusy Solaris Urbino 12, którymi PKM wozi pasażerów od kilkumiesięcy.

Autobusyhybrydowe Solaris Urbino 12 Hybrid, które trafią do Czechowic-Dziedzic,wyposażone będą w szeregowy napęd hybrydowy HybriDrive amerykańskiegoproducenta BAE Systems. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężnyCummins ISB4.5.E6. To jednostka o mocy 210 KM oraz 760 Nm maksymalnego momentuobrotowego.

Silnikspalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, którysteruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 280 KM. Jej zadaniem jestprzekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną,która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchronicznyo mocy 270 KM, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiemtrakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysokimoment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZFAV132/80.

Noweautobusy hybrydowe będą w pełni przystosowane do obsługi osóbniepełnosprawnych. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Wyposażone będą w uchylną rampę i funkcję tzw.przyklęku prawej strony pojazdu, dającą możliwość obniżenia pojazdu o około 70mm. Dodatkowo rozmieszczenie i konstrukcja poręczy umożliwiać będzie swobodnywjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym, a stanowisko dla osób nawózkach inwalidzkich wyposażone będzie w biodrowy pas bezpieczeństwa. Naobudowie przycisków w przestrzeni pasażerskiej i zewnątrz autobusów znajdą sięnapisy w alfabecie Braille'a. Dla osób niedowidzących zamontowane będą wporęczach punkty świetlne wykonane w technologii LED. Zadbano również owyznaczenie miejsc siedzących dla uprzywilejowanych pasażerów.

Wubiegłym tygodniu fabrykę Solarisa w Bolechowie wizytowała delegacja zCzechowic-Dziedzic. Przewodniczył jej burmistrz Marian Błachut. Wrażeniami zwizyty pochwalił się na swojej stronie na Facebook'u:

„Za około miesiąc trafią donas kolejne nowe autobusy polskiej marki Solaris Urbino 12, zakupione ześrodków unijnych. Tym razem będą to trzy pojazdy w wersji Hybrid – pierwszeautobusy z nowoczesnym, ekologicznym napędem hybrydowym, które zasilą flotęnaszego PKM-u. Autobusy te, mieliśmy już okazję zobaczyć osobiście, w czasiewizyty w produkującej je fabryce w Bolechowie, gdzie gościłem w groniewspółpracowników, przedstawicieli Rady Miejskiej oraz zarządu PKM-u.Zwiedziliśmy halę produkcyjną i zostaliśmy ciepło przyjęci przez kierownictwoSolaris Bus & Coach oraz samą Prezes Spółki – Panią Solange Olszewską.Polska firma robi wrażenie.”